Ostalo / Intervjui

#tiramola

Zadranke Nikolina i Lucija u pandemiji još snažnije i odlučnije u razvoju suvremene plesne scene

Zadranke Nikolina i Lucija u pandemiji još snažnije i odlučnije u razvoju suvremene plesne scene

Kada su Zadranke Nikolina Dolfić i Lucija Zalović došle živjeti u Split i shvatile da nemaju gdje plesati suvremeni ples, objema nam je to bilo nemalo iznenađenje, i nije dugo trebalo da se upuste u avanturu poznatu kao Tiramola.

Nikolina, možeš li nam reći nešto više o udruzi?

- Tiramola je osnovana 2017. godine. Kada smo nas dvije (Lucija Zalović i ja), inače obje Zadranke došle živjeti u Split i shvatile da nemamo gdje plesati suvremeni ples, objema nam je to bilo nemalo iznenađenje, s obzirom da smo u Zadru plesale od malih nogu, prvo u glazbenoj školi, a potom u Zadarskom plesnom ansamblu. Tako sam ja osnovala udrugu, Lucija se uključila i tako se sve se zakotrljalo...

Čime se sada bavite?

- Vodimo treninge suvremenog plesa za sve dobne skupine (djeca, mladi i odrasli), u Domu mladih i svake godine imamo sve više polaznika. Do sada smo već producirale tri cjelovečernje plesne predstave „Vaše vrijeme je isteklo“ 2018., „Crveno kao zeleno“ 2019. i „Treće lice jednine“ 2020. te pokrenule Merge in motion platformu.  S predstavom „Crveno kao zeleno“ ćemo 19. lipnja igrati u Kazalištu lutaka Zadar, na poziv Zadarskog plesnog ansambla s kojim imamo izvrsnu suradnju.

Od naših uspjeha izdvojile bismo Nikolinin koreografski rad za VR film „Dislocation“ redatelja Veljka i Milivoja Popovića, zatim koreografski i plesački rad na HRT-ovom dokumentarnom filmu „Prizemljeni svemir“ o književnici Gordani Benić redateljice Lidije Špiranec te koreografski i plesački rad na spotu Mie Dimšić za pjesms „Do posljednjeg retka“.

314f5fd5c91aadeb5f7922b36cc48bc5.jpg?v=2Što bi bili ciljevi Tiramole? 

- Cilj Udruge je afirmacija, rast i razvoj suvremenog plesa za sve dobne skupine na lokalnoj razini te razvoja suvremenih izvedbenih umjetničkih praksi i interdisciplinarnih suradnji na lokalnoj, regionalnoj i međunarodnoj razini. Cilj je projektne i programske aktivnosti Udruge usmjeriti na produkciju i distribuciju vlastitih i partnerskih umjetničkih programa, istraživačke projekte, edukacijske programe, radionice i predavanja, a sve sa ciljem održavanja kontinuiteta razvoja suvremenih plesnih praksi. 

Pokrenule ste projekt "Mala škola suvremenog plesa" iz ciklusa radionica u sklopu platforme Merge in motion. Što mu je cilj i kako će se odvijati?

- Pomno isplaniran program Male škole suvremenog plesa će se održavati tokom cijele godine. Cilj programa je ponuditi širinu i raznolikost radionica suvremenog plesa te pripremiti polaznike za intenzivni tjedan u kolovozu na kojem podižemo ljestvicu - stavljajući naglasak na naprednije korištenje praksi suvremenog plesa, a završnim stvaralačkim radionicama unijeti i dašak autorskog rada i promišljanja izvedbe. Radionice se vode jasno definiranim kurikulumom koji plesačima omogućuje da prošire svoj plesni vokabular, a neplesačima nudi novo znanje i iskustvo.

Program uključuje 14 radionica, koje vodi 14 različitih plesnih pedagoga iz cijele hrvatske, 3 predstave, interaktivni program za djecu, plesno kino "Muze(j) plesa" koje je besplatno i otvoreno za širu javnost te ljetni intenziv tjedan.

Koliko je izazovno pristupiti tzv. neplesačima? 

- S neplesačima se radi na osvještavanju vlastitog tijela, njegovih mogućnosti i ograničena te se radi s i uz ta ograničenja. Naglasak je na prirodnom pokretu i individualnim mogućnostima svakog polaznika. Voditelji radionica suvremenog plesa za početnike ili voditelji treninga suvremenog plesa prilagođavaju sat polaznicima, ovisno o procjeni mogućnosti grupe. Već nakon desetak minuta rada možemo vidjeti kako grupa „diše“. Kod radionica za neplesače postoji već određeni dio vježbi, tehnika i metoda rada koje se izvode s neplesačima, tj. početnicima. Ne bih rekla da je posebno izazovno raditi s neplesačima, zapravo je princip rada isti, samo su metode prilagođene, ali da je lakše raditi s profesionalcima, je.  Što se tiče koreografskog rada na predstavi, lakše je raditi predstavu s profesionalnim plesačima ili onima koji imaju prethodnog iskustva jer oni mogu unijeti svoj materijal u rad i imaju izvrsnu tehniku te je time i sam proces rada na predstavi kraći. Lucija i ja radimo predstave s početnicima te nas dvije kao koreografkinje i autorice, zapravo cijeli koncept kreiramo i prilagođavamo specifičnostima svakog izvođača, a istovremeno nastojimo zadržati maksimalnu kvalitetu pokreta, izvedbe i estetske odnosno umjetničke vrijednosti krajnjeg proizvoda – predstave. Možda je teže, ali je puno veće zadovoljstvo kad uspijete predstavu, unatoč nekim teškoćama, postaviti na scenu.

Treba li ipak imati nekakvog predznanja ili je dovoljna volja i malo urođenog ritma?

