Sedmi pečat
Nisu svi đavli premazani crvenom bojom
Recenzija filmova "Spotlight" Toma McCarthyja i "Trumbo" Jaya Roacha
Nakon što sam u kinima odgledao paaa... veliku većinu kandidata za nadolazeće Oscare, mogu vam sa sigurnošću potvrditi kako je konkurencija strahovito jaka.
Kako sve brže 'gazimo' prema sredini veljače i uskoro nam u kina stižu neki vrlo zanimljivi noviteti, valjalo bi ovu maratonsku priču polako privesti kraju. Izbor ovotjednih kandidata pao je na dva izuzetno 'škakljiva' naslova, no unatoč njihovim neprivlačnim temama kao što su pedofilija i čisti akt gluposti velikih političkih institucija, riječ je o filmovima koje obavezno trebate pogledati.
Spotlight (2015)
Režija: Tom McCarthy
Uloge: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schrieber, John Slattery, Stanley Tucci, Brian d'Arcy James, Billy Crudup, Gene Amoroso, Len Cariou...
Žanr: Biografski, drama
Trajanje: 129 min.
Nedugo nakon preuzimanja posla glavnog urednika u poznatim dnevnim novinama 'Boston Globe', Martyu Baronu (L. Schrieber) u oko upadne interesantan članak o odvjetniku, Mitchellu Garabedianu (S. Tucci), koji je javno obznanio kako je bostonski kardinal Bernard Law (L. Cariou) imao saznanja o seksualnim zlostavljanjima djece od strane bostonskog svećenika Johna Geoghana, al' nije ništa poduzeo u svezi toga.
U želji da javnost sazna istinu i potpune razmjere tog skandala, Baron angažira redakciju 'Spotlighta', posebni 'Globeov' odjel specijaliziran za istražiteljsko novinarstvo. Urednik 'Spotlighta', Walter Robinson (M.Keaton) upozori Barona kako to neće biti lak posao pošto katolička crkva ima izuzetno jak utjecaj u gradu Bostonu, no isto tako je i naglasio kak će njegov tim dati sve od sebe kako bi istina izašla na vidjelo. Kako istraga sve više napreduje, Robinson i njegova ekipa ostanu šokirani pravim brojem žrtava i svećenika uključenih u njihovo zlostavljanje...
Neću vam lagati. Nije ovo lak film za gledanje i teško je bilo kojem normalnom čovjeku obuzdati osjećaj mržnje i prijezira spram tim zmijolikim gadovima u haljama. Nemojte me sad krivo shvatiti. Znam da su ovo teške riječi i da će se neki zbog svojih religijskih uvjerenja osjećati uvrijeđeno, no mislim da ja osobno, odgojen kao katolik imam potpuno za pravo reći ono što mislim. Jasno vam je (nadam se) kako sam ovim grubim (a padaju mi na pamet i puno gore) riječima prozvao isključivo one koji to zaslužuju, no kad malo bolje saberete dojmove, lako se zapitate: - A koliko toga još ima da niti ne znamo?
- Dal' je ovaj bostonski skandal (jedan od većih u modernoj povijesti) tek kapljica u moru sličnih i kako nakon takvih gnjusnih spoznaja svoje dijete danas-sutra odgajati načinom na koji to (većina) Hrvata čini od hmmm... stoljeća sedmog, ne znam, al' znam da ću svakako biti na oprezu. Iznimke naravno postoje, dobrote ima i bit će, al' razmjeri ovakvog zla bacaju ogromnu, neoprostivu sjenu na one koji propovijedaju upravo suprotno.
Film, sam po sebi je napravljen baš ono, školski. Jel' to dobro? Pa, kad već okupiš ovoliko glumačkih talenata, pronađeš intrigantan materijal za scenarij, onda valjda i nije teško mahati redateljskom palicom. Tom McCarthy možda i nema neki pozamašni redateljski opus za sobom, no posjeduje ili bolje rečeno, na tragu je pronalaska one snažne dramske crte kakvu su nekoć moćno 'iscrtali' velikani poput Alana J. Pakule ili Sidneya Lumeta.
