Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Minari: Kolika je prava cijena američkog sna?

Minari: Kolika je prava cijena američkog sna?

Ako je netko iz svijeta sedme umjetnosti u ova suluda pandemijska vremena uspio izrasti iz 'nezavisnog gomolja' u stablo okićeno nagradama, onda su to bez ikakve sumnje nezavisni filmovi i oni ponikli na 'onlajn' platformama.

Mislim da i ptice na granama znaju kako je vražji COVID uništio brojne planove velikih filmskih kompanija koji premijere svojih najvećih aduta neprestano odgađaju ili prolongiraju, a to su na najbolji mogući način iskoristili oni 'mali'.

Filmovi koji znače mnogo više od samog šuškanja novčanica i projekcija za šačice (ako tako uopće mogu nazvati svu onu svitu koja vjerno hodočasti u Sundance i slične mu festivale) najtvrdokornijih filmofila.

Istini za volju, 'nezavisni' ionako čine sastavni dio svakog jačeg festivala i filmskih nagrada, no ove godine je njihov broj niknuo poput gljiva nakon kiše. Uz prošli tjedan spomenutu crnohumornu triler dramu ''Promising Young Woman'', fantastični ''Sound of Metal'' ili ''Nomadland'' (o njemu drugom prilikom), jedan od najhvaljenijih, a ujedno i najnagrađivanijih naslova iz protekle godine je svakako i drama ''Minari'' koja stiže konačno i u naša kina.  

Tko će od spomenutih, uz nekoliko Netflixovih aduta, naravno, imati najviše razloga za slavlje na nadolazećim Oscarima, ne znam, no znam da im je put do trijumfa daleko lakši bez opasne konkurencije iz holivudskih prvoligaških redova i moćnih kompanija koje stoje iza njih. Bez daljnjeg pametovanja, bacamo se sad na naš ''Minari'', a kasnije ćemo se nastaviti igrati proroka i analitičara.   

Minari (2020)

Režija: Lee Isaac Chung

Uloge: Steven Yeun, Han Ye-ri, Youn Yuh-jung, Alan S. Kim, Noel Kate Cho, Will Patton, Scott Haze, Darryl Cox, Jacob Wade…

Žanr: Drama

Trajanje: 115 min.

Korejska obitelj Yi seli se 80-ih iz Kalifornije u ruralni dio Arkansasa gdje je glava obitelji Jacob (S. Yeun) kupio par stotina hektara zemlje sve sa željom da postane veliki farmer i proizvođač azijskog povrća.

Tek što su došli na posjed smješten Bogu iza nogu, Jacobova supruga Monica (H. Ye-ri) ostane zatečena prizorom njihovog skromnog doma i spoznajom kako će njihov najmlađi član obitelj, dječak David (A.S. Kim) zbog udaljenosti farme biti uskraćen hitne medicinske pomoći koja je nužna zbog njegovih problema sa srcem.

Jacob je na sve načine pokušava uvjeriti kako nema razloga za brigom, no kako vrijeme odmiče, njegovi snovi polako tonu u sivilo što njihov brak stavlja na kušnju. Isprva se učini kako će dolazak Monicine majke Soon-ja (Y. Yuh-jung) smiriti situaciju, ali niti ona ne donosi sigurnost koju Monica traži…

Jašući na valu uspjeha Bongova ''Parasitea'' i komične drame ''The Farewell'' Lulu Wang, Lee Isaac Chung je pogodio savršen momentum snimanja i plasiranja svoje priče. Priče koja donosi skroman, ali upečatljiv uvid u život filmski zaboravljene azijsko američke zajednice.

Uvelike inspiriran njegovim vlastitim životom i odrastanjem na farmi u Arkansasu, Chungov ''Minari'' kazuje dobro znanu priču o ganjanju američkog sna, no bez klasičnog holivudskog kozmetičkog uljepšavanja ili suvišnog fantaziranja. 

Ne želeći cijeli svoj život gledati u guzice pilićima, Jacob (jako dobri Steven Yeun kojeg šira publika ponajprije pamti po ulozi Glenna iz dugovječne TV horor sapunice ''The Walking Dead'') odlučuje napustiti svoj solidno plaćeni kalifornijski posao na uzgojnoj farmi pilića, staviti sve na kocku i preseliti se u plodni Arkansas.

Naravno, lokalni mještani ga već po dolasku upozoravaju kako bez dodatnog ulaganja njegov san može biti rasplinut poput mjehurića sapunice, no on ne želi iliti bolje rečeno, odbija razmišljati o neuspjehu i crnim scenarijima. Marljivo se prima posla, zaposli i napornog, ali ustrajnog veterana korejskog rata, a sad religioznog fanatika Paula (gotovo neprepoznatljivi Will Patton), no stvari ne idu očekivanim tijekom.

Supruga Monica (odlična Han Ye-ri), premda nezadovoljna njegovom odlukom o preseljenju u tu pripi**inu, stoički trpi njegove neuspjehe, no kad shvati kako je Jacobovo ganjanje sna postala opsesija koja sve njih ostavlja po strani, ona mora odlučiti što i kako dalje.

U fokusu priče je naravno dječak David iliti autorov alter ego, koji sa svojom starijom sestrom svjedoči sve češćim roditeljskim svađama i oskudici te mora pronaći način kako prihvatiti tek pridošlu baku (izuzetna Youn Yuh-jung) ili kako bi on to rekao, baku koja se ne ponaša kao prava baka. Isprva je izbjegava, zatim joj se osvećuje pišanjem u šalicu čaja, a na kraju gradi s njom poseban odnos kroz koji ga ona upoznaje s određenim tradicionalnim običajima poput sadnje 'minari' biljke.

Upravo spomenuta biljka simbolizira pokušaje obitelji Yi da na plodnom, ali nemilosrdnom američkom tlu pusti svoje korijenje i ostavi svoj trag, no taj put je dugačak i ispunjen trnovitim iskušenjima. Gledajući Chungov film, u glavi sam si prizvao sjećanje na tematski dosta sličnu i nepravedno zanemarenu Redfordovu dramu ''The Milagro Beanfield War'' u kojoj meksički migranti pokušavaju ostvariti svoje farmerske snove, no u tome ih sprječavaju lokalni imućni farmeri. Ovdje dakako nema takvog rivaliteta već težište priče leži na odnosima unutar obitelji, no određene sličnosti svakako postoje.

Lijepo snimljen, režiran i odglumljen, ''Minari'' je prava mala čarolija ispunjena simbolikom, nostalgijom i u ovim vremenima toliko nužnom pozitivom koja vas na prvo gledanje možda i neće 'izuti iz cipela', no kad malo odleži, lijepo vas zvekne u dušu.

''Minari'' je uz glavne nagrade u Sundanceu i na nedavno održanim Zlatnim Globusima (nagrada u kategoriji najboljeg stranog filma premda mu tamo nije niti bilo mjesto jer produkciju potpisuje Pittov 'Plan B'), do sad osvojio impozantan broj priznanja, a hoće li pomrsiti planove i favoriziranom ''Nomadlandu'', ostaje nam za saznati.

Osobno mislim kako se to neće dogoditi, no čuda su svakako moguća, a ovo ne bi ni bilo jedno od većih,, neočekivanih pa čak niti nepravednih.

OCJENA: 4.5/5


Reci što misliš!