Ostalo / Kolumne

Sedmi pečat

Povratnički put do iskupljenja

Povratnički put do iskupljenja

Čekao sam novi film meksičkog mađioničara (op.a. Alejandro González Iñárritu) kao ozebli sunce. Teško je za povjerovati kako nije proteklo niti punih godinu dana otkako nas je ovaj 'maestro' raznio i oduševio svojim masterpieceom "Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)", kad, evo njega opet. Društvene mreže i internet konstantno bruje i zuje o Leonardu Di Capriu i njegovom konačnom osvajanju Oscara, no istina jest da je Di Caprio samo djelić ovog impresivnog filmskog mozaika. Spremni?

The Revenant (2015)

Režija: Alejandro González Iñárritu

Uloge: Leonardo Di Caprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Paul Anderson, Kristoffer Joner...

Žanr: Avantura, drama

Trajanje: 156 min

1823. skupina trapera i lovaca vođena kapetanom Henryem (D.Gleeson) u nemilosrdnoj divljini Louisiane brže-bolje pakira svoj mukotrpan 'plijen', krzna. Logorom se iznenada prolomi urlik trapera koji se pogođen strijelom sruši na blatno tlo. Arikare su svom silinom napale logor i svom tom kaosu, traperi brojčano nadjačani trkom do rijeke i plovila pokušavaju izvući živu glavu. Od njih 30-ak to uspije tek nekolicini.

Izviđač Glass (L. Di Caprio) ubrzo predloži kapetanu da ostatak puta nastave kopnom pošto su na sporom riječnom koritu laka meta za Arikare. Premda se iskusni i rasistički nastrojeni traper John Fitzgerald (T.Hardy) ne složi s Glassovom idejom, kapetan ipak odluči poslušati svojeg izviđača. Nešto kasnije, dok ostatak skupine odmara, Glass ode u lov, no na njegovu nesreću naleti na par medvjedića i njihovu protektivnu grizli majku. Uslijedi brutalna borba između Glassa i medvjedice u kojoj Glass zadobije teške ozlijede. Kapetan na brzinu nekako pokrpa Glassa, no kad skupina zaključi kako ih njegov transport kroz teški planinski teren samo usporava, kapetan ponudi bogatu novčanu nagradu trojici koji žele ostati s Glassom dok ovaj na kraju ne umre. Uz Glassova sina poluindijanca Hawka (F. Goodluck) i mladog trapera Bridgera (W. Poultner) kao treći dobrovoljac se prijavi i Fitzgerald.

Skupine se razdvoje, a ne prođe mnogo vremena kad Fitzgerald odluči Glassu okončati muke. Između dvojice se prepriječi Glassov sin koji u naguravanju s Fitzgeraldom izvuče deblji kraj. Fitzgerald ukloni Hawkovo tijelo i uvjeri Bridgera kako im se približavaju Indijanci te da na brzinu moraju napustiti umirućeg Glassa i navodno nestalog Hawka. Vođen neutaživom željom za osvetom, Glass se nekako uspije oporaviti te krene u potragu za Fitzgeraldom...

Ispričavam se čitateljima ukoliko sam otkrio suviše radnje, no ne brinite, ovo je tek trećina filma u kojoj sam izostavio još mnoštvo detalja i nezaboravnih prizora. Vauuuu čovječe! Nevjerovatno je što čini ovaj Iñárritu. Tako lagano žanrovsko prebacivanje nisam vidio još od velikog Stanleya Kubricka. Znam, mnogi će pomisliti kako pretjerujem u toj usporedbi, no i dalje čvrsto držim kako je Iñárritu ponajbolji redatelj današnjice. Dal' je brojka od tek 6 dugometražnih radova dovoljna za takve zaključke, sami procjenite. Ipak, vratimo se mi našem 'povratniku'.

Kad sam koncem 2014. prvi put načuo o Iñárrituovom novom projektu neke stvari mi nisu bile kristalno jasne. Adaptacija Punkeovog romana iz 2002. The Revenant: A Novel of Revenge čija radnja govori o traperu koji preživi brutalan napad grizlija i potom krene u osvetu za svojim kolegama? Hmmm... čekaj malo. Pa ja sam film s takvom pričom već gledao, i to daaavno. Nije li to radnja zaboravljenog klasika iz 70-ih "Man in the Wilderness" s Richardom Harrisom i Johnom Hustonom u glavnim ulogama? Kako se ta priča 'ukoričila' tek 2002., a na filmu se pojavila još davne 1971.? Tko je kvragu Hugh Glass? Počela je istraga.