Ipak, bit ću iskren i reći kako ovo nisu neki novi 'predsjednikovi ljudi' ili 'tv mreža'. Tema jest mučna i na trenutke iznimno napeta, no fali onaj snažan udarac. Glumci se trude, ritam filma je dovoljno dinamičan, al' nešto fali. Postoje određeni momenti zgražanja i nevjerice, al' samo momenti. Mislim da se ne varam kad kažem, da o ovom filmu kroz 15-20 godina gotovo nitko neće pričati s ushitom kakvim se danas nostalgično prisjećamo filmova gore spomenutih redateljskih velikana.
No, unatoč toj nezahvalnoj spoznaji, film se prikazuje sad i treba ga pogledati ako ništa drugo, onda poradi tematike. Neke stvari se jednostavno ne smiju zaboraviti, a kamoli oprostiti. Želite saznati više o sličnim, nemilim događajima? Pokušajte onda pronaći daleko potresnije dokumentarce: "Mea Maxima Culpa: Silence in the House of God" (2002) ili "Deliver Us From Evil" (2006).
Potkraj 40-ih godina prošlog stoljeća, Dalton Trumbo (B. Cranston) je jedan od vodećih i najznačajnijih scenarista u Hollywoodu. Socijalno osviješten, Trumbo se s nekoliko kolega glasno zalaže za prava radnika unutar filmske industrije i aktivan je član komunističke partije. Po svršetku rata, u S.A.D.-u se razvija sve glasnija i agresivnija anti-Sovjetska kampanja i dojučerašnji respektabilni sugrađani u očima javnosti postaju izdajice i neprijatelji.
Trumbo (2015)
Režija: Jay Roach
Uloge: Bryan Cranston, Diane Lane, Helen Mirren, Louis C.K., Elle Fanning, John Goodman, Michael Stuhlbarg, Alan Tudyk, Adewale Akinnuoye-Agbaje...
Žanr: Biografski, drama
Trajanje: 124 min.
Poznata kolumnistica Hedda Hooper (H. Mirren) potpomognuta slavnim glumcem Johnom Wayneom (David James Elliott) zaopočne s javnim progonom članova partije unutar filmske industrije, a ubrzo se uz nekolicinu kolega (točnije, još 9 scenarista) na udaru nađe i sam Trumbo. U samom početku, Trumbo dobije moralnu i novčanu podršku od strane pojedinih kolega i prijatelja poput cijenjenog glumca Edwarda G. Robinsona (M. Stuhlbarg) no, pod sve snažnijim pritiskom politike i javnosti, vrhovni sud osudi Trumba i ostale scenariste na zatvorsku kaznu zbog navodnog širenja komunističke propagande.
Nakon odsluženja zatvorske kazne, Trumbo i njegove kolege scenaristi nalaze se u nezavidnoj poziciji. Njihova imena se nalaze na famoznoj 'crnoj listi' zbog čega ih niti jedan filmski studio ne želi angažirati. Trumbo ipak ne odustaje. Nakon što završi pisanje scenarija za romantičnu komediju "Praznik u Rimu", on zamoli kolegu i prijatelja Iana McLellana Huntera (A. Tudyk) da se na scenarij potpiše svojim imenom i kao takav ga preda studiju, a novac će podjeliti.
Ipak, to nije dovoljno. Trumbo ubrzo proda svoje veliko imanje i s obitelji se preseli u malu kuću, a kako bi prehranio svoje najmilije, Trumbo za minimalnu cijenu ponudi svoje scenarističke usluge kontroverznom vlasniku producentske kuće 'Kings Brothers Productions', Franku Kingu (J. Goodman) specijaliziranom za B produkciju...
