sedmi pečat
Najbolje (i najgore) iz filmske 2017.
Po već ustaljenom običaju, uoči blagdana je stiglo vrijeme za presjek filmske 2017. u kojem ću riječ-dvije posvetiti naslovima koji su obilježili godinu, a isto tako ću spomenuti i one koji su gadno podbacili odnosno podijelili publiku i kritiku. Spremni?
Mnogi samoprozvani filmofili i dalje jauču kako više nema kvalitetnih filmovima, no vjerujte mi na riječ kad vam kažem kako sam se osobno našao na slatkim mukama razmišljajući o svim onim naslovima koji su zavrijedili svoje mjesto na ljestvici najboljih. Naravno, u konačnici priličan broj tih istih filmova datira iz 2016., no nismo mi krivi što su naši distributeri toliko tromi.
Uglavnom, svjetske kinoblagajne očekivanjima unatoč, ove godine ipak nije opustošio neki od superjunačkih spektakla već obiteljski fantasy mjuzikl ''Beauty and the Beast'' koji je u konačnici zaradio milijardu i 263 milijunčića dolara! Da, dobro ste pročitali.
Spomenuta cifra ga je (barem do nekog novog 'megablockbustera') zacementirala na 10 mjesto filmova svih vremena po zaradi na kinoblagajnama, a magičnu cifru od milijarde, ove su godine (op.a. posljednji nastavak ''Star Wars'' serijala je tek zaigrao u kinima) probili još jedino treći nastavak crtića ''Despicible Me'', odnosno 8-i (!) super oktanskog smeća zvanog ''Fast & Furious''.
Naravno,
pitanje je da li bi ovakve bedastoće i dalje mlatile puste pare
da nije globalne zarade (pri tome mislim prvenstveno na kinesko
tržište), pošto je u S.A.D.-u tek 10-ak naslova premašilo zaradu
od 200 milijuna dolara. Stoga, koliko god mi krivili 'Hollywood'
za poplavu skupocjenih, maloumnih budalaština, sami 'ameri' nisu
u konačnici nisu krivi što gore spomenuti zarađuju prava
bogatstva na istima.
Ziceri po pitanju zarade su i dalje superherojski spektakli i ove godine smo srećom gledali uglavnom kvalitetne naslove, no uz dužan respekt spram neodoljivoj ''Wonder Woman'', ''Spider-Manu'', ''Thoru'', ''Guradiansima'' i khmm…''Justice Ligi, ''Logan'' se jedini pokazao kao film vrijedan divljenja i mjesta na ljestvici 'best of'. Korak s 'junačinama' su kako-tako držali još i crtići (uz spomenuti ''Despicible Me 3'', zaradom mogu biti zadovoljni i kreatori crtića ''The Boss Baby'' tj. ''Coco''), a jedno od najvećih iznenađenja je ipak bila filmska adaptacija poznatog romana Stephena Kinga ,''It''.
No, dosta o zaradama. Pričajmo malo i o kontroverznim naslovima, podbačajima i razočarenjima. Da kvaliteta ne garantira i zaradu, pravilo je koje je nažalost na svojoj koži osjetio i Villeneuov SF spektakl ''Blade Runner 2049''. Nastavak je to koji je opravdao (uglavnom) očekivanja vjernih fanova i kritike, no s obzirom na činjenicu da je svu tu vizualnu raskoš pratila i nešto angažiranija priča, mase nisu pohrlile u kina kao što je to slučaj se 'debilanama' poput spomenutog ''Fast & Furious'' nastavka.
Najviše kontroverze je pak izazvao alegorijama krcati ''mother!'' Darrena Aronofskog i to je svakako film oko kojeg su se najviše lomila koplja. Ili ćete ga voljeti ili mrziti, treće nema. Dosta bure su dignuli i najnoviji filmovi Yorgosa Lanthimosa ''The Killing of a Sacred Deer'', odnosno ''Raw'' debitantice Julie Ducournau, no to su filmovi koje smo mogli ionako gledati isključivo kroz natjecateljske programe filmskih festivala ili ograničenoj kinodistribuciji (naš su grad nažalost zaobišli) i siguran sam kako mnogi iz istog razloga nisu niti čuli za njih. Naravno, to što niste, ne znači da biste ih trebali zaobići.
Uz
puste financijske promašaje (Bessonov ''Valerian'' je jedan od
takvih), ove smo godine svjedočili i enormnom broju izuzetno
glupih filmova poput spomenutog ''Fast & Furious (AKA ''Fate
of The Furious''), ''The Mummy'', ''King Arthur: Legend of the
Sword'', ''Transformers: The Last Knight'', ''The Dark Tower'',
''Baywatch'', ''xXx: The Return of Xander Cage'', ''Pirates of
the Caribbean: Dead Men Tell No Tales'', itd., itd., itd..
