sedmi pečat
Najbolje iz filmske 2018.
Prije negoli se oprostimo s ovom nezaboravnom godinom (da, unatoč ovakvom vođenju države, još smo živi i relativno zdravi, a na brojnim, napose sportskim uspjesima nam zavidi cijeli svijet), valja složiti onu famoznu listu najboljih filmskih ostvarenja koje smo imali prilike pogledati na velikim, malim, pa čak i PC ekranima.
Mnogi od vas se možda i neće složiti s mojim odabirom, no nitko se ne može požaliti kako je ovo bila loša filmska godina.
Dapače, osobno sam muku mučio kako bi u konačnici izdvojio 20 (samo) odličnih filmova pa sam ove godine taj popis produžio za još 5 naslova. Uostalom, kako je jedan moj kolega u nedavnom razgovoru rekao:-Da je godina imala samo ''First Mana' ne može biti loša, a gdje su tek ostali?- Potpisujem te riječi kao i one da iz godine u godinu ima sve više 'hejtanja' dok izvanrednih filma uistinu ima na pretek.
Osobno bi me najviše veselila spoznaja da smo ih baš sve imali prilike pogledati na našim velikim ekranima, no u ova vremena se rađaju neki novi trendovi (čitaj, streaming servisi) koji sa svojim bogatim sadržajem sve više odvlače ljude iz kina. Kumuju tome dakako i domaći distributeri koji u svojoj nezasitnoj gladi za sve većim profitom ne mare osobito za kvalitetu već mlađe naraštaje vabe u kina s kojekakvim 'popcorn' poluproizvodima i polako, ali sigurno im ubijaju moždane stanice.
No, kako i sam ne bi bio dio tzv. hejterskog pokreta, ove godine neću navoditi sve te 'strahote' koje su okužile naše kinodvorane već ću vas isključivo podsjetiti na pojedine žanrovske uspješnice i na kraju izdvojiti one najbolje (po mojem skromnom mišljenju, naravno).
Podsjetit ću još jednom kako se na samoj listi našao velik broj naslova iz prošle godine koji su u naša kina stigli tijekom siječnja i veljače uoči Oskarovske groznice, a isto tako ću i naglasiti kako smo brojne naslove mogli pogledati isključivo putem spomenutih streaming servisa. Što je to sve 'drmalo' kinoblagajnama, tko se može nazvati gubitnikom, a tko dobitnikom, pročitajte u nastavku ovog specijala.
Apsolutnu dominaciju na svjetskim kino blagajnama je očekivano potvrdio superherojski megaspektakl ''Avengers: Infinity War'' koji je u konačnici 'okrenuo' 2 milijarde (!) i nešto sitno (48 milijuna) dolara.
Kritika ga je manje-više obasula lovorikama, publika još i više i sam Bog zna koliko će tek dogodine 'zelembaća' okrenuti njegov nastavak. Ekipa iz 'Marvela' je još jednom pokazala i dokazala kako znaju jako dobro unovčiti svoj talent i kako su uz crtiće i dalje najunosniji biznis u 'tvornici snova'.
Pravom senzacijom se pokazao i prvi 'solo' film o ''Black Pantheru'' koji je izuzetno značajan u sve žučnijoj borbi za rasnu raznolikost i koji bi se vrlo lako mogao naći na skorašnjem popisu kandidata za nagradu Oskar.
Hrpetinu love su dakako zgrnuli i ostali superherojski filmovi (''Venom'' i ''Ant-Man and the Wasp'') dok je lajavi ''Deadpool'' potvrdio svoju nenadjebivu duhovitost. DC-ev ''Aquaman'' je tek odnedavna u kinima, no uzevši u obzir dosadašnju zaradu od 500 milijuna dolara, producenti već sad mogu zadovoljno trljati dlanovima.
Što se pak tiče animiranih filmova, tamo su glavnu riječ po pitanju zarade i kvalitete također vodili superheroji (op.a. ''Incredibles 2'' i ''Spider-Man: Into the Spider-Verse''), a ništa lošije nisu prošli niti nastavci ''Wreck-It Ralpha'' odnosno, ''Hotela Transylvanie''.
No, dok su svi ti financijski pa čak i kreativni rezultati bili manje-više očekivani, malo tko je pomislio kako će pravi boom ove godine imati glazbeni filmovi. ''Bohemian Rhapsody'' i ''A Star is Born'' nisu samo 'pomeli' kinoblagajne već su se prometnuli u jedne od izglednijih pobjednika na spomenutim Oskarima.
Pravi žanrovski revival ove godine su imali horori koji su među brojnim solidnim naslovima izbacili i dva prava bisera. Riječ je dakako o filmovima ''Hereditary'' i ''A Quiet Place''. A kad već govorim i pojedinim žanrovima, moram priznati da se ove godine nisam nešto osobito nauživao komedija dok je akcijski žanr izvukao suludi Tom Cruise s još jednim nezaboravnim nastavkom iz ''Mission: Impossible'' serijala.
