#spajalica
Zdravko Čolić: Najdraže mi je kad me netko pohvali da sam dobar čovjek
Hrvatska diskografska udruga (HDU) u suradnji s radijskim voditeljem, glazbenim kritičarem i urednikom (HR2), Zlatkom Turkaljem Turkijem, donosi još jedan intervju u nizu u sklopu atraktivnog glazbenog projekta Diskografska spajalica. Posebna nam je čast biti u društvu pop zvijezde i jednog od najuspješnijih glazbenika ovih prostora Zdravka Čolića!
Zdravko, gledao sam Vas na koncertu u Puli. Sve čestitke!
Pjevali ste puna tri sata, a bilo je jako vruće, iznad 30
stupnjeva. Danas je malo glazbenika koji traju 55 godina, imaju
odlične pjesme, publiku i koncerte za koje se uvijek traži
ulaznica više.
Kažem da je sve u Božjim rukama, osim osobnog
profesionalizma. Zapravo, diskutabilno je kako bih odgovorio na
to pitanje. Na jedan način bavim se ovim poslom i umjesto da sam
postao ekonomist, kako sam i završio fakultet i radio u nekoj
struci vezano za to što sam studirao, život me okrenuo u
glazbenom smjeru. Godinama traje taj moj način djelovanja i rada,
snimanja pjesama, koncerata… Puno toga se događalo u karijeri
koja traje već 55 godina.
Vaših 55 godina karijere počelo je suradnjom s
Ambasadorima.
Tako je. Zato hvala publici, jer publika je ta zbog koje sve
to postoji i zbog koje se pjeva, sklada i održavaju koncerti.
Jedan od tih je koncert u Puli koji si spomenuo i koji je bio na
neki način malo drugačiji scenski i muzički, a s druge strane je
kontinuirani način mojega djelovanja u proteklom
vremenu.
Na koncertu u Puli, na kojem ste nastupili uz Simfonijski
orkestar, u najavi pjesme 'Zagrli me' rekli ste da neke pjesme ne
izvodite često, a onda se pokaže, u slučaju pjesme 'Zagrli
me', da ste je te večeri izveli s velikim zborom.
Publika je s vama pjevala od prvog stiha: "Ne trebaš mi ništa
reći, svoju prošlost, svoje ime, ako će ti biti lakše, zagrli
me"…
Pjesme su vezane uz ljude koji su ih napravili. To su autori
muzike i teksta, u ovom slučaju Arsen Dedić, ali svaka pjesma je
na neki način nekome draga. Tako da ja imam svoj set koji je oko
40 % repertoara standardni, a ostalo se mijenja prema nekim
potrebama i kad nešto novo nastaje, recimo kao nova ploča, što
bismo nekad rekli. Nove pjesme se ubacuju stidljivo, onako kako
publika na njih reagira, ali se i neke stare stavljaju na
repertoar jer mlađa publika otkriva te stare pjesme koje nisam
dugo pjevao. Tako da je to kombinacija, ali rekao sam da postoji
taj standard mojega koncerta, nešto što se uvijek izvodi. Prije
Pule ja sam sa Simfonijskim orkestrom nastupio u Banjoj Luci, dva
koncerta smo održali u Zagrebu i nakon toga se pojavila želja i
za pulsku Arenu, koja je jedan od najljepših prostora u Europi i
svijetu što se tiče ambijenta.
Riječ je o koncertu s odličnim glazbenim konceptom,
glazbenom presjeku Vaše bogate karijere, koji bi sigurno bio
zanimljiv i publici u Olympiji, Carnegie Hallu, Sydney Opera
House… To je program za velike pozornice.