Ukratko, nastavci i 'rebootovi' (barem većina) postali su iznimno loši i neki su srećom ostali 'srezani već u korijenu' (op.a. ''The Mummy''). No, najveće razočarenje po pitanju tih famoznih nastavaka, ispali su ipak Boyleov ''T2 Trainspotting'', odnosno Scottov ''Alien: Covenant''. Spomenuti srećom ipak nisu ispali toliko loši poput ovih prije navedenih.
Sve strašniju kreativnu (a bogme i financijsku) konkurenciju velikim filmskim kompanijama čine televizijske kuće i 'streaming' servisi poput ''Netflixa'' i ''Amazona'' koji ulažu sve više novca u svoje TV projekte, a paralelno i filmove s kojima su se ubacili na najprestižnije filmske festivale. Trend je to koji neće brzo prestati i pitanje je koliko će velika studija više imati hrabrosti 'štancati' skupocjene promašaje dok im spomenuti sve opasnije pušu za vrat. Osobno smatram kako to i nije loše jer će se tako barem ohladiti glave i početi dobro razmišljati o kvaliteti i kreativnosti koju su mnoga velika studija u međuvremenu izgubila.
Kad se sve zbroji i oduzme, godina je ipak ostala upamćena po brojnim izuzetno smjelim, originalnim i kvalitetnim filmovima i ostaje žal što je naš grad nakon toliko godina izgubio festival kroz koji smo ranije imali prilike pogledati brojne hvaljene naslove iz europske produkcije (spomenuti ću među ostalima hvaljene ''The Square'', ''On Body and Soul'', ''BPM'' ili ''Happy End''…), no, što je tu je.
Na kraju, bez dodatnih analiza i davljenja, stiže i ta famozna top ljestvica najboljih (dakako, sastavljena po ukusu (ili ne) potpisnika ovog teksta), a podrobnije impresije o naslovima (većini) možete pronaći u tekstovima ranije objavljenima na našim stranicama. Idući tjedan nas očekuje pregled filmske 2018.
- Blade Runner 2049 (2017.) - režija: Denis Villeneuve
- mother! (2017.) – režija: Darren Aronofsky
- Loveless/Nelyubov (2017.) – režija: Andrey Zvyagintsev
- Paterson (2016.) – režija : Jim Jarmusch
- La La Land (2016.) – režija: Damien Chazelle
- The Killing of a Sacred Deer (2017.) – režija: Yorgos Lanthimos
- Manchester by the Sea (2016.) – režija: Kenneth Lonergan
- My Life as a Zucchini/Ma vie de Courgette (2016.) – režija: Claude Barras
- The Salesman/Forushande (2016.) – režija: Asghar Farhadi
- Okja (2017.) – režija: Bong Joon-ho
- Wind River (2017.) - režija: Taylor Sheridan
- A Monster Calls (2016.) - režija: J.A. Bayona
- Mudbound (2017.) – režija: Dee Rees
- Dunkirk (2017.) – režija: Christopher Nolan
- Graduation/Bacalauret (2016.) – režija: Cristian Mungiu
- Logan (2017.) – režija: James Mangold
- Baby Driver (2017.) – režija: Edgar Wright
- Thelma (2017.) – režija: Joachim Trier
- The Big Sick (2017.) – režija: Michael Showalter
- Raw/Grave (2016.) – režija: Julia Ducournau
Vezane vijesti
-
U Škraping Centru u Tkonu, 1. ožujka održana je osnivačka skupština Udruge otočnih proizvođača Motar sa sjedištem u Tkonu.
-
U ponedjeljak, 3. ožujka u 12h započinje još jedan festival Naraton. Organizator Festivala pripovijedanja Naraton je Gradska knjižnica Zadar.
-
Ogranak Gradske knjižnice Zadar "Aleksandar Stipčević" - Arbanasi od 01.03.2025. otvorena je za korisnike radnim danom od 8 do 20 sati, subotom od 8 do 13 sati.
-
Sveučilište u Zadru i Fakultet hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu organiziraju predstavljanje Zbornika o Nikoli Andriću, devetnaestog zbornika u ediciji Hrvatski književni povjesničari.
Izdvojeno
-
Sinoć je povodom Festivala pripovijedanja Naraton održan zajednički pripovjedni nastup
-
Do vikenda stabilno, sunčano i sve toplije, samo ponegdje uz jutarnju maglu, do srijede na kopnu i mjestimičan mraz, na Jadranu još u utorak lokalno jaku buru.
-
U posljednje vrijeme hrvatske ljekarne bilježe manjak fiziološke otopine u pakiranjima od 500 ml, koja je popularna za ispiranje nosa tijekom respiratornih infekcija.
-
Sveučilište u Zadru i Fakultet hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu organiziraju predstavljanje Zbornika o Nikoli Andriću, devetnaestog zbornika u ediciji Hrvatski književni povjesničari.
Reci što misliš!