Ostalo / Kolumne

Nije u šoldima sveeee...

Nije u šoldima sveeee...

Stigao je napokon i taj vražji vikend. Kino? Izbor je bio posve logičan. Ponoviti iskustvo gledanja jeb.... remek-djela zvanog "Birdman". Publika? Nekih pet puta više gledatelja negoli prilikom premijere. U ovom slučaju, ako ćemo pričati o brojkama, to znači 15. Dal' bi bilo i toliko da nije nedavnih Oscara, čisto sumnjam.

Ipak, sve što sam imao reći o tome, već sam rekao. 

Trash (2014) 

Režija: Stephen Daldry

Uloge: Rooney Mara, Martin Sheen, Selton Mello, Wagner Moura, Rickson Tevez, Eduardo Luis, Gabriel Weinstein...

Žanr: Avantura, triler, drama

Trajanje: 114 min.

 

Ovotjedni izbor je pak film koji je s početkom godine navodno bio predviđen za domaću kinopremijeru al' su ga pusti blockbusteri besramno izgurali s kinorepertoara.

U nekoj kvalitetom sušnijoj filmskoj godini, lako bi ga gledali kao kandidata za Oscara, no i nominacija za prestižnu B.A.F.T.-u je itekako dobra preporuka.


Bježeći pred policijom, tajanstveni muškarac (W.Moura) baci svoj novčanik u jureći smetlarski kamion. Nedugo potom, 14-godišnji dječak Raphael (R.Tevez) prebirući smeće na ogromnom deponiju nadomak Ria, pronađe taj isti novčanik te ga odluči zadržati. Nakon što novac pronađen u novčaniku podjeli sa svojim najboljim prijateljem Gardom (E.Luis), Raphael započne s istraživanjem ostalog sadržaja kojeg je pronašao unutar novčanika. Dječaci  ubrzo saznaju kako novčanik traži i policija, no unatoč Gardovom savjetu da predaju novčanik policiji i pokupe nagradu, Raphael ostane ustrajan u potrazi za odgovorima....

Početkom milenija, filmski svijet je ostao šokiran, a istodobno i zadivljen brilijantnom krimi dramom "Božji Grad" (2002) redateljskog dvojca Fernando Meirelles / Kátia Lund.

Surova drama o brazilskim favelama i teškom životu djece koja su umjesto igračaka, u ruke odmalena dobila pištolje za borbu s rivalskim bandama i policijom. Šok i divljenje! Niti 5 godina kasnije, s filmom Joséa Padilhe "Elitna Postrojba" (2007), dobili smo podjednako surovu priču iz sasvim suprotne perspektive. Uoči dolaska Pape u Rio de Janeiro, elitna policijska postrojba dobija zadatak uništavanja narko kartela skrivenog u opasnim favelama.

Britanski redatelj Stephen Daldry (Billy Elliot, The Hours, The Reader...) nas vraća u tmurnu brazilsku svakodnevicu, al' na sebi svojstven način. Premda bi uz djecu kao glavne protagoniste automatski pomislili kako je ovo još samo jedna od varijacija na prije spomenuti "Božji Grad", rekao bih da je ovaj film konstrukcijski daleko bliži jednim "The Gooniesima". No, da je tako lako ovaj film strpati u jedan koš, vjerovatno ne bih ni pisao o njemu.

Lukavo izbjegavajući klišeje, Daldry nam je bez okolišanja prikazao život na margini, korupciju na djelu i malog čovjeka (ovdje doslovno) koji je prisiljen kopati po deponiji kako bi preživio. Ima toga i kod nas rekli bi neki, e pa vjerujte mi da ima i onih kojima je daleko teže nego što je nama. A koja je razlika između tih ljudi i nas? Oni su zadovoljni, sretni što preživljavaju. Oni ne žale niti ne plaču za boljim. Mukotrpno rade i ne pate za komforom. Mi? Mi smo posve drukčija priča. Žalili smo i plakali za demokracijom i vlastitom državom. Godinama bili zavarani lažnim komforom i stabilnošću da bi na kraju bili grubo prizemljeni u stvarnosti koju nam kroje lopovi. Tuga? Tražili smo, dobili smo.

Daldry (točnije, autor knjige Andy Mulligan) na svijet gleda kroz još uvijek jedine iskrene oči. Oči djeteta. Njihova stvarnost je gruba, užasna. Oni koji bi ih trebali štititi, ovdje ih gaze bez milosti, na posve brutalan način. Doduše, postoje pojedinci kojima je stalo (Sheen i Mara), no i oni su bespomoćni pokraj iskvarenog sustava. Ipak, Daldryevi likovi nam ulijevaju nadu. Nadzire se svjetlo na kraju ovog mračnog tunela. Njegovi maleni junaci su unatoč svemu, ispunjeni optimizmom. Oni su prije svega u potrazi za pravdom. Novac ne traže zbog rasipnosti i pohlepe već kao priliku za novi, skroman početak. Revolucija dolazi na malena vrata, no na kraju glasno odjekuje. 

Pouka ove priče je posve jednostavna. Čovjek je vrijedniji od novca, a ne suprotno. Djeci će nažalost, film biti konfuzan i zahtjevan, odraslima pak naivan. Utopijska priča o nadi i pravdi neće naći put do svakog srca, no ovo niti nije film za svakog. Preporuka za one koji su shvatili poantu.

 

Dodavanje novih komentara je onemogućeno.