pobjednici dore 2023
LET 3: Pozitivno mišljenje važnije je od svega
Hrvatska diskografska udruga (HDU) u suradnji s radijskim voditeljem, glazbenim kritičarem i urednikom (HR2), Zlatkom Turkaljem Turkijem, donosi još jedan intervju u nizu u sklopu atraktivnog glazbenog projekta Diskografska spajalica. Posebna nam je čast biti u društvu članova grupe Let 3, ovogodišnjih predstavnika Hrvatske na Eurosongu!
Zoran Prodanović Prlja, Damir Martinović Mrle i Zlatko Turkalj razgovarali su o 40 godina bavljenja glazbom, glazbenoj umjetnosti, politici i glazbi, važnosti scenskog nastupa, glazbenim provokacijama, različitim analitičarima koji danima objašnjavaju značenje pjesme "Mama ŠČ!"...
Koncertom Antivalentinovo u Domu sportova još ste jedanput
dokazali da se najbolje osjećate na pozornici okruženi
svojom rock-ekipom i vjernom publikom.
Mrle: U takvom okružju mi se osjećamo kao kod kuće. Kad
svira rock and roll, onda mi volimo plesati i pjevati, šaliti se.
Tu smo baš kao kod kuće, ali mi imamo i dajemo malo više od tog
rock and rolla. Cijeli naš izričaj je jedan specifičan rock and
roll koji mi njegujemo. Ja bih ga nazvao, čak ima i naziv taj naš
rock and roll, a to je psychedelic trash.
Ne treba posebno objašnjavati i donositi definiciju vašeg stila,
dovoljno je reći Let 3. To povezuje sve ono što ti i Prlja radite
gotovo četrdeset godina.
Prlja: To naglašavam za sve one koji ne znaju za nas samo da
im malo približimo tko smo mi jer nemamo sliku, imamo samo zvuk.
Misliš za one koji su vas otkrili nakon Dore i na Dori? Pa,
dobro, čekali su samo četrdeset godina.
Mrle: (smijeh) Došlo je i to vrijeme da to sada vide
svi.
Kako komentirate tako velik broj analitičara koji su se uključili
u objašnjavanje vaše pjesme "Mama ŠČ!"? Danima se već javljaju u
različite medije i emisije kako bi objasnili što ste vi zapravo
željeli reći. Koji analitičar i koja teza su vam se najviše
svidjeli, koja vas je nasmijala, zabrinula, a koja vam je
donijela neku novu spoznaju o vašoj pjesmi za koju niste
znali?
Prlja: Iskreno, toliko je toga što si nabrojio da nisam
stigao baš sve to niti popratiti, a i toliko je toga bilo da od
šume ne vidiš stablo. Tako da nijednu analizu baš ne bih nekako
istaknuo da se možda netko ne osjeti prozvanim ili da pomisli:
"Aha, evo ja sam pogodio svojom analizom." Mislim da je to
sudbina umjetničkih djela. Stoljećima se raspravlja o Mona Lisi,
o njezinu osmijehu, tko je Mona Lisa? Je li to neki mladić?
Je li to gospođa itd. Tako su se i u vezi s pjesmom "Mama ŠČ!"
stvorili misterij i rasprave, a to je uvijek dobrodošlo jer naše
akcije uvijek potiču i reakcije. I dobro je što potiču neke
rasprave jer raspravljati je dobro. Rasprava uvijek dovede do
nekakvog rješenja koji ide prema nečemu boljemu. Kad se ne
raspravlja, onda se sve nekako drži u čvoru. Kao da ljudi ne
razgovaraju međusobno. Treba razgovarati, treba raspravljati i
nama je drago što se tako potaknula baš živa i dinamična rasprava
o našemu nastupu na Dori i našem angažmanu na Eurosongu i tako
dalje.
Zapravo, ne znam kada se u posljednje vrijeme toliko govorilo o
glazbi. Da je umjesto politike i drugih tema glazba došla u prvi
plan.
Mrle: Glazba je uvijek jača od svega i sama ta priča o ŠČ. ŠČ je
zapravo jedna energetska bomba, ali ne ona destruktivna nego je
to bomba koja obnavlja duh i tijelo. To je kao jedna katarza.
Znači, jedna bomba puna energije. Kad je dobijete, kad kažete ŠČ,
vi je već počinjete širiti i ona jednostavno vibrira po cijelome
vašom tijelu i čini vas sretnima. To je bomba
ljubavi.
Politika ima mjesto u toj bombi punoj ljubavi ili ne? To vas
pitam zato što se ovih dana se puno nagađa i raspravlja o tome
što ako na Eurosongu zabrane bilo kakvu političku poruku. U Vašem
slučaju poruku iz pjesme "Mama ŠČ!". Onda se moramo podsjetiti
kako je 2016. godine na Eurosongu pobijedila Jamala,
ukrajinska predstavnica koja je tada u svojoj pjesmi naziva
"1944" govorila o Staljinu, odnosno o tragediji krimskih
Tatara. Vi u pjesmi "Mama ŠČ!" nikoga imenom ne spominjete,
a svima je poruka jasna i izravna.
