Ostalo / Kolumne

1971.

Sve vrline ljudskog apsurda

Sve vrline ljudskog apsurda

Nekako sam postao drven na filmove s naglašenim nacionalističkim tonom i kamufiliranom propagandom (vojnom, političkom, svejedno), no kad se pojavi naslov koji se dotiče određene 'škakljive' teme iz posve neutralne perspektive, pozornost mi je na samom vrhuncu. Početkom 70-ih, ulicama Belfasta nije odjekivala glasna glazba i dječji smijeh. Glasno su se samo mogli čuti urlici žena i buka vojnih kamiona dok su zrakom zviždale hrpe kamenja i Molotovljevih koktela. Tih 70-ih, ulicama Belfasta je tekla krv!

'71 (2014)
Režija: Yann Demange
Uloge: Jack O'Connell, Sean Harris, Richard Dormer, Paul Anderson, Charlie Murphy, Sam Reid, Killian Scott, Barry Keoghan, David Wilmot...
Žanr: Drama, triler, akcija
Trajanje: 99 min. 

1971. godine nemiri između katoličkih nacionalista i protestantskih lojalista u Belfastu dostižu vrhunac. Ulice su poprišta krvavih tučnjava i nemira i britanska vojska šalje odred tek izvježbanih, golobradih vojnika kako bi pomogli lokalnoj policiji u smirivanju tenzija i obavljanju posla. Već prvog dana prekomande, poručnik Armitage (S.Reid) pošalje slabo opremljene vojnike u pomoć lokalnoj policiji u provođenju racije.

Sadističko mlaćenje stanara od strane policije, izazove bijes gomile ljudi i u naguravanju s vojnicima, jednom od njih ispadne puška iz ruku. Taj trenutak nepažnje iskoristi dječak koji se provuće kroz gužvu, skupi pušku s poda i da se u trk s istom. Zapovjednik odreda pošalje vojnika Hooka (J.O'Connell) i još jednog kolegu u potjeru za dječakom, no nešto dalje niz ulicu ih dočeka nova gomila koja ih potom uhvati nemilosrdno mlatiti. Ostatak odreda dobije zapovijed za povlačenjem i pritom zaborave na Hooka i njegovog kolegu. Ubrzo iz gužve dotrči mladić koji na licu mjesta upuca Hookovog kolegu. Hook iskoristi nastalu gužvu i da se u bijeg...

Kaos, napetost, paranoja, tenzije, strah. Moram otvoreno priznati kako nisam očekivao ovako snažan film. Znate onaj osjećaj kad već s prvim kadrovima možete naslutiti ostatak filma. Odat ću vam taj početak, te prve minute. Kamera prati vojnika Hooka kako nemilosrdno mlati i paralelno prima udarce od drugog vojnika prilikom boksačkog 'treninga', iliti točnije rečeno, žestoke vojne obuke. Baš tad, osjetite ton filma. Osjetite golu borbu čovjeka i njegovu spremnost zadavanja i primanja udaraca. Čovjeka kojeg pretvaraju u stroj, oruđe, komad mesa.

Ono što taj mladi čovjek nije očekivao jest bila zapovijed kako mora provoditi mir u svojem dvorištu (susjednoj Sj.Irskoj). Osjećate sav taj njegov šok, zbunjenost i nevjericu. Nisu ih dočekali niti džungla, pustinja ili rovovi, dočekali su ih zapaljeni školski autobusi, netrpeljivost i prezreni pogledi mještana. Teško je bilo shvatiti što se tu događa i zašto. Nije to rat za kakav su se spremali. Hook je otkrio pakao na Zemlji.

Adrenalinski nabijena utrka za život popraćena treskavom kamerom. Zgrade i ulice presjecaju uski prolazi, sve je pusto i sve izgleda isto. Gdje pobjeći kome se obratiti? Jedna detonacija eksploziva i slijedi zujanje u ušima, pogled zamagljen dimom, maglom i rastrganim tijelima, sva su lica siva, sve su ulice nepoznate. A gdje je Hook? Bezglavo trči za automobilom poput nekog izgubljenog psa, očajnički traži pomoć tamo gdje je nema. Kako kaže jedan od likova u filmu: -On je vojnik, ne možemo mu pomoći.-

Redatelj Yann Demange kroz inteligentno osmišljen scenarij Gregorya Burkea izbjegava biranje strana, ne poteže pitanje: - Tko je kriv, a tko u pravu?- Vojnik Hook je njegov svjedok. Krivi čovjek na krivom mjestu. Čovjek koji bolno razotkriva apsurd sukoba, bio on potaknut političkim ili religioznim motivima, sasvim svejedno. Čovjek koji u goloj borbi za život, ponizno drži pogled ka zemlji i izbjegava odgovor na opasno dječje pitanje dal' je katolik ili protestant.

Napetost je konstantno prisutna, svjesno se suosjećate s vojnikom Hookom (velika zasluga ide O'Connellovoj emotivnoj interpretaciji) i navijate za njega, žarko želite da pronađe izlaz iz apsurda u kojem se našao. Ne treba vam to niti reći, znate da to nije ona borba i karijera za koju je potpisao. -Vojska te laže. Ti si za njih samo komad mesa.- ,govori mu jedan od likova. Postoji li snažnija antiratna poruka? Slični filmovi? Svakako. Možemo spomenuti hrpetinu, sve od "Južnjačke Utjehe" i "Iza Neprijateljskih Linija" pa do jednih "Ratnika Podzemlja", no ovaj film ih ne pokušava kopirati niti graditi ideju na njima. Stoji potpuno sam, moćan.

Izuzetan dugometražni debi TV redatelja Yanna Demangea, konstrukcijski savršeno izbalansiran između žanrova drame, trilera i akcije. Dinamičan, uzbudljiv i uznemirujuć ritam, uvelike potpomognut frenetičnom kamerom i izvanrednom glazbom Davida Holmesa. Religija, politika, neovisnost ili lojalizam nekoj drugoj vlasti, koga je uopće briga dok nevini stradavaju. Može li se ostaviti jasnija poruka? Ne ponovila se nigdje i nikad ovakva 1971.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.