- Rekla bih da je dovoljno imati volje, upornosti i discipline. Talent i predznanje su bonus, ali ne i uvjet.

Kako ste se snašle u pandemijskim uvjetima?

- Pandemija nam je uvelike otežala kompletan rad u svim segmentima, ali smo uspjele opstati i  rekla bih čak i nadići ograničenja koja je pandemija stavila pred nas te smo ju, mada pandemija još nije ni blizu gotova, nadišle i uzdigle se snažnije i odlučnije da suvremenu plesnu scenu u Splitu ucrtamo u kartu Hrvatske. Ova godina nam je iznimno programski  bogata i imamo velike planove, radimo više i bolje nego ikad te se nadamo da će 2020. godina ostati daleko iza nas. Iznimno nam je pomogla potpora Zaklade Kultura nova, potpora Ministarstva kulture i medija te partnerstvo s Multimedijalnim kulturnim centrom. Dali su nam vjetar u leđa da uspijemo realizirati programe za koje smatramo da istinski trebaju gradu Splitu. 

515ae4cb1d6af39deef73ccd96b0575e.jpg?v=2Koje prostore imate na raspolaganju u Splitu?

- Cjelokupni program održavat će se u Domu mladih Split, u prostorima Beton kino, Amfiteatar i Kino klub. Radionice će se održavati vikendom, osim iznimno, prve radionice s kojom otvaramo ovogodišnji program škole. Iznimno smo zahvalne Multimedijalnom kulturnom centru na partnerstvu bez kojeg cjelokupna organizacija radionica u Domu mladih ne bi bila moguća.

Prvu radionicu Teorija iz prakse, praksa u teoriji, vodila je Iva Nerina Sibila, plesna je umjetnica, edukatorica, organizatorica i publicistkinja. Njezina dvodnevna radionica polaznicima je omogućila informativan i dinamičan susret s osnovnim povijesnim, terminološkim i estetskim pojmovima plesa kao suvremene izvedbene prakse. 

Drugu radionicu Uvod u release tehniku vodit će Splićanka Kristina Lovrić. Radionica release tehnike temelji se na osnovnim principima release-a ili tehnike „rada iz kostiju“, a neki od principa su holističko poimanje tijela u duhu Body Mind Centering-a, korištenje vježbi vizualizacije (anatomska imaginacija), kontrolirano i svjesno korištenje daha.

U daljnjem programu Male škole suvremenog plesa ugostit ćemo zadarske plesne umjetnice i umjetnike, Josipu Štulić i Filipu Bavčević već u travnju, zatim nam u lipnju stiže Nagradom hrvatskog glumišta ovjenčana Matea Bilosnić koja će nam osim radionice suvremene plesne tehnike izvesti i svoju solo predstavu „Klown“. Na ljetni intenziv tjedan stiže Marin Lemić, a pridružuje mu se i Iva Burčul iz udruge Zalet te splićanka Sunčica Bandić. U svibnju ćemo ugostiti Irmu Unušić i bend „Cura i dečko“ koji će zajedno izvesti radionicu za djecu „Marmelada pekmez ili džem“ te će Irma sa umjetničkom organizacijom Shooma izvesti i interaktivnu dječju predstavu „Astronauti“. Iz Zagreba nam stiže Ema Crnić koja će uz radionicu prikazati i kratki plesni film „Svaki svaki dan“, a Šibenčanka Antonia Dorbić prezentirati će rad softvera Whatever Dance Toolbox koji je tehnološka alatka koja u mnogočemu funkcionira kao interaktivno ogledalo, a razvio ga je Daniel Turing u suradnji s umjetničkom organizacijom BADco. U jesenskom „stvaralačkom“ dijelu programa očekuju vas splitski umjetnici, Alen Čelić koji će nas uvesti u svijet mime i Karolina Šuša s radionicom Glas, ples i izvedba, a pridružit će im se još jedna Zadranka, Natali Perić s radionicom improvizacijskih plesnih tehnika. Ukoliko nam pandemijske okolnosti dozvole u kolovozu bi trebali imati međunarodnu suradnju jer planiramo ugostiti Hartmuta Reichel-a, njemačkog plesnog umjetnika koji se bavi baletnom plesnom tehnikom, suvremenim plesom i vertikalnim plesom. 

Zaista će biti radno i uzbudljivo! 

- Naravno! U popratnom programu planiramo projekcije plesnih filmova i predstavu iznenađenja. Završetak, nadamo se jednog od mnogih ciklusa Male škole suvremenog plesa, proslavit ćemo impro jam-om svih sudionika radionica i voditelja. Sve one koji se uključe u 80% programa MŠSP očekuju diplome i majice.

Planirate li doći u Zadar s nekom prezentacijom programa i sl.?

- Zadar nam je drugi dom, naši prvi plesni koraci započeli su u Glazbenoj školi Blagoje Bersa i u Zadarskom plesnom ansamblu te smo iznimno  sretne da imamo sjajnu suradnju sa ZPA-om. Surađujemo u distribuciji programa. Prošle godine je ZPA gostovao u Splitu s predstavom „Gozd“, a ove godine u lipnju Tiramola gostuje u Zadru s predstavom „Crveno kao zeleno“. Također surađujemo i u razmjeni znanja, pa će tako na Maloj školi sudjelovati Josipa Štulić, Filipa Bavčević, Matea Bilosnić, Natali Perić i Marin Lemić te Iva Burčul iz udruge Zalet s kojom smo već surađivale na predstavi „Crveno kao zeleno“ gdje je Iva bila umjetnička savjetnica i na predstavi „Treće lice jednine“ koju smo radile u koprodukciji sa Zaletom te je Iva bila autorica predstave. Vjerujemo da ćemo i tu predstavu imati prilike izvesti u Zadru.

 

 


Reci što misliš!