Auuuf! E ovo je pravi kapitalac od filma. Mnoge mlađe generacije pojma nemaju o famoznoj McCarthyevoj eri i njegovom tzv. 'lovu na crvene vještice', al' vidi čuda, 50-ak godina kasnije nalazimo se u khmm... N.D.H., pardon, republici Hrvatskoj gdje ministarske pozicije polako zauzimaju kojekakvi deklarirani fašisti. Baš krasno! Ponovno živimo opasno i svaka izjava se važe i tumači kako kome odgovara. Osobno nisam član nikakve stranke i s vremenom sam postao potpuno apolitičan, no ovo što se sad događa više nema veze niti s politikom, niti nečijim uvjerenjima. Ovo što se sad događa je čisti akt ludosti i gluposti. Dok ovo pišem po meni izbija ona omražena crvena boja, al' ne boja partije nego sramotnog rumenila. Zar nas povijest ničemu nije naučila? No, ispričavam se, izrevoltiran sam odlutao od samog filma.
Poput gore navedenog, i ovaj film se trebao desiti. Zašto? Upravo zbog onog što sam maloprije spomenuo. Ne smijemo zaboraviti prošlost ma koliko god sramotna i bolna bila i ne smijemo ponavljati iste pogreške. Dalton Trumbo je bio jedan izuzetno talentiran (spomenut ću samo scenarije za "Thirty Seconds Over Tokyo", "Spartacus" i "Exodus"), inteligentan i pravičan čovjek i gle gdje ga je to na kraju dovelo? Na javni (izmanipulirani) stup srama, rub gladi i siromaštva. A zašto? Zato što je glasno rekao što misli. Zato što je smatrao da i mali čovjek ima svoja prava. Pih!
Bio bi tu kraj priče da Trumbo nije bio veći od gluposti. On se nije predavao i njegov tvrdoglavi ego ga je vodio u 'gerilsku' borbu sa iskvarenim sustavom. Naravno, bila je to dugotrajna i bolna bitka u kojoj su se brojni dojučerašnji tzv. veliki prijatelji sakrili ispod kamenja čuvavši svoje guzice, no konačna pobjeda je donekle isprala okus gorčine.
Bryan Cranston (a i većina glumačke ekipe) je izvanredan u naslovnoj ulozi i prava je šteta što postoje jako mali izgledi da za svoj talent na kraju bude okrunjen toliko željenim zlatnim kipićem. Mislim da bi to bio nezaboravan i emocijama nabijen govor prilikom preuzimanja nagrade, a kad pogledate film, bit će vam jasno i zašto.
Na veliku žalost, naša borba tek počinje. Ekstremizam, netolerancija i radikalizam bujaju na sve strane, pojavljuju se kojekavi Trumpovi sa svojim fašističkim idejama, pojedine vlasti provode cenzuru kao i u najcrnja vremena iza željezne zavjese (op.a. Poljska), a mi?
Vezane vijesti
-
Gradski vijećnik Daniel Radeta pozvao je građane da se odazovu na prosvjed u subotu 1. veljače s početkom u 10 sati u parku Vruljica.
-
Udruženje obrtnika Zadar, u srijedu, 29. siječnja, u suradnji s tvrtkom Dražena Consulting j.d.o.o., organizira besplatnu radionicu na temu "Zapošljavanje i briga o zaposlenicima"
Izdvojeno
-
U Kneževoj palači u Zadru jučer je otvorena izložba Mirila – počivala duša / Tragovi u kamenu. Izložba je organizirana u sklopu projekta Niti života u suradnji s Turističkom zajednicom općine Starigrad i Narodnim muzejom Zadar, a cilj joj je prikazati priču kulturnoj baštini Velebita.
-
U Kolanu kreativnom radionicom “Mašta u boji” počinje karnevalski program, koji donosi raznovrsne događaje za sve generacije.
-
Matica hrvatska Ogranak u Zadru s ponosom obavještava da je u našem nakladništvu i uz sufinanciranje Zadarske županije i Grada Benkovca izašao iz tiska novi roman Alojza Pavlovića pod nazivom „Slomljeno srce“.
-
Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije je stavljanje izvan snage Odluke o načinu pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada na području Zadra koju je Gradsko vijeće donijelo 27. studenog 2024. godine proglasilo - nezakonitom!
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.