Ostalo / Intervjui

ArchipelaGO

Direktorica TZO Sali Ivana Čarić: Izlaze nam nova dva filma, izrađujemo web stranicu i pripremamo se za razvoj gastro i kulturnog turizma

Direktorica TZO Sali Ivana Čarić: Izlaze nam nova dva filma, izrađujemo web stranicu i pripremamo se za razvoj gastro i kulturnog turizma

ArchipelaGO je priča o najboljem turističkom projektu aktivnog turizma u Zadarskoj županiji koji nakon nacionalne i županijske te jedne međunarodne nagrade, ulazi u novu fazu razvoja.

S dvije lanjske nagrade Hrvatske turističke zajednice i Turističke zajednice Zadarske županije te drugom nagradom za turistički film dobivenom na uglednom Međunarodnom festivalu turističkog filma ART & TUR u Portugalu, devet udruženih turističkih zajednica s 13 otoka zadarskog arhipelaga ambiciozno je ušlo u novu 2024. godinu.

U projektu aktivnog turizma otoka zadarskog arhipelaga „ArchipelaGO“, udruženo je devet turističkih zajednica: Sali, Pašman, Kali, Preko, Kukljica, Tkon, Božava i Silba, kao i zadarska Turistička zajednica s otocima: Iž, Rava, Olib, Premuda, Molat i Ist. Ovo udruživanje otočnih turističkih zajednica nije počelo jučer niti su nagrade za projekte udruženih otočnih turističkih zajednica došle preko noći.

Projekt „ArchipelaGO“ traje već treću godinu; njegovo rođenje mukotrpno je odrađeno u vrijeme globalne zdravstvene krize, potom je uslijedilo djetinjstvo i odrastanje s prvim realiziranim projektima, a sada je, kaže direktorica Turističke zajednice Općine Sali Ivana Čarić, vrijeme za nove ideje. Pogled unazad, ipak, ne može se zaobići.

„U vrijeme koronakrize bili smo zatvoreni u turističke urede. Bilo je to vrijeme koje je testiralo naše mogućnosti“, napominje direktorica Čarić, „pa se tako rodila ideja da se udružimo na razini arhipelaga. To nam je udruživanje otvorilo brojne mogućnosti koje prije nisu postojale“.

„Ideja o udruživanja svidjela se svima, pa smo odlučili napisati sporazum i udružiti naše otoke“, prisjeća se Čarić kako su prvi rukopisi sporazuma nastali u uredu TZO Sali. Iako je iz HTZ -a nakon čitanja sporazuma došla dobronamjerna kritika kako je previše TZ-ova predloženo za udruživanje, a time i mnoštvo ljudi u koordinaciji projekta, ni direktorica Čarić niti njezine kolege iz otočnih turističkih zajednica, nisu htjeli odustati od projekta.

„Naša je vizija otpočetka bila stvaranje cjeline koja predstavlja zadarski arhipelag. Isti su tereni u pitanju i slična turistička ponuda“, ističe Čarić razloge zbog kojih su se udružile otočne turističke zajednice. Nakon drugog čitanja sporazuma, krajem 2020., otočne turističke zajednice napokon su formalizirale udruživanje te krenule s aktivnostima. A to je, drugim riječima, značilo apliciranje otočnih turističkih projekata na natječaje  Hrvatske turističke zajednice i Turističke zajednice Zadarske županije, ali i na natječaje drugih ministarstva i ustanova. Svaki put s uspjehom i s odobrenim sredstvima za projekte.

„U napisanom sporazumu uključili smo outdoor aktivnosti, gastronomiju, nautiku i sve drugo, ali smo ipak krenuli s razvojem outdoor turizma. Bio je to logičan potez, jer u arhipelagu imamo mnoštvo staza za takve aktivnosti“, objašnjava Čarić. Razvoj outdoor turizma zadarskog arhipelaga bio je prvi projekt udruženih otočnih turističkih zajednica, koji se u svoje tri godine postojanja i trogodišnju fazu razvoja pokazao i još pokazuje prilično uspješnim i prepoznatljivim.

Prvo je objedinjena ponuda cijelog zadarskog arhipelaga, pa su predstavljeni prvi turistički proizvodi oslonjeni na sintagmu održivog turističkog razvoja: bike, trail i kajak. Nakon godinu dana detekcije stanja na terenu, pokazalo se kako otoci zadarskog arhipelaga imaju preko 500 kilometara pješačkih i drugih staza, od kojih su mnoge bile u zapuštenom stanju.