Prlja: U ovom je trenutku ona univerzalna. Trenutačno znamo
tko je maneken, maneken te neke ekipe moćnika koji misle da je
planet njihova igračka i da imaju gumb na raspolaganju i da tim
gumbom mogu upravljati sudbinama milijuna ljudi. Na kraju
krajeva, živimo u tom vremenu, to je nama ovdje doslovno pred
vratima. Mislim, ne možemo to ignorirati. Mi kao kreatori i kao
umjetnici imamo pravo i potrebu reagirati. Takvi smo uvijek bili.
Nažalost, pjesma će i za 20 godina pjesma biti aktualna samo što
će možda neki drugi maneken biti na toj modnoj pisti te bahate
ekipe.
I imati tu moć?
Prlja: Imati tu moć. I prije dvadeset godina je bilo takvih.
Takva je ljudska povijest. Onaj Pasolini je jednom rekao: "Jedan
rat nam nije dosta da odrastemo." Ima i tu dosta istine, kad
vidimo i kad pogledamo malo. Mi bismo poručili da je vrijeme da
se malo okrenemo naprijed, a ne da stalno idemo dva koraka
naprijed tri natrag i uglibimo u nekakve stare traume, i ne samo
mi nego globalno. Ali, eto, svaka kaplja mokri pa naš angažman je
u tom smjeru da pokušamo planet učiniti boljim mjestom.
Uloga umjetnosti, pogotovo uloga rokera uvijek je bila da govori
o anomalijama, nepravdama u društvu, o situaciji koja je oko nas?
Da kritizira. To je Let 3 često i činio na svoj specifičan
način.
Mrle: Tako je. Mi smo tu uvijek nekakav filtar u društvu. U
ovom trenutku kad pustimo tu neku našu pjesmu ili neki naš izraz
ili neki naš performans onda u biti čekamo, gledamo što će se
dogoditi unutar tog društva. Neke stvari se jednostavno počnu
filtrirati, odvajati. Počinje se o njima puno govoriti,
komentirati i onda se na taj način društvo, kao da se malo čisti
je l'? Dolazimo do nekakvih zaključaka iz toga.
Let 3 znači namjerno provocira, dolazi kao glazbeni
poticaj?
Mrle: Poticaj i provokacija. Ne znaš što uopće tko misli. Ide li
svijet u pravom smjeru ili ne? Ovo je samo malo da se
preispitamo. Mislim, mi ne kažemo da postoji rješenje niti ga mi
preporučujemo. Ne, to ne bi bilo lijepo. Mi samo kažemo što se u
ovom trenutku događa i postoji li neko pozitivno mišljenje
o svemu tome. U biti je pozitivno mišljenje najvažnije od svega.
Uvijek se ljudi mogu naći oko nečega pozitivnog i onda nam je
svima ljepše.
Prlja, koje povlastice imaš u svojoj Rijeci?
Prlja: Kako misliš? Kao građanin?
Kao građanin, umjetnik, pjevač kao član sastava Let 3.
Prlja: Dobitnik sam godišnje nagrade Grada Rijeke. U jednom sam
trenutku dobio gradski stan na uporabu što je onda bilo, recimo,
na neki način povlastica, ali u posljednje vrijeme po cijenama
sad to uopće više nije nekakva povlastica. Jednostavno sam
podstanar u gradskom stanu. Plaćam najamninu kao i bilo koji
drugi podstanar, ali eto opet sam to dobio, ajde recimo, na račun
nekakvih zasluga. No, prema mojemu je mišljenju najveća
povlastica što imam osjećaj da su Riječani uglavnom ponosni na
Let 3 i da smo jedan od brendova grada i to je nešto što je
zaista najljepše.
Premda se svi sada zabavljaju uz "Mamu ŠČ!", ali to uopće nije
pjesma zabavne tematike. Vi govorite o vrlo ozbiljnom problemu i
poruku ste donijeti na svoj teatralan – kazališni način.
Prlja: Pa da. Zapravo, to je tako, ali očito takve stvari
funkcioniraju na taj način. Kad su stvari jako ozbiljne,
napraviš ih nekakvim dadaističkim pristupom na prvi pogled
banalno ili jednostavno kao dječju pjesmu, brojalicu. Tek tada
takve stvari brže dođu do ljudske svijesti i privuku pozornosti
publike.
Na fotografiji: članovi sastava Let 3 Prlja i Mrle sa
Zlatkom Turkaljem Turkijem
Fotografija: Zlatko Turkalj Turki
To je zapravo najteže napraviti. Nešto jednostavno, izravno, s
milijun poruka o kojima svi raspravljaju. Ali, kad govorimo o
radu sastava Let 3, jeste li možda ovih dana razgovarali zašto
netko nije analizirao pjesmu "Nafta"? Jednu od vaših
sjajnih pjesama, koja također ima poruku. U tom videospotu tata
nosi dvije zastave – hrvatsku i američku zastavu. Ili,
primjerice, zašto nitko nije analizirao tko je profesor
Jakov?
