Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

Bacurau: Satirični žanrovski hibrid o eksploataciji malog čovjeka

Bacurau: Satirični žanrovski hibrid o eksploataciji malog čovjeka

Nakon Australije ovog se tjedna u vožnji filmskim globusom zaustavljamo u Brazilu gdje nas čeka jedan izuzetno zanimljiv i neobičan film. Spremite se na neo western s elementima drame, komedije, SF-a i misterije.

Bliska budućnost, Teresa (B. Colen) se vraća u svoje rodno i zabačeno mjestašce Bacurau kako bi prisustvovala sahrani voljene bake. Već idući dan, započnu se događati neke bizarne stvari koje među ostalima uključuju i dolazak predsjednika Tonya Jr. (T. Lima) u izbornoj kampanji, posjet dvoje neuobičajenih motorista, ubojstvo obližnjeg rančera i njegove obitelji pa čak i viđenje N.L.O.-a…

Kako god vam na prvi pogled konfuzno djelovao ovaj zbrkani sinopsis, vjerujte mi, takav je i sam film. Bivši filmski kritičar, a sad renomirani autor (da, dobro ste pročitali!) Kleber Mendonça Filho ovaj put je odlučio malo promiješati stvari ili bolje rečeno žanrove i odmaknuti se od već ustaljene dramske forme i socijalno-političku kritiku, eksploataciju ljudi i zemlje profiltrirati na jedan napose bizaran način.

Bacurau (2019)

Režija: Kleber Mendonça Filho, Juliano Dornelles

Uloge: Bárbara Colen, Thomas Aquino, Sônia Braga, Silvero Pereira, Thardelly Lima, Udo Kier…

Žanr: Western, SF, komedija

Trajanje: 131 min.

Za razliku od svojih prijašnjih dugometražnih ostvarenja ''Neighboring Sounds'' i ''Aquarius'', Filho se ovaj put scenaristički i redateljski 'udružio' sa svojim produkcijskim dizajnerom Dornellesom kako bi zajedničkim snagama složili nešto posebno.

Pa, rezultat je tu. Poseban? Svakako. Originalan? Bez ikakve sumnje. Genijalan? E o tome se da pričati.

Dakle, Filho i Dornelles su se u svojem žanrovskom hibridu definitivno dotakli nekih društveno relevantnih tema poput kapitalističke eksploatacije 'malog čovjeka' i ruralnih krajeva (stanovnici inače fiktivnog Bacuraua muku muče sa zalihama vode jer je aktualni predsjednik zbog određenih interesnih skupina zatvorio branu koja im je omogućavala normalnu vodoopskrbu), no u svojoj zaigranosti nisu stali samo na tome.

Naime, uhvatili su se i reinvencije pojedinih žanrova poput dobrog starog westerna u kojima smo nerijetko znali viđati pripadnike marginaliziranih zajednica ujedinjene u borbi protiv moćnog (čitaj, bogatog neprijatelja), a i pojedinih žanrovskih filmova poput kultnog ''The Most Dangerous Game'' pa čak i ''The Magnificent Seven''.

Dobar dio tog zbrkanog scenarija dobrano će vas zbuniti i ništa vam neće biti jasno, no kad konačno povežete stvari, sam zaključak vam i neće biti posebno svjež i inovativan.

U galeriji šarolikih i bizarnih likova i situacija, provuče se i pokoji duhovit prizor, ali humor je nažalost ipak neujednačen i često se zapitate imaju li Brazilci uopće razvijen smisao za njega. Tom zaključku u prilog idu i pojedini totalno drveni dijalozi (posebice oni u kojima se pojavljuje kultni glumac Udo Kier sa svojom klikom) koji zvuče totalno trashy zbog čega ni sami niste sigurni jesu li ih autori namjerno tako iskarikirali ili im je na portugalskom to zvučalo duhovitije? 

Naglasak bi pak stavio na nasilje. U filmu ga možda i nema mnogo, no kad stvari kulminiraju, pripremite se na neke prilično gadne prizore. Što se tiče onog, gore spomenutog SF-a i N.L.O.-a, ne dajte se zavarati. Ima ga, ali ne na način kakav očekujete. Ponavljam, žanrovi se ovdje prepliću poput nekog šarenog užeta i to nekad djeluje prilično efikasno i zabavno, a nekad je jednostavno konfuzno i besmisleno.  

Svim manama i vrlinama unatoč, mišljenja sam kako je dvojac Filho/Dornelles kreirao nešto uistinu posebno i originalno i kako vas čekaju brojna iznenađenja ukoliko se odlučite na gledanje. Onima kojima nagrade znače više od same preporuke, istaknut ću kako je film prošle godine osvojio nagradu žirija u Cannesu (podijelio ju je s francuskim ''Les Misérables'').

Eh da, moramo svakako spomenuti i još jednu efektnu epizodu legendarne brazilske glumice Sônie Brage koja ovdje možda i nije dobila toliko vremena kao u prethodnom Filhovom filmu ''Aquarius'', ali ih je svakako iskoristila.

OCJENA: 4/5


Reci što misliš!