Ostalo / Kolumne

Sedmi pečat

Izlazak iz ormara

Izlazak iz ormara

Bogme je ritam kinoprojekcija krenuo nekim ubitačnim tempom. Noviteti se mijenjanju kao na traci, dok se oni iz nama trenutno najzanimljivije "Oscar revije" na dnevnoj bazi prebacuju iz dvorane u dvoranu, iz termina u termin. Ovog tjedna sam uspio 'uhvatiti' dva naslova, a kad će se ti isti ponovno prikazati u nadolazećim danima (tjednima?), ovisi o volji kinoprikazivača.

Žalosna istina jest da dragocjeni prostor i vrijeme oskarovskim kandidatima oduzimaju nova 'smeća' poput khmm... "Dirty Grandpa", a prvi veći ovogodišnji 'igrači' ("Deadpool" i "Hail, Caesar!") nam stižu već sredinom veljače. Ah, ništa. Pratite kinoprogram i pokušajte uhvatiti neke od ovih uistinu izvanrednih filmova prije negoli im velika platna preotmu kojekakve loše komedije i sl. budalaštine. Krenimo stoga s filmom koji je na iznenađenje mnogih dobio čak 4 nominacije (i to jako bitne) za spomenuti zlatni kipić.

 Room (2015)

Režija: Lenny Abrahamson

Uloge: Brie Larson, Jacob Tremblay, Joan Allen, William H. Macey, Sean Bridgers, Tom McCamus, Amanda Brugel, Cas Anvar, Megan Park, Joe Pingue...

Žanr: Drama

Trajanje: 117 min.Joy (B.Larson) je 24-godišnja majka koja sa svojim 5-godišnjim sinom Jackom (J. Tremblay) živi u šupi koju nazivaju 'soba'. U tih, nepunih 8-9 kvadrata Joy i Jack dijele zajednički krevet, kadu, wc i improviziranu kuhinjicu, a jedini doticaj sa vanjskim svijetom čine im mala televizija i krovni prozorčić. Maleni Jack nije svjestan postojanja vanjskog svijeta i ljudi, a razlog zbog kojeg se s majkom nalazi u tom skučenom prostoru leži u činjenici da je Joy kao 17-godišnjakinju oteo seksualni manijak koji ju je tamo zatočio. Joy je bila prisiljena odgajati Jacka u zabludi o postojanju vanjskog svijeta, a kad bi je kroz noć posjećivao njezin otmičar, 'stari' Nick (S. Bridgers), Joy bi Jacka zatvorila u ormar. S vremenom Nick postane sve agresivniji i Joy shvati kako je vrijeme da Jacku objasni situaciju u kojoj se nalaze...

Premda je do sad skupio iznimno pozitivne kritike i brojne festivalske nagrade, malo tko je vjerovao kako će se ovaj 'filmić' u konačnici naći rame uz rame s 'teškašima' iza kojih stoje moćne kompanije poput '20th Century Fox' ili 'Warner Bros. Pictures'. No, to je izgleda to. Vremena se definitivno mijenjanju i kad se pojave ovako snažne, male priče o malim ljudima napravljene s toliko srca i ljubavi, članovima Akademije nije bitno dal' se vi zovete "Steve Jobs" ili ste stigli iz Comptona (op.a. "Straight Outta Compton"). U ova ružna vremena, Akademijom očigledno vladaju razum i osjećaji.

E sad. Možda vam zaplet ovog filma na prvu zvuči kao da je riječ o nekoj od epizoda svima znanog, dugovječnog TV serijala "Zakon i red: Odjel za žrtve", no vjerujte mi kad vam kažem kako je priča i realizacija u ovom slučaju daleko kompleksnije izvedena. Slučajnost? I ne baš.

U početku bijaše riječ, pisana riječ. Da, dobro ste shvatili (ili ne). Film je adaptacija istoimenog bestselera autorice Emme Donoghue, a kad za pisanje scenarija dobijete upravo nju, e to je onda pravi jackpot. Samo autor romana može u potpunosti poznavati svoje likove, njihove traume i njihovu unutarnju borbu. Samo autor može vizualizirati njihova lica i prizore i znati reći redatelju (koji je ujedno i koscenarist) i glumcima na koji način će ih otkriti gledateljima. Istini za volju, scenarij je u ovom slučaju tek polovica snage filma. Ostatak? Glumci, naravno.

Do ovog filma šira publika gotovo nije niti čula za Brie Larson, a sad? Sad su manje-više svi svjesni kako bi ova mlada i iznimno talentirana glumica koncem veljače lako mogla ispred nosa daleko poznatijih kolegica pokupiti zlatni kipić u kategoriji najbolje ženske uloge. Zasluženo? Paaa... ne bi se bunio ako tako u konačnici i bude. Žao mi je jedino što njezin filmski sin nije dobio makar nominaciju kao priznanje svog izuzetnog talenta. Da, stavljam ruku u vatru kad kažem kako je mali Jacob Tremblay zaslužan za jednu od najupečatljivijih glumačkih rola protekle godine. Hoće li dečko nastaviti svoj zvjezdani put na pravi način, tek će vrijeme pokazati, no ako i ga i odabir uloga odvede u krivom smjeru, uvijek će se s ponosom moći prisjetiti ove.