Ispostavilo se kako je spomenuti gospodin prava legenda među pionirima 'Divljeg Zapada' i upravo ga je nemili događaj s grizlijem zauvijek upisao u knjigu slavnih. Istina jest da je 'naš' Glass imao jedan impresivan životopis od kojeg bi lako mogli složiti epski TV serijal, no baš se opisani događaj svima urezao u trajno sjećanje. E sad, naš redateljski maestro se ipak nije uhvatio adaptacije Punkeovog romana kao pijan plota već je isključivo zagrebao po površini priče tj. djelomično se inspirirao i odveo 'vodu na svoj mlin'.

I kao takvi, mnogi detalji iz samog filma tj. scenarija (Iñárritu / Mark L.Smith) nemaju veze s istinom (op.a. oni koji žele saznati više o Glassovoj golgoti lako to i mogu uz pomoć par kliktaja mišem), no kad saznate kako su se stvari uistinu odigrale, teško bi uopće i povjerovali u pravu Glassovu motivaciju za preživljavanjem. Iñárritu je točno znao što traži i definitivno je znao kako to dočarati. Fasciniran Glassovom pričom, a donekle i određenim radovima Wernera Herzoga ("Fitzcarraldo" i "Aguirre, Wrath of God" prije svega), Iñárritu je započeo potragu za svojim (djelomično i Conradovim) 'srcem tame'.

Ponovno je stisnuo ruku brilijantnom snimatelju Emmanuelu Lubezkiu (op.a. zajedno su surađivali i na "Birdmanu"), Glassa pronašao u Di Capriu, a potom mu pridružio i 'novu' generaciju britanskih 'glumčina' Hardya, Gleesona i Poultera. Ekipa snova je na okupu. Što sad s njima? Ono što bi se malo tko usudio. Utrpao je dečke u helikoptere i izbacio ih u nepristupačne, od Boga zaboravljene dijelove Kanade, Argentine i S.A.D.-a gdje će se doslovno boriti za goli život. Ono što nitko od njih, pa niti sam Iñárritu nije znao, jest da tamo priroda vodi glavnu riječ.

Iñárrituovo inzistiranje na 'pravom' dnevnom svjetlu, svakodnevna vožnja do udaljenih lokacija, nemilosrdni vremenski uvjeti i kojekakve slične poteškoće, razvukli su snimanje na dugačkih 8 mjeseci, a mnogi su kasnije istaknuli kako im je to bilo najteže iskustvo u životu. I znate što? Emocije su tako brutalno iskrene da si članovi poštovane Akademije mogu strpati zlatne kipiće duboko u d... ako i ovaj put 'škartaju' Di Capria. Čovjek je proživio pravu golgotu i pružio ulogu za pamćenje (ostali mu mogu ravnopravno stati uz bok) i sve osim nagrade bit će ravno apsurdu, no ako ćemo pričati o nepravdi, sjetimo se prošle dodijele i jadnog Keatona.

Dosta sad o kipićima i starim prdonjama iz Akademije. "The Revenant" je jedno slojevito i kompleksno filmsko djelo koje je složeno u impresivnu cjelinu iz malog milijuna detalja i detaljčića. Glupo je izdvajati pojedine prizore ili pričati o tehnikalijama kad je sve, paaa.. savršeno. Iñárritu je iskoristio sva sredstva koja su mu bila na raspolaganju kako bi nam ispripovjedao jednu posebnu priču o snazi volje i duha (nerijetko i na sebi svojstven, surealan način). Unutar te priče, ponudio nam je brojna pitanja i odgovore, dileme i polemike. Ovo je njegova vizija pakla i čistilišta (raj se manifestira u prekrasnim krajolicima), mantra, poezija i apaurin za izmorenu dušu.

Na meni je da vas uputim u kino. U kino, da. Zaboravite na loše kopije koje su procurile na internetu. Ovo je jedan od onih filmova kojeg ne smijete propustiti pogledati na velikom ekranu. Ovo je iskustvo koje nikad nećete zaboraviti. Na vama je odluka.

P.S. ne vodite sa sobom u kino malu djecu ili izuzetno gadljive osobe.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.