Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Annette: Sparksove pjesme, Caraxovi snovi

Annette: Sparksove pjesme, Caraxovi snovi

Na netom održanom Vukovar Film Festivalu prikazan je i dugo iščekivani mjuzikl ''Annette'' kultnog francuskog autora Leosa Caraxa koji mu je priskrbio nagradu za najboljeg redatelja na ovogodišnjem Cannesu, no nakon odgledanog, moram priznati da su mi osjećaji još uvijek uzburkani i podijeljeni.

Henry (A. Driver) je mega popularni stand up komičar, otresita, ali britka jezika i nastupa, Ann (M. Cotillard) jednako uspješna operna diva. Oni su ludo zaljubljeni i čitav svijet im je pod nogama. Kao plod njihove velike ljubavi ubrzo se rađa malena Annette (D. McDowell).

Henry se počinje sve teže nositi sa, za njega neizdrživom količinom ljubavi, a to se polako reflektira i na karijeru gdje mu nastupi prestaju biti duhoviti, dok se interakcija s publikom  pretvara u depresivne ispovijesti i skandalozne završnice. S druge pak strane, Ann postaje sve popularnija, što kod Henryja budi zavist i još veću depresiju.

Uzevši pauzu od svjetla reflektora, Henry, Ann i Annette otisnu se na putovanje jahtom, no idiličan odmor i prilika za ponovnim zbližavanjem, na uzburkanom oceanu pretvori se u najveću noćnu moru….  

Annette (2021)

Režija: Leos Carax

Uloge: Adam Driver, Marion Cotillard, Simon Helberg, Devyn McDowell, Angèle, Natalia Lafourcade, Sinay Bavurhe, Franziska Grohmann...

Žanr: Drama, mjuzikl, romantika

Trajanje: 141 min.

Prošlo je gotovo puno desetljeće otkako nas je osebujni genijalac imena Leos Carax raznio sa svojim remek-djelom ''Holy Motors'' (2012.) i ne treba posebno naglašavati kako se duuuugo čekala novost koja će otkriti njegove nove planove.

Ljestvica je s prethodnim filmom bila uzdignuta u posebne visine i mnogi su opravdano iščekivali njezin preskok iliti bolje rečeno, lansiranje u beskrajna prostranstva kreativnosti. Carax nije žurio. Polako je u tajnosti kovao svoje planove za međunarodnim probojem i prvim filmom na engleskom jeziku, a kud ćeš bolje ideje od snimanja mjuzikla? 

Vlastitu briljantnost i ekscentričnost ponovno je povezao s onom kultnog glazbenog dvojca, braće Mael iliti alfom i omegom skupine 'Sparks' (koristio je jednu od njihovih pjesama i u spomenutom filmu ''Holy Motors''). Braća Mael su već imali gotovu priču koju su planirali 'provući' kroz novi konceptualni album, no s Caraxom su je pretvorili u scenarij za mjuzikl kakav do sad još nismo vidjeli.

U ključnoj ulozi Henryja Carax je odmah vidio Adama Drivera, glumca čiji je uzlet u pravom smislu riječi te 2016. tek započeo. Društvo su mu isprva trebale činiti Rooney Mara i Rihanna, no Driverove obveze sa snimanjem 'Star Wars' trilogije su cijeli projekt stavile na čekanje i casting se u međuvremenu izmijenio. Uloga Henryjeve ljubavi Ann u konačnici je dopala proslavljenu francusku glumicu Marion Cotillard i show je mogao krenuti!

Premijera je održana u Cannesu, kritika je manje-više ostala bez daha, no publika je većim djelom ostala suzdržanom što ni ne čudi pretjerano. Priča o kompleksnim odnosima celebrityja, ljubavi koja se pretvara u zavist, dijete koje iz ploda te iste beskrajne ljubavi postaje sredstvo eksploatacije, i konačni pad, gubitak svega što je imalo značenje, čini materijal za klasičnu melodramu i pomalo je začudno kako je Carax baš iz toga odlučio učiniti mjuzikl, žanr koji po nekim nepisanim pravilima inače pršti jarkim bojama, veseljem i pamtljivim pjesmuljcima. No, kod Sparksa i Caraxa takva ideja se pretvara u svojevrsnu uvrnutu inačicu Russelove kultne rock opere ''Tommy'' i priče o Pinokiju. 

Vizija braće Mael i Caraxa obojena je tonovima koji pršte simbolikom i skrivenim značenjima. Kod Henryja su to zelena i žuta boja koje predstavljaju pohlepu i manipulaciju, kod Ann je to pak crvena koja simbolizira strast i ljubav. Već sama ta koloritna igra čini ''Annette' daleko kompleksnijim filmom negoli se to čini na prvi pogled, a s tim nismo niti zagrebali po površini.

Neke stvari ću vam ostaviti neotkrivenima i misterioznima (pri tome prvenstveno mislim na lik naslovne Annette), no na prvu ću reći kako mi same glazbene numere nisu osobito filmične niti uhu pamtljive (izuzetak su uvodna ''So may we start'' i ''Rock, Rock, Rock''). 

Veći dio songova se vrti kroz samu naraciju i to Caraxovu ''Annette'' svakako izdvaja od drugih, manje-više šablonskih složenih mjuzikala ispunjenih plesnim sekvencama i veselim pjevušenjem. Ovdje se rock preklapa s hip hopom, hip hop s klasičnom operom i dovoljno je pola sata (od impozantnih 140 minuta) kako bi shvatili kako je ovo posve drugačije iskustvo.

Dodatna dramatika je naglašena brojnim scenskim nastupima Driverova Henryja i nerijetko stječete dojam kako svjedočite jednom pompoznom šou koji se s jedne scene prebacuje na drugu. Ono što ovakvu neobičnu, za mnoge gledatelje neprobavljivu stilsku igrariju čini impresivnom je uz fantastičnu i za Caraxa tipično smjelu režiju, gluma. 

Marion Cotillard je standardno dobra, iznenađuje i hrabar casting Simona Helberga, glumca širim masama poznatog po nastupu u humorističnoj TV seriji ''The Big Bang Theory'', no cijelu stvar na zavidnu razinu uzdiže briljantni Adam Driver.

Čovjek posljednjih godina pretvara u zlato sve što dodirne, a ovdje dodatno imponira svojim talentom. Možda pjevački i nije na razini brojnih svojih kolega, ali emocionalno je do samog kraja u liku Henryja, izuzetno kompleksne persone koju je neopisivo teško portretirati.

U neka vremena gdje se politička korektnost nije gurala u prvi plan ispred umjetničkih dostignuća, Driver bi s lakoćom opravdano pokupio sva moguća glumačka priznanja, no ovdje to nije, niti će bojim se biti slučaj. Kako god to na kraju ispalo, njegov angažman je u filmu apsolutan, a žanrovski eksperiment braće Mael i Leosa Caraxa nešto što će vas proganjati još dugo (i iza ove izjave se krije simbolika).

OCJENA: 4.5/5


Reci što misliš!