Težak je ovo film. Emocije frcaju na sve strane, a užas vas preplavljuje sa svakom izgovorenom rečenicom ili gestom glavnih likova. Trebalo je dočarati taj užas, a spomenuti glumci su pod vještom palicom Lennya Abrahamsona učinili to na jedan dirljiv i snažan način. Kako se boriti protiv osjećaja nemoći, kako nadmudriti odvratnog predatora i kako ponovno pronaći sebe i svijet kojim si okružen? Ne treba postojati neka strana sila, neko istočno zlo, neki izmišljeni neprijatelj. Zlo je postalo sastavni dio života i treba znati sačuvati ono što imaš i ono što voliš.

Svakodnevica nam je nažalost obilježena preživljavanjem, a ovo je priča koja to isto preživljavanje odvodi na jednu iznimno traumatičnu razinu. Ako imate srca, pogledajte ovaj jedinstveni film.

Druga ovotjedna priča govori nam o jednom posve drugačijem 'izlasku iz ormara', a kad već upotrebljavam taj izraz pritom mislim na frazu koja u našem društvu i dalje simbolizira nešto što je omraženo i neprihvatljivo.

 

Carol (2015)

Režija: Todd Haynes

Uloge: Cate Blanchett, Rooney Mara, Kyle Chandler, Sarah Paulson, Jake Lacy, Cory Michael Smith, John Magaro...

Žanr: Drama, romantika

Trajanje: 118 min.Početkom 50-ih upoznajemo mladu prodavačicu Therese (R. Mara) koja sanjari o karijeri fotografkinje i nije još u potpunosti sigurna što bi učinila sa svojim životom. Theresin dečko, Richard (J. Lacy) želi je odvesti sa sobom u Francusku gdje bi se na kraju i vjenčali, no ona još uvijek nije spremna za taj korak. Uoči Božića, Theresa u dućanu zapazi jednu profinjenu gospođu (C. Blanchett) koja traži poklon za svoju kćer. Theresa joj preporuči vlakić s tračnicama što ova s oduševljenjem prihvati. Prilikom plaćanja, gospođa na pultu zaboravi svoje rukavice i Theresa joj iste pošalje poštom na kućnu adresu. U znak zahvalnosti gospođa pozove Therese na ručak...

Hmmm..da. Dakle ovako. Djevojka upozna privlačnu gospođu i one se s vremenom ludo zaljube. Neprihvatljivo? Degutantno? Nemojte onda čitati ovaj tekst do kraja. Neovisno o stavovima, moram naglasiti kako je ovo prije svega jedna 'obična' ljubavna priča. Romantično, stilizirano i profinjeno. Da, mogli bi tako ovu priču svesti u samo par riječi. Cjelina je naravno daleko opširnija i bogatija, pa bi stoga valjalo reći i nešto više od spomenutih par riječi.

Jeste li ikad čuli za ime, Patricia Highsmith? Ne? Onda pretpostavljam kako ste posljednju knjigu pročitali (ili ne) još u đačko doba ili ste svoju literarnu edukaciju ograničili isključivo na čitanje recepata za kolače, sportsku rubriku iz dnevnih tiskovina odnosno liječničke nalaze. No, možda sad malo i pretjerujem, al' smatram kako bi gotovo svi trebali znati za ovu zadivljujuću personu koja je zaslužna za brojne pisane dragulje unutar žanrova psihološkog trilera i krimića.

Ono što mnogi ne znaju jest da je spomenuta spisateljica odgovorna i za roman koji slovi za svojevrsnu (hmmm.. zvučat ću bogohulno) 'Bibliju' gay literature. Riječ je dakako o romanu "The Price of Salt" kojeg je autorica svojevremeno objavila pod pseudonimom Claire Morgan. Naravno, ovaj roman je za Patriciu predstavljao puno više od obične ljubavne fikcije. Ovaj roman je bio testament njezinog stvarnog života. Stvari postaju pomalo jasnije?

Trebale su proći puste godine borbe s otkupom prava na roman (inicirane od strane scenaristice i osobne prijateljice Patricie Highsmith, Phyllis Nagy), u priču se uključila i britanska producentica Elizabeth Karlsen, a stvari su se napokon zakotrljale u pravom smjeru kad se uz projekt vezala i slavna glumica Cate Blanchett. Režiju je objeručke prihvatio proslavljeni redatelj Todd Haynes koji je itekako znao što i kako učiniti s ovim materijalom. Sa skromnim budžetom od cca. 12 milijuna dolara, Haynes je u konačnici napravio jedan izuzetno stiliziran film s predivnom kamerom, kostimografijom i glazbom.

 

Ipak, kad stavimo sve te tehnikalije po stranu, najviše filmske ljepote proizlazi iz kemije dviju naslovnih glumica. Blanchett svojom profinjenošću, snagom i ljepotom neodoljivo podsjeća na dive 50-ih, dok je s druge strane Mara savršeno dočarala svu ranjivost i nevinost svojeg lika. Da, ovo je jedna predivna ljubavna priča koju bi trebali pogledati svi filmoljupci, neovisno o seksualnom opredjeljenju ili stavovima. Velikih 6 nominacija za Oscara glasno potvrđuju te argumente.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.