To je stvar organizatora koji prepoznaju ima li dovoljno
publike i energije za takve stvari. Bitno je da je taj koncert
svakako osmišljen da bude sjedeći, pa su i ulaznice nešto malo
skuplje nego što bi to bilo na pop-koncertu u sportskoj dvorani
ili nekom drugom prostoru. (smijeh) I onda kad počnu prvi taktovi
druge pjesme, tu se stvari uskomešaju i ljudi se dignu i svi
pjevaju i plešu. Tako da je netko iz moje ekipe rekao da više
nećemo ljudima ni nuditi sjedenje, nego samo ulaznice za
stajanje. Naravno, kad je Simfonijski orkestar uz mene, kad je
sve to izdignuto na višu razinu što se tiče samog izvođenja, onda
je potrebno da svatko u publici ima svoje mjesto, svoje sjedeće
mjesto.
Na
koncertima još uvijek djelujete sretno i zadovoljno, posebno u
izmjeni emocija i susretu s publikom. Često
silazite s pozornice u publiku, fotografirate se, zajedno
pjevate…
Apsolutno. Zbog svoje energije ja se i moram stalno kretati i
ne mogu biti statičan na pozornici, a i takve su pjesme, kao
poruke koje kroz tekstove idu do publike. Ti moraš pogledom
nešto reći, pokretom se približiti… Ili se pak udaljiš od
publike, ovisno o tome izvodi li se nešto veselije ili laganije.
Samo izvođenje malo je kompleksnije. Ima dosta ljudi,
obožavatelja koji vole doći naprijed.
Bilo je svega, ali obično je osiguranje tu ako dođe do nečega, oni sve te stvari malo dirigiraju. (smijeh)
U emisiji 'Music pub' rekli ste mi da sve ima svoj rok trajanja. Vi ste dokaz da nema – kad je glazba u pitanju. Jeste li razmišljali o tome kad završava taj rok u vašem slučaju? I tko to zapravo određuje?
Mislim da u umjetnosti, a nazovimo i ovaj dio posla jednom vrstom umjetnosti, premda je diskutabilno kakva je umjetnost, nema roka trajanja, izuzev zdravlja i pitanja može li netko svirati ili pjevati ili raditi neki drugi posao na glazbenom polju. I eventualno dok te publika traži. Sad pratimo kako Rolling Stonesi navršavaju 80 godina i objavljuju novi album kao da tek počinju. Ova vrsta posla je nekako protkana tom nekom energijom da ljudi dok imaju snage i dok ih želja vodi i postoji zanimanje za njihovo djelo i rad, to tako funkcionira. Dok te traže, dobro je.
Koji kompliment pamtite, koji Vam je najljepše čuti? Da ste super pjevač, da ste elegantni?
Moram priznati, onaj koji se odnosi na moj odgoj. Najdraže mi je da me netko pohvali da sam dobar čovjek. To mi je važnije nego jesam li danas dobro pjevao, da sam dobar pjevač, da imam dobre pjesme… Sve je to dio karijere, a ovo kad ti netko kaže da si dobar čovjek i pohvali te, nekako ti je drago.
Audio i vizualno uvijek mora ići zajedno u Vašem poslu? Na to ste uvijek i pazili. Uvijek ste imali odlično osmišljene koreografije i scenski nastup. Vaša vjerna publika i danas pamti suradnju s Lokicama.
To dobro znaju ljudi iz Jugotona, današnjega Croatia Recordsa. Uvijek je i sama diskografska kuća ulagala i mi smo dodavali svoj novac, ali to je dio profesionalnosti. Čovjek koji hoće opstati, mora pratiti trendove i znati mijenjati suradnike, a da se pri tome nitko ne ljuti. I da istražuje i donosi nešto novo. Ali ne treba pobjeći potpuno od svog stila. No uvijek u zvuku, u stihovima u skladu s godinama može biti nešto zanimljivo. Uzmimo pjesmu 'Pusti, pusti modu'. Bilo bi potpuno pogrešno kad bih sad, u ovim godinama, pjevao: "Viklerčići, češljići, pomadice, parfemi"… Dakle, to je bilo vezano uz osamdesete kao pop-hit.
Ali iz tog vremena pjevate 'Glavo luda'.
