Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Greyhound: Stari morski Hanks

Greyhound: Stari morski Hanks

Multipleksi još uvijek nisu otvorili svoja vrata, inače pretrpani holivudski filmski kalendar je na rubu pucanja i budućnost visokobudžetnih popcorn filmova je posve neizvjesna.

Proteklih nekoliko tjedana nizao sam vam preporuke manjih i generalno gledajući 'pametnijih' filmskih naslova, a ovaj put prostor i vrijeme prepuštam filmu koji bi se u neka normalnija vremena s lakoćom ugurao u programe svjetskih kina, no na kraju je uz bijes velikih studija (obrazložit ću to nešto kasnije) svoje mjesto pod suncem ipak pronašao na streaming platformi.

U jeku Drugog svjetskog rata, kopnene savezničke snage u Europi uvelike su ovisile o distribuciji nafte, hrane i oružja, no brodski konvoji su bili redovno ugroženi od strane neprijateljskih njemačkih podmornica.

Najgora dionica puta, nazvana 'crna jama', nalazi se usred Atlantskog oceana gdje trgovački brodovi ne mogu računati na zračnu podršku stoga taj zadatak obavljaju razarači na čelu s američkim 'Greyhoundom'. Spomenutim razaračem upravlja kapetan Ernest Krause (T. Hanks) koji prvi put prelazi preko 'crne jame', a da mu zadaća neće biti nimalo lako shvaća jako brzo…

Greyhound (2020) R

ežija: Aaron Schenider

Uloge: Tom Hanks, Stephen Graham, Elisabeth Shue, Matt Helm, Craig Tate, Rob Morgan, Travis Quentin, Jeff Burkes…

Žanr: Ratni, triler, drama

Trajanje: 91 min.

Nakon zapaženog uspjeha sad već klasika ratnog žanra, Spielbergovog ''Spašavanja vojnika Ryana'' u kojem je tumačio glavnu ulogu, Hanks se vratio ratnim fanfarama kroz fantastičnu TV seriju ''Združena braća'' u ulozi producenta, redatelja i scenarista, a kao izvršni producent i narator se potpisuje i 2010. u podjednako uspjeloj TV seriji ''Pacifik''.

Ratnih avantura mu očigledno nije bilo dosta pa je 2015. prihvatio poziv svoje glumačke partnerice Meg Ryan za glumačkim nastupom u njezinom redateljskom debiju ''Ithaca'', a već iduće godine se uhvatio scenarističke adaptacije knjige C.S. Forestera ''The Good Shepherd''. 

Režija je povjerena iskusnom snimatelju i tek povremenom redatelju Aaronu Schneideru (''Two Soldiers'', ''Get Low''), produkciju (budžet je nekih cca 50 milijuna dolara) je preuzeo 'Sony', a Hanks si je dakako dodijelio glavnu ulogu.

Sve je mirisalo na kino hit, lako i neku nominaciju za prestižne nagrade, no planirana premijera u ožujku je prolongirana za svibanj i na kraju je svaku nadu za prikazivanjem na velikim platnima 'pojela' vražja pandemija virusa COVID-19. 

U priču se promptno uključio jedan (neću reklamirati koji) rastući streaming servis, ponudio produkciji 70 milijunčića za otkup prava na prikazivanje i nade za gledanjem ovog ratnog spektakla na velikom platnu su potonule poput gore spomenutih njemačkih podmornica.

Naravno, ostala velika holivudska studija su se razbjesnila jer je 'Sony' tako lako potpisao kapitulaciju, no u trenutnoj situaciji kojoj se ne vidi skorog kraja, takva odluka je sasvim racionalna.

Ipak, ostaje žal što film ovakvih 'gabarita' nismo mogli pogledati u svoj njegovoj raskoši na velikim ekranima, no s obzirom na to da konačni rezultat i nije neki spektakl za vječno pamćenje, to se nekako lakše pregrmi.

Žanr ratnog filma (posebice tematski vezan uz Drugi svjetski rat) krcat je briljantnim filmovima koji se s lakoćom odupiru zubu vremena, a onih s impresivnim pomorskim bitkama koje doslovno oduzimaju dah, zasigurno ima na desetke ako ne i stotine.

Bez ikakve pomoći CGI efekata takvi su filmovi realizirani prvenstveno zahvaljujući zavidnom talentu kojekakvih maketara, scenografa i snimateljskih meštara koji su nam lako znali 'prodati' filmsku čaroliju. 

Ovdje to sve izgleda lijepo i krasno, ali jednostavno pre umjetno i anemično poput nekih političara. Hanks s lakoćom žvače svoju ulogu, no scenaristički se u pojedinim scenama previše zalijepio za staromodan pristup i u više navrata nevješto zaplesao s patetikom.

Srećom, ''Greyhound'' je prvenstveno film akcije koji naprosto pršti dinamikom i uzbuđenjima i sami dijalozi su u glavnini posvećeni mornaričkoj terminologiji. Premda redateljski neiskusan u ovakvim projektima, Schenider vješto drži ritam i ne može se reći da ćete se u bilo kojem trenutku početi dosađivati. 

Sam uvod u kojem Hanksov kapetan Krause pokušava trajno osvojiti odabranicu svojeg srca (u kratkom nastupu je tumači pomalo zaboravljena Elisabeth Shue), djeluje prilično traljavo izveden i zbrzan i ne vidim nekog velikog smisla u uvrštenju tog prizora u sam film.

Srećom, takvih i sličnih scenarističkih manjkavosti nema suviše što film u konačnici čini jednom, sasvim solidnom razbibrigom s uzbudljivo režiranim i odglumljenim scenama bitaka, odnosno, nadmudrivanja morskih i podmorskih vukova.

Tko je u konačnici trijumfirao, možete i sami pretpostaviti, ali svakako preporučujem gledanje svim Hanksovim ljubiteljima i ratnog filma općenito. Ukratko, moglo je to i bolje, ali i suprotno. Tko pak želi uživati u pravoj ljepoti i ideji, nek' obvezno ove nedjelje navrati do ljetne pozornice Kino Zone gdje će se prikazati fantastični animirani film ''Crvena kornjača''.

OCJENA: 3.5/5


Reci što misliš!