Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

No Sudden Move: Soderberghov noir u boji

No Sudden Move: Soderberghov noir u boji

Još od konca osamdesetih naovamo, filmski redatelj i scenarist Steven Soderbergh nas u podjednakoj mjeri zna oduševljavati koliko i razočaravati svojim djelima, a oscilacije u kvaliteti su posebno izražene unatrag posljednjih desetak godina.

Naime, radišni redatelj se u posljednje vrijeme hvata svega i svačeg, no od ''Logana Luckyja'' bili su to uglavnom projekti koje u najbolju ruku možemo okarakterizirati kao solidne.

No, dočim sam se domogao informacija koje kazuju kako snima film koji ga vraća u sigurne vode žanrovski odgovarajućeg mu krimića i to uz casting koji među ostalima uključuje Dona Cheadlea, Benicia Del Tora, Davida Harboura, Raya Liottu i Jona Hamma, pozornost k filmu mi je bila usmjerena poput snopa žarke svjetlosti svjetionika izmučenoj posadi nasukane brodice.  

Osjećaj uzbuđenja uskoro je nažalost nemilosrdno sasjekla činjenica kako ćemo film u konačnici morati gledati na malim ekranima, a ne u kinima gdje mu i jest mjesto. Soderberghov film je nedavno i osvanuo na toj 'vražjoj škatuli', a žal što priliku neće dobiti i na velikom platnu nakon odgledanog postaje još i veća.

No Sudden Move (2021)

Režija: Steven Soderbergh

Uloge: Don Cheadle, Benicio Del Toro, David Harbour, Amy Seimetz, Jon Hamm, Ray Liotta, Kieran Culkin, Noah Jupe, Brendan Fraser, Bill Duke…

Žanr: Kriminalistički, drama

Trajanje: 115 min.

Tek nekoliko dana nakon što je izašao iz zatvora, sitni kriminalac Curt (D. Cheadle) prihvaća posao koji bi mu trebao osigurati koji dolar i siguran bijeg iz Detroita, a od posrednika Jonesa (B. Fraser) ubrzo sazna kako će s još dvojicom, Ronaldom (B. Del Toro) i Charleyem (K. Culkin), biti zadužen za čuvanje talaca dok im žrtva (D. Harbour) ne donese tajne dokumente iz sefa svojeg šefa. Curt ubrzo shvati kako to ipak neće biti lagan poslić i da su u cijeli plan uključeni gangsterski šefovi Capelli (R. Liotta) i Watkins (B. Duke)…  

I kad čovjek pomisli kako su ovakvi krimići odavno izgubili svu svoju čar i originalnost, Soderbergh do maksimuma cijedi scenarističku ideju veterana Eda Solomona (''Men in Black'', ''Charlie's Angels'', ''I See You''…) i stvara 'šareni noir' koji vas od prvog do posljednjeg kadra izluđuje svojim obrtima kao što i klupko vune izluđuje zaigranu mačku. A kad sam već kod klupka, ovo je ono satkano od stotinu različitih slojeva koje se konstantno odmotava i opetovano zapetljava.

Ideja o sitnim kriminalcima koji se u kaotičnoj situaciji pretvaraju u vrle oportuniste možda i ne zvuči osobito originalno, no kad te iste kriminalce bacite u 50-e i vrijeme automobilske revolucije koja se tad događala u danas mrtvom gradu Detroitu, uz žanrovski film dobivate i socijalnu kritiku koja nas iznova uči kako sitne ribe konstantno ostaju sitne ribe dok one velike postaju sve veće. 

Galeriju takvih klasičnih noir likova, Soderbergh stavlja u atipično šareno okruženje koje vizualima asocira na jednog Wesa Andersona. Njegova zaigranost tu ne nestaje već se stilski poigrava s kamerom nerijetko ubacujući kadrove snimane 'ribljim okom' sve kako bi uvjerljivo dočarao konfuznost svojih pogubljenih likova i naglasio njihovu anksioznost. 

Premda bi uz sve navedeno očekivali i zavidnu količinu humora, njega gotovo niti nema izuzev pojedinih verbalnih dosjetki poput one koju izgovara Liottin Capelli Del Torovom Ronaldu: - Vidiš, problem je u tome što nisi dovoljno pametan da vidiš koliko nisi pametan.-  

Cjelokupan pozitivni dojam dodatno naglašava izvanredna glumačka ekipa uključujući i one u sitnim rolama poput neprepoznatljivo gojaznog Frasera kao dijaboličnog Jonesa ili histeričnog Culkina kao prevrtljivog Charleya. A što se tiče ekipe, spomenuti ću i kako se u zapaženom cameu pojavljuje još jedan Soderberghov 'kućni' glumac, no otkrivanje njegova identiteta ipak prepuštam vama

Nakon izvanrednog neo noira ''Out of Sight'', fantastičnog krimića ''The Limey'', ultra zabavne trilogije ''Ocean's Eleven'' i nešto recentnijeg, gore spomenutog ''Logana Luckyja'', Soderbergh još jednom potvrđuje kako je uz pravi scenarij i raspoloženu ekipu zavidan majstor režije kojeg unatoč brojnim promašenim projektima ne treba olako shvaćati.

Ocjena: 4.5/5


Reci što misliš!