Ostalo / Intervjui

Najbolje od hrvatskog dizajna

Ira Payer: Dobar dizajn je gotovo nevidljiv, a s druge strane može i fascinirati svojom jednostavnošću

Ira Payer: Dobar dizajn je gotovo nevidljiv, a s druge strane može i fascinirati svojom jednostavnošću

Dizajnerima ćemo omogućiti da im proizvodi budu popularizirani kod šire javnosti kojoj će biti dostupniji, kazala nam je Ira

U Kneževoj palači je u četvrtak, 10. srpnja, lansiran i javnosti predstavljen novi projekt, prvi takav u Hrvatskoj, pod nazivom Croatian Design Superstore. Organiziran je u suradnji s Narodnim muzejom grada Zadra i ravnateljicom Renatom Peroš, a u Zadru ostaje otvoren sve do 25. rujna ove godine.

Croatian Design Superstore svojim imenom jasno poručuje da sveobuhvatno pokriva domaću dizajnersku produkciju, no osim promocije, omogućit će joj i dugoročnu prodajnu platformu. Osim u okviru mobilnog Pop-up shopa koji će se nakon Zadra otvoriti i u Zagrebu, a potom i u drugim gradovima, hrvatski dizajn će se uskoro moći pogledati i kupiti putem internet trgovine na adresi www.croatiandesignsuperstore.com na kojoj će svi zainteresirani moći pratiti nove fizičke lokacije.

Kreativna direktorica Croatian Design Superstorea: Showcase & Pop-up Shops, Ira Payer je prema standardu izvrsnosti u dizajnu izabrala stotinjak proizvoda domaćih dizajnera, i to s raznih područja: od namještaja, rasvjete, odjeće, obuće, igračaka, hrane, vina, nakita, posuđa do dekorativnih predmeta.

„Ovo je dugoročni projekt s kojim imamo namjeru postati jaki domaći dizajnerski brend koji će isprofilirati i podići razinu kvalitete domaćeg dizajna"; kazala nam je Ira u razgovoru....

Tematika je ovo koja svakako zaslužuje više medijskog prostora stoga smo je priupitali još ponešto o cijeloj inicijativi, očekivanjima, stanju na domaćem tržištu,... Mlada direktorica podijelila je s nama mnoštvo zanimljivih činjenica i vlastitih stajališta:

eZd: Ira, s obzirom da ste surađivali s mnogim domaćim dizajnerima prilikom stvaranja ovog projekta, kakav je vaš stav o situaciji na domaćem tržištu? Može li se ona nazvati optimističnom i perspektivnom na području dizajna ili će nam trebati još dosta vremena da se probijemo i zauzmemo sigurnu poziciju na stranom tržištu?

Ira Payer: Već dugo vremena se bavim afirmacijom dizajna, poglavito je to bilo intenzivno za vrijeme tri predsjednička mandata u Hrvatskom dizajnerskom društvu. Poznajem sve izazove i poteškoće tržišnog plasmana proizvoda i kao dizajnerica koja vodi svoju vlastitu praksu u sklopu koje, osim što radimo dizajn za poznate naručitelje - često produciramo i samoinicirane projekte.

Važno je napomenuti kako je situacija s dizajnom u zemlji simptomatično povezana sa stanjem gospodarskog razvoja. Dizajn se ne može razvijati sam za sebe, već je dio tržišta, poslovnih procesa - dakle tvrtki koje ulažu u dizajniranje novih proizvoda i cjelovite brand komunikacije. Budući da je još uvijek jako malo investitora u dizajn, dizajneri se vrlo često sami upuštaju ukoštac s proizvodnjom što je u mnogim slučajevima nesavladivo velik angažman, zahtjevan u svakom smislu, a osobito financijskom.

Zadnjih se je godina scena dizajna u zemlji snažnije formirala jer je veći broj dizajnera krenuo u samoinicirane projekte, međutim nedostaje nam sveprisutniji prodajni lanac koji će omogućavati stalnu dostupnost takvih proizvoda tržištu. Za ostvarivanje sigurne pozicije na stranom tržištu treba povećavati kvalitetu proizvodnje, održavati je i kontinuirano ulagati u promociju koja uključuje stalne nastupe na ključnim dizajn-sajmovima i u sklopu međunarodnih medija. A prije svega, neophodan je i prodajni lanac koji stranom tržištu omogućuje dostupnost hrvatskih dizajnerskih proizvoda.

eZd: Što Hrvatskoj i njenim dizajnerima nedostaje kako bi se bolje plasirali na tržištu - nešto u njima samima ili je riječ o nedostatku podrške/bolje organizacije u zemlji?

Ira Payer: Naravno da bi prezentacija na stranom tržištu bila efikasnija kada bi od strane države postojala sustavna i funkcionalna podrška, međutim ona izostaje. Pored kvalitetne organizacije još je važniji dobar imidž zemlje, a Hrvatska svoj još nije izgradila, posebno onaj u gospodarskom smislu. Na zapadnom tržištu postoji veliko iskustvo i znanje o kvaliteti. Ovdje govorim o kvaliteti proizvodnje koju mi još uvijek trebamo doseći i uspješno je održavati. Dizajn se temelji na proizvodnji, a njezina kvaliteta preduvjet je za uspješan nastup i tržišni uspjeh bilo kojeg proizvoda ili branda.

eZd: U čemu je tajna dobrog dizajna? Kako pronaći ideju i stvoriti "ono nešto" što još uvijek nije viđeno?

Ira Payer: Svaki poticaj za stvaranje proizvoda kreće od nekog problema, bilo da je riječ o poboljšanju funkcije nekog predmeta ili načina korištenja, do modela interakcije. Dobar dizajn je gotovo nevidljiv