(smijeh) 'Glavo luda', da. Hoću reći da bi u nekim stvarima čovjek mijenjao tekst, jer sve ima veze s godinama koje slijede i to je jedna od stvari o kojima moraš voditi računa. To je tada bio i trend u svijetu: sjajna, svjetlucava odijela, šljokice, gliteri… Ja sam i zadržao baletnu grupu na koncertima, jednu vrstu takvoga scenskog nastupa.
Sjećate li se još tih koraka, koreografije? Recimo za pjesmu 'Glavo luda'? To je bila hit koreografija koju su plesali svi.
Pamtim je, ali je ne koristim. (smijeh) Sve prepuštam svojoj energiji na koncertima. Tako je to tada bilo… I naše frizure su bile popularne.
Kad se radi neki novi album, obično za njega stigne mnogo
više pjesama nego što će biti objavljeno. Bilo je nekih pjesama u
karijeri koje nisam snimio. Recimo Đorđe Novković je meni nudio
pjesmu 'Zora je svanula'. To je bio hit, možda bismo je mi
drugačije napravili. Bajaga mi je nudio 'Kad hodaš', to je isto
hit koji nam je promaknuo. Zašto mi je neka pjesma promaknula?
Jednostavno zato što su mnogi kompozitori htjeli sa mnom
surađivati, jer je s moje strane krenula dobra prodaja ploča. To
je bilo jako unosno i za njih, imati nekoga tko prodaje ploče,
tko je aktualan, da pjeva njihove pjesme. Osim toga, u to vrijeme
si imao deset mjesta na albumu na ploči, tako da su neke pjesme i
u tom kontekstu morale otpasti. To je vrijedilo u vrijeme vinila,
a poslije, kad je sve postalo digitalno, to više nije bilo bitno.
Onda je bilo važno je li nešto bio producentski promašaj. Ja sam
blizanac, pa može i ovako i onako. Možda je u tim slučajevima
producent trebao reći, bez obzira na to što ja odlučujem na
kraju: „Za to ja jamčim, iza ovoga stojim, a iza ovoga ne.“
Nedavno mi je neka djevojka iz Beograda nudila pjesmu koju je na
kraju snimila Nina Badrić. Svako vrijeme ima neku pjesmu koju si
propustio. Međutim, da i odgovorim na svoj odgovor. A to je – da
nije svaka pjesma za svakog. Dakle, neku pjesmu koju sam ja
propustio, netko je bolje iskoristio. Možda se kod mene ne bi
uočila od nekih drugih pjesama. A nekome je ona značila život ili
je sutra napravio veliki hit.
Godine
1973. bili ste na Eurosongu s pjesmom 'Gori vatra'. I danas je
izvodite na koncertima, publika je voli. No na Eurosongu ste
osvojili 15. mjesto. Bez obzira na plasman, pokazalo se da je to
bio vrlo važan nastup u vašoj
karijeri.
To je pjesma Kemala Montena, šlagerska pjesma koja u osnovi
ima tri-četiri promjene. Rađena je isključivo za Opatijski
festival. I ona tu funkcionira. Ruku na srce, to nije pjesma za
Europu, za natjecateljske eurovizijske prostore. Ali stjecajem
okolnosti, ona je to postala. Naime, bilo je pravilo da tko
pobijedi na Opatijskom festivalu, automatski predstavlja
Jugoslaviju na pjesmi Eurovizije. I ti si htio – ne htio bio
predstavnik. (smijeh)
Premda ste bili petnaesti, dobili ste diskografski ugovor
od Warner Brosa. Ugovor Vam je ponuđen zbog Vaše interpretacije i
osobnosti.
Ljudi su gledali mene kao pjevača, nije tu bilo do pjesme.
Oni su gledali nastup. Jedan od mojih idola bio je jedan od
najvažnijih pjevača Europe – Cliff Richard. On je 1973. godine
pjevao 'Power to All Our Friends' i predstavljao je Veliku
Britaniju. I mi zajedno čekamo nastup u hodniku i on kaže: „Sviđa
mi se tvoj glas. Sviđa mi se kako pjevaš, ali ne razumijem
pjesmu. Nije mi ta izmjena bila baš jasna.“ Tako da bez obzira na
pjesmu, sâm nastup na Eurosongu i glas je nešto što možda poslije
daje priliku za nešto drugo u životu. Imao sam i ponudu da
ostanem u Njemačkoj. Da tamo živim.
