Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Sweat + Promising Young Woman: Utjecaj žena pod utjecajem

Sweat + Promising Young Woman: Utjecaj žena pod utjecajem

U kratkom periodu od tek nekoliko dana, domaća publika imat će priliku pogledati dva poprilično dobra filma koji progovaraju o itekako relevantnim i aktualnim temama ženskog zlostavljanja i posljedica takvih nemilih događaja te utjecaja društvenih mreža, odnosno, influencera koji baš i ne vode tako atraktivne živote kako bi to svi na prvu pomislili.

Krenimo stoga redom.  

Zadarska publika će tako na sam 'Dan žena' u sklopu revije 'Ženijalni dani' u Kino Zoni imati jedinstvenu priliku gledanja hvaljene poljske drame ''Sweat'' (u nas adekvatno prevedeno kao ''Influencerica'') koja nam kazuje jednu intimnu priču o djevojci koja putem društvenih mreža i javnih nastupa motivira stotine tisuća ljudi sa svojim video klipovima i objavama o fitnessu i zdravom životu, dok s druge pak strane nije sposobna srediti vlastiti život.

Radnja filma prati tri dana u životu ultra popularne fitness motivatorice i influencerice Sylwije Zajac (M. Kolesnik), djevojke čiji je život 'viralan' od samog izlaska sunca pa sve do smiraja, no dočim ugasi sve mobilne uređaje i nađe se izvan vidokruga svojih fanatičnih obožavatelja, ona pati od samoće te je zasićena načinom života u kojem nije dozvoljeno javno prikazati svoje slabosti.

Kad jedan od njezinih samosažalijevajućih 'postova' privuče pažnju očajnog obožavatelja, Sylwija se osjeti ugroženo i od svojeg fitness kolege Klaudiusza (J. Swiezewski) zatraži pomoć. Ovaj, želeći joj udovoljiti reagira brutalno i pritom pokaže svoje pravo lice i namjere…

Sweat (2020)

Režija: Magnus von Horn

Uloge: Magdalena Kolesnik, Julian Swiezewski, Aleksandra Konieczna, Zbigniew Zamachowski, Tomasz Orpinski, Lech Lotocki, Dominika Biernat, Katarzyna Dziurska…

Žanr: Drama

Trajanje: 106 min.

Ovo je naravno tek djelić priče složene u glavi talentiranog švedskog redatelja i scenariste s poljskom adresom, Magnusa von Horna (''The Here After''..), koji nas detaljno uvodi u svijet 'virtualnih' božanstava koji kroz instant slavu s vremenom lako gube kontakt s vlastitom stvarnošću, sposobnost normalne komunikacije i izražavanja iskrenih osjećaja.

Onog trenutka kad Sylwija prekrši to nepisano pravilo i pokaže tragove ljudskosti, sponzori i mediji reagiraju burno, a određeni psihički nestabilni obožavatelji to protumače kao poziv za druženje.

Takav sverastući pritisak dodatno pojačava i njezina vlastita obitelj, točnije, majka koja u svoj svojoj taštini ne pokazuje suviše razumijevanja za kćerkine probleme. Svaka njezina riječ ili čin nalaze se pod posebnim povećalom i Sylwija sve brže gubi kontrolu nad svojim postupcima i vlastitim životom.  

Štoviše, njezin intiman život isprazan je do tolike mjere da se svojoj nekadašnjoj školskoj kolegici u usputnom razgovori pojada kako bi je baš svi zaboravili istog trenutka čim bi izbrisala svoj Instagram profil.

Sylwijina 'lutkasta' pojava, poslužila je von Hornu kao savršena metafora za umjetan i isprazan život kakav danas vodi dobar dio mlađih, tzv. 'onlajn' generacija opsjednutih društvenim mrežama i komentarima ljudi koje najvjerojatnije nisu ili nikad niti neće uživo upoznati.

On nam otvoreno kazuje kako živimo u artificijelnim vremenima u kojima nestaje normalan način komunikacije, vremenima u kojima se pravi osjećaji glume ili prikrivaju, vremenima kad smo pod povećalom onih koji se naslađuju tuđim jadom dok u sebi nose hrpu vlastitih problema i nesigurnosti.

Magdalena Kolesnik je na najbolji mogući način utjelovila takvu osobu, a redatelj von Horn pametno posložio priču od 'glave do repa' stoga ni ne čudi kako kompletan film ostavlja jako dobar dojam i na kraju krajeva otvara mnoga pitanja. Pretvaramo li se i sami u nekakve virtualne mudrace, proroke i motivatore ili pak slijepo pratimo druge, pokušajte prokljuviti sami. Nakon odgledanog, mogu samo zaključiti kako moderna poljska kinematografija nastavlja tradiciju kvalitetnih filmova s angažiranim i pametnim temama, a ''Sweat'' tj. ''Influencerica'' je jedan od onih kojeg svakako valja pogledati.

OCJENA: 4/5

Druga ovotjedna preporuka odnosi se na film čija se snažna i napose originalna priča dotiče tematike o kakvoj i sami nažalost svjedočimo posljednjih mjeseci. Naime, siguran sam kako ste kroz medije mogli čuti ili iščitati brojne retke svjedočanstava nekadašnjih studentica glume o sustavnim seksualnim zlostavljanjima od strane njihovih profesora i mentora, odnosno, za svojevrsnu inačicu #MeToo pokreta imena #nisam tražila . ''Promising Young Woman'' nam kazuje sličnu štoriju, posljedicama iste i gorko-slatkoj osveti.