Prlja: Pa da, razumijem, a dobro sad… naša je publika uvijek
uz nas, ali konkretno, "Nafta" to je baš pitanje energije
pjesme. Ona je univerzalna, a sam tekst je isto nastao na jedan
naš specifičan način rada, na naš mozaičan način. Nekakve
rečenice smo sklopili sve na jednu hrpu i shvatili da te
rečenice, kad smo ih malo presložili, mogu biti odličan tekst i
tako je bilo. To je baš ono kao puzzle. Takav je naš cijeli
izraz, jedan mozaični izraz koji ne se sastoji samo od glazbe
nego i od naših javnih akcija, od spotova, performansa,
kostimografije, koreografije. Uglavnom, višeslojni smo. To nas
veseli.
Mrle: Priča "Mama ŠČ!" traje već nekoliko godina. Sama riječ
ŠČ nastala je prije nekoliko godina u jednome mojemu performansu
i onda se krenulo. Krenulo u nekakvu ŠČ proizvodnju što piva, što
čarapa, što majica, šalova, nemam pojma što se sve pojavilo i
nekako su ljudi zavoljeli to. Zavoljeli su taj ŠČ. Ne kao sad,
ali već je i tada bila, 'ajmo reći, čarobna riječ i već je bila u
narodu. Nakon toga smo Ivanka Mazurkijević i ja radili predstavu
u splitskome Hrvatskome narodnom kazalištu u režiji Paola
Magellija. Radili smo LizistRAT i jedni od najvažnijih dijelova
teksta bili su Predraga Lucića, koji je mene baš jako inspirirao
da napišem danas svoju pjesmu. Uglavnom, nakon premijere te
predstave ja i Paolo zaključili smo da, s obzirom na to da ima
jako puno glazbe unutar te predstave, da bismo sad mogli iz toga
izdvojiti glazbu i napraviti jedan potpuno novi projekt koji bi
se zvao ratna opera. Zvali smo TBF da nam gostuje u jednoj
pjesmi, pa sam rekao da mora onda gostovati, naravno, i Prlja i
Let 3. Ja i Prlja smo u biti osmislili pjesmu "Mama ŠČ!", koja je
zapravo dio te ratne opere. A onda smo u jednom trenutku samo
rekli: "Pa zašto ne bismo otišli sad na Euroviziju?" Mislimo da
je pjesma dobra i da se treba što šire i više ljudima
predstaviti. Tako smo mi to nekako spojili, a na kraju je ispalo
da je Dora u biti naš projekt, a ne smo mi u Dori. Obrnuli smo
stvar.
Kad ćemo čuti i vidjeti cijelu ratnu predstavu?
Mrle: Trenutačno nemamo vremena to završiti.
Što ako s BBC-ja kažu da nešto treba mijenjati u vašem nastupu za
Eurosong, da nešto neće prihvatiti, a vidjeli smo na Dori. Što
nećete sigurno dati da se mijenja.
Prlja: Pa, ja ne vjerujem...
Dobro, ŠČ ostaje.
Prlja: ŠČ sigurno ostaje. Mislim oni znaju, za sve. Vidjeli su
naš nastup s Dore i da je bilo ikakvih problema već bi
reagirali.
Mrle: Tako da ja uopće ne vjerujem da će nešto mijenjati. To
samo mediji ovako malo vole pisati i govoriti, ali eto imaju sad
i engleski tekst. I sve je u redu. Mislim guzica, ne znam što bi
tu bio problem s guzicom. Ženske guzice gledamo svakodnevno svuda
oko nas u svim terminima, a kao muške nije lijepo gledati. A mi
smo za ravnopravnost. Ako mogu žene, što mi ne bismo mogli.
A zbog čega je Let 3 na pozornici gotovo četrdeset godina nego
zbog ljepote.
Prlja: Tako je (smijeh).
Prlja, je li ti ruža najdraži cvijet?
Poprilično. Je, mislim volim i ciklamu.
Ciklama bi se malo teže uklopila u nastup sastav Let 3
(smijeh).
Da, ona više voli hlad, a ruže više vole sunce. Ali što se tiče
toga što si pitao, mi idemo u Liverpool biti Let 3. Obećavamo
svima da ćemo tamo biti Let 3 u svakom slučaju. Tako da nemamo
straha da će nas nešto uštrojiti, što bi se reklo.
Izdvojeno
-
Aminessov premium kamp smješten u Povljani na Pagu već osvaja brojne nagrade.
-
Visit Kolan poziva na "Advent u Kolanu" u subotu, 14.prosinca u 19:00 sati na Trgu kralja Tomislava u Kolanu, uživajte u preukusnoj hrani koju pripremaju učenici SŠ Bartul Kašić.
-
Na disco rock’n’roll tulumu u centru Šibenika protutnjat će Buč Kesidi kroz svoje hitove, ali i predstaviti nove pjesme. Bend je nastao 2013. godine, a čine je gitarist Luka Racić i bubnjar Zoran Zarubica.
-
Uoči nadolazećih božićnih i novogodišnjih blagdana, a povodom 35. obljetnice od premijernog prikazivanja, u kinoteku u petak 13. prosinca - jedan od najistaknutijih i najvoljenijih filmova svih vremena
Reci što misliš!