Snimili ste pet singl ploča za Warner Bros, i to kao
Dravco. Imali su ozbiljne planove s Vama. Što se na kraju
pokazalo kao kočnica za konkretniju realizaciju? Što se dogodilo?
Što Vam se nije sviđalo?
Morao si živjeti u Münchenu. A meni je bilo dobro i kod nas.
Uz to, završavao sam fakultet. (smijeh) Pa obiteljsko vezivanje.
Da se odreknem obitelji i živim u Münchenu, ja na to nisam bio
spreman. I bez obzira na volju Warner Brosa, da ostanem i živim u
Münchenu ili Hamburgu, gdje je bila tvrtka. I da tamo čekam da se
karijera dogodi ili ne dogodi.
Kako ste reagirali kad ste čuli da ćete biti Dravco za
njemačko, europsko tržište?
Ok. Danas bih prihvatio da je Čola, nije Cola nego je Čola.
(smijeh) Zdr je malo teže izgovoriti onima zapadnog
vokabulara.
Uz Vašu osebujnu interpretaciju, glavno obilježje cijele
Vaše karijere je pop-zvuk, snažne balade koje su uvijek zvučale
moderno, korak ispred produkcije koja se tada nudila domaćoj
publici. Dokaz je da i danas te snimke zvuče odlično, nisu ostale
u svojem vremenu i odlično se uklapaju u današnji radijski zvuk,
u playliste. Da ste jedan od obožavatelja Zdravka Čolića, zbog
kojih pjesama ne biste propustili njegov koncert?
Jako teško pitanje, jer imam baš šarolik repertoar. Na mojim
su koncertima i po tri generacije. Kad imaš i mladu raju, i
srednju i stariju, svi su vezani za neke svoje izbore. Ali evo,
kad bih morao izabrati, onda bi to bilo nekoliko balada ključnih
za jednog pjevača: 'Pjesmo moja', 'Ti si mi u krvi', 'Jedna zima
s Kristinom', 'Sinoć nisi bila tu', meni jedna od najdražih zbog
samih početaka. Ima tu i pjesama koje nisu bile poznate. Recimo,
pjesma Kornelija Kovača 'Smijem se bez smisla', neke pjesme koje
su, kako kažeš ti, Turki, B6, B4 na albumima, a publika ih
voli. Ili 'Zagrli me', 'Loše vino', koju sam ja prvi
otpjevao. Ljudi ne znaju da je to pjesma Gorana Bregovića, a
Arsen je napisao stihove. Tu je i moja pjesma 'Noć mi te duguje',
za koju su tekst radili Bajaga i Marina Tucaković. 'Stanica
Podlugovi' možda je jedna od najljepših pjesama Jugotonove
produkcije.
Izdvojeno
-
Djelomice sunčano uz više oblaka u prvom dijelu dana, osobito ujutro na jugu Jadrana gdje će još mjestimice padati kiša.
-
Topla čokolada jedan je od omiljenijih toplih napitaka diljem svijeta, posebno u hladnim zimskim mjesecima. Bogatog, kremastog okusa i intenzivnog mirisa čokolade, ovaj napitak pruža utjehu i toplinu te budi osjećaj nostalgije i zadovoljstva.
-
Jeste za šah i pivo? Red izazova i red opuštanja uz pivo u pogonu pivovare? Poklonite sebi i svojima jedan 'Christmas chess challenge' i zaigrajte šah s bivšim prvakom Hrvatske!
-
U petak, 13. prosinca, Zimski park na Višnjiku zasjao je u blagdanskom duhu uz dolazak Kamiona Djeda Mraza u organizaciji Auto Hrvatske.
Reci što misliš!