Obilazak staza, njihovo čišćenje i markiranje, bio je osnovni posao s paralelnim angažmanom produkcijske kuće Level 52 iz Labina. Labinska tvrtka je u skladu s turističkim proizvodima projekta „ArchipelaGO“ napravila tri tematska filma, Bike, Trail i Kayak, a upravo je prošlogodišnji film Bike dobio nagradu u Portugalu i ucrtao otoke zadarskog arhipelaga na outdoor i cikloturističku kartu Europe.

Trail izlazi na proljeće, a film Kayak neposredno pred sezonu“ najavljuje direktorica iz Sali nove turističke filmove, kao i izradu web stranice koja će na jedinstvenom online prostoru ujediniti otoke i mjesta iz zadarskog arhipelaga.

„Sve drugo“, napominje Čarić, „ne bi imalo previše smisla. Moramo imati našu web stranicu koja bi sve povezala u jednu priču“. Outdoor aktivnosti ovog projekta su u zadnjoj godini realizacije, a iza udruženih otočnih turističkih zajednica ostale su, među ostalim, uređene i markirane trail staze, njihov GPS trag i tri karte aktivnog turizma: pješačke i biciklističke staze Ugljana, Pašmana i Dugog otoka. Na proljeće će još izaći karta manjih otoka, čime će biti pokriven cjelokupan prostor zadarskog arhipelaga. Ove se godine također planira odraditi signalizacija svih biciklističkih staza, odnosno postavljanje više od 200 znakova. Druge razvijene outdoor aktivnosti uključuju još speleološka istraživanja, a jedno je već odrađeno na Dugom otoku.

Foto: Aleksandar Gospić

„Ako nećemo ništa drugo raditi na tim lokalitetima, onda barem želimo napraviti mapu sa špiljama kojih je zaista puno. One će biti evidentirane i u Hrvatskom speleološkom savezu“, napominje Čarić. Dio poslova odradit će se i na uređenju penjališta, na isti način na koji su već uređena penjališta na otoku Ugljanu i Dugom otoku.

„Ova nam godina zapravo predstavlja završetak outdoora, a onda krećemo u gastronomiju i kulturu. Tu ideju još razrađujemo, ali za početak želimo evidentirati sve lokalne OPG-ove. U obzir dolazi sve što je lokalno i što se proizvede na otoku, i to od maslinovog ulja i marmelada do sireva, ali i suvenira“, najavljuje direktorica TZO Sali godinu u kojoj će udružene turističke zajednice zadarskog arhipelaga napraviti sljedeći korak u brendiranju destinacije. A već dosad, prvi su koraci bili masivni i impresivni. Svedeni na jezik turističke statistike, oni predstavljaju stalan porast noćenja i dolazaka turista na otočne destinacije u predsezoni i posezoni, što je bio jedan od najvažnijih ciljeva udruživanja.

Zato će budući razvoj gastro i kulturnog turizma – posebno istraživanje te izrada karte arheoloških lokaliteta cijelog arhipelaga, pored već razvijenih outdoor aktivnosti – donijeti otocima dodatnu kvalitetu i novu turističku priču. Sve je zapravo rečeno kada je godišnja nagrada HTZ-a za aktivni turizam 2023. došla u ruke direktorice Čarić:

„Mnogi su sumnjali kako puno otočnih turističkih zajednica neće moći zajednički funkcionirati, ali su se takve procjene pokazale netočnima. Bili smo ponosni kada smo dobili nagradu, posebno zato što nas je u cijeloj priči prepoznala struka“.  

Otočani djeluju kao „pet u jedan“

Sve udružene otočne turističke zajednice pokrivaju mnoštvo aktivnosti i manifestacija koje su ih opsegom, brojem sudionika i dinamikom, već znatno prerasle. U TZO Sali, pored direktorice Ivane Čarić radi još Lucija Grbin, a ista je situacija i u drugim otočnim TZ-ovima gdje radi jedno ili dvoje ljudi. „Nismo baš mašinerija gdje bi jedna osoba bila za marketing, druga za manifestacije, treća za tehniku. Svatko od nas mora biti i djelovati kao pet u jedan, jer od administracije, do prijave i odjave gostiju, komunikacije s iznajmljivačima i pokrivanja događaja, mi zapravo radimo sve“, kaže Čarić.

Ljubitelji outdoor aktivnosti vole otoke

„Škraping“ je najmasovnija i najstarija otočna outdoor manifestacija na kojoj u ožujku sudjeluje preko tisuću ljudi. „Dugi otok Trail“ druga je manifestacija po masovnosti s 800 sudionika, dok je pašmanska „Đirada“ već u drugoj godini postojanja imala veliki skok u broju sudionika. Iako su otočne manifestacije za sudionike skuplje od obalnih, zbog prirodnog i autentičnog ambijenta ljubitelji outdoor aktivnosti posebno ih vole.  


Reci što misliš!