Progonjena traumatičnim događajem iz prošlosti, 30-godišnja Cassie Thomas (C. Mulligan) posvećuje svoj život raskrinkavanju muških seksualnih predatora. Naime, svake večeri ona se atraktivno obuče i dotjera te uputi u neki od noćnih klubova gdje hini teško pijanstvo sve kako bi privukla pažnju onih koji će je smatrati 'lakim plijenom'. 

Kad je dotična 'gospoda' odvedu u svoje stanove, prije negoli je odluče seksualno napastovati, ona se iznenada 'otrežnjuje' i raskrinkava njihove bludne zamisli. Isprva ih verbalno išamara, posrami i zaprijeti javnom prozivkom, a potom upisuje u svoju bilježnicu. Već idući dan, Cassie ponavlja svoj provjereni postupak. Stvari se promijene onog dana kad u kafiću u kojem radi susretne bivšeg kolegu s medicinskog fakulteta Ryana (B. Burnham) koji je odlučan u naumu da je odvede na spoj…  

Promising Young Woman (2020)

Režija: Emerald Fennell

Uloge: Carey Mulligan, Bo Burnham, Alison Brie, Clancy Brown, Jennifer Coolidge, Laverne Cox…

Žanr: Crna komedija, triler, kriminalistički, drama

Trajanje: 113 min.

Moram priznati kako nakon prvih najava filma nisam bio siguran što me čeka. Sve je djelovalo šareno, vrckasto i pretjerano, no dočim sam ga pogledao, kroz glavu mi je protutnjala ona bombastična 'koji k…. ?' pomisao.

Znači, utrpati u nešto manje od dva sata trajanja čitavu lepezu filmskih žanrova i podžanrova, počevši od 'filma osvete', crne komedije, trilera, krimića i drame pa sve do romantične komedije i određene mjuzikl sekvence, bez ikakve sumnje na prvu zvuči suludo i miriše na pravu katastrofu kakvu su mnogi slični eksperimenti neslavno iskusili. Ovdje to nije slučaj. 

Engleska glumica (''Albert Nobbs'', ''Anna Karenina'', ''The Danish Girl'', ''The Crown''..) i scenaristica (''Drifters'', ''Killing Eve''….) Emerald Fennell, u jeku gore navedenog #MeToo pokreta 2017. je složila prikladan scenarij koji pršti energijom, originalnošću i provokativnošću, humorom i tužnim svjedočanstvom, potom ga ponudila 'zvjezdanoj' glumici Margot Robbie i njezinoj producentskoj kući 'LuckyChap Entertainment' i nije prošlo suviše vremena kako bi se stvari pomakle s mrtve točke.

Fennellici se ubrzo ukazala prilika za redateljskim debijem, a kad je početkom 2019. svoj potpis službeno dala i Carey Mulligan, sve je počelo mirisati na projekt koji bi po svojoj premijeri mogao podići pravu buru. To se na kraju i desilo.

Premijerno prikazan koncem siječnja 2020. na fešti nezavisnog filma, 'Sundance festivalu', ''Promising Young Woman'' je izazvao pravo oduševljenje kod publike i kritike i to prvenstveno zahvaljujući hrabroj i originalnoj priči, odnosno, izuzetno zahtjevnoj ulozi briljantne Carey Mulligan i zapanjujućem redateljskom umijeću same Fennellice premda su joj ovo prvi redateljski koraci.

Stiliziran do boli, suludo dobro pogođenog ritma i fantastičnog žanrovskog preplitanja uz završnicu koju će malo tko predvidjeti, ''Promising Young Woman'' čini moćnu i snažnu kritiku licemjernog patrijarhalnog društva koje na odvratan način tretira žrtve seksualnog nasilja uz argumente kako se takve stvari događaju i kako ne treba iz njih stvarati dramu, odnosno, kako te žene i nisu baš žrtve kakvima se žele pokazati jer, kog' su se vraga uopće tamo pojavljivale, opijale i raskalašeno ponašale?  

Fennellica svoju heroinu ovdje baca u nezavidan položaj kolateralne žrtve čiji život biva uništen događajem kojeg je većina aktera brzo zaboravila ili nije uopće smatrala strašnim. Jedina svrha njezine esencije tad postaje osveta dok sve ostalo ostaje u prošlosti. Potencijalnu liječničku karijeru, ljubav i kvalitetan život ona zamjenjuje ostankom u roditeljskoj kući i poslom kojeg prezire.

Sav njezin fokus je na osveti premda joj ni to u konačnici ne predstavlja pravu satisfakciju. Ulaskom Ryana u njezin život, čini se kako bi emocionalna nestabilnost mogla nestati, no kad se njim vrate i duhovi prošlosti i neka nova saznanja, postaje nam kristalno jasno kako ovo nije priča čiji smo rasplet mogli naslutiti.

Na nedavno održanim 'Zlatnim Globusima', ''Promising Young Woman'' nije potvrdila niti jednu od svoje četiri nominacije, no nekako se nadam kako će ta nepravda biti ispravljena na skorašnjim Oskarima. Ako se to i ne dogodi, pravu, i to višestruku nagradu dobivamo upravo mi, gledatelji. Ovakva priča, gluma i realizacija vape za našom pozornošću i divljenjem, a upravo je ovo potonje osjećaj koji će vam film pobuditi. Obavezno pogledati!

OCJENA: 5/5


Reci što misliš!