U hrpi negledljivih poluproizvoda najveće razočarenje su ispali posljednji nastavak ''Predator'' serijala i reboot ''Tomb Raidera'', a ništa bolji nisu bili niti nastavci ''Equalizera'' i ''Pacific Rima''. Ipak, nećemo vrijeme i prostor tratiti na hejtanje jer pravih dragulja je bilo napretek.
Mnogi od njih su dakako oni čisti, festivalski filmovi koje mase ne mogu prožvakati kao maslacem natopljene kokice, no kvalitetu im nipošto ne mogu osporiti. Ostaje žal što naš grad i dalje nema festivalsko rješenje gdje bi većinu takvih filmova mogli pogledati na velikom ekranu, no dok se to ne promjeni možemo srećom skoknuti do obližnje Betine u kojoj je ove godine startao festival predodređen za velike stvari.
Kako sam već spomenuo u uvodu teksta, sve glasniju riječ su počeli voditi streaming servisi koji se u svojoj sve agresivnoj kampanji ne libe okrenuti zvučnim redateljskim i glumačkim imenima i njihovim skupim, a studija rizičnim projektima. Koliko god ih mrzili zbog izvlačenja ljudi iz kina, imaju mojoj respekt zbog podrške filmovima koje bez njih možda nikad ne bi imali prilike niti pogledati.
S tim ću doći i do kraja ovog već predugog specijala te ću vam na kraju uputiti blagdanske čestitke i napomenuti kako vas od idućeg tjedna očekuje sad već tradicionalni opširni pregled nadolazeće filmske 2019.
A sad, famozna top lista najboljih filmova po odabiru potpisnika ovog teksta. Napominjem kako podrobnije impresije o istima možete pronaći u ranije objavljenim tekstovima, odnosno, kako određeni naslovi poput Lanthimosova ''The Favouritea'' nisu završili na njoj pošto će premijere u našim kinima imati tek krajem siječnja, početkom veljače iduće godine. Pozdrav i svako dobro!
TOP 25 filmova 2018. godine
- Roma (2018) – režija: Alfonso Cuarón
- First Man (2018) – režija: Damien Chazelle
- Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) – režija: Martin McDonagh
- Burning/Beoning (2018) – režija: Lee Chang-dong
- You Were Never Really Here (2017) – režija: Lynne Ramsay
- The Florida Project (2017) – režija: Sean Baker
- The Shape of Water (2017) – režija: Guillermo Del Toro
- Annihilation (2018) – režija: Alex Garland
- The Ballad of Buster Scruggs (2018) – režija: Ethan i Joel Coen
- Phantom Thread (2017) – režija: P.T. Anderson
- Cold War/Zimna wojna (2018) – režija: Pawel Pawlikowski
- Hereditary (2018) – režija: Ari Aster
- First Reformed (2017) – režija: Paul Schrader
- Isle of Dogs (2018) – režija: Wes Anderson
- Utøya: July 22/ Utøya 22. juli (2018) – režija: Erik Poppe
- Hostiles (2017) – režija: Scott Cooper
- Private Life (2018) – režija: Tamara Jenkins
- Leave No Trace (2018) – režija: Debra Granik
- The Death of Stalin (2018) – režija: Armando Iannucci
- Call Me by Your Name (2017) – režija: Luca Guadagnino
- The Guilty/Den skyldige (2018) – režija: Gustav Möller
- BlacKkKlansman (2018) – režija: Spike Lee
- I, Tonya (2017) – režija: Craig Gillespie
- Faces Places (2017) – režija: Agnès Varda, JR
- Deadpool 2 (2018) – režija: David Leitch
Vezane vijesti
-
Narodni muzej Zadar poziva na predstavljanje knjige „Sjećanja“ , Nevenke Benini, u četvrtak 23. siječnja 2025. godine u 18 sati u atriju Providurove palače.
-
U ŠD Gospino polje u Dubrovniku utakmicu 18. kola FAVBET Premijer lige igraju posljednja i prva momčad lige, Dubrovnik i Zadar.
Izdvojeno
-
Hrvatska rukometna reprezentacija otvorila je drugi krug Svjetskog prvenstva očekivanom pobjedom protiv Zelenortski Otoka sa 44-24 (24-11).
-
Košarkaši Zadra u očekivano teškoj utakmici slavili su na gostovanju kod Dubrovnika u 18. kolu FAVBET Premijer lige.
-
Za vikend uz južinu toplije od prosjeka, temperature i do 15 stupnjeva. Ipak, neće biti posve stabilno
-
Glasno hrkanje kod djece prilično je uobičajeno i nije razlog za zabrinutost ako se događa samo povremeno, ali ako se javlja više puta tjedno može biti simptom apneje.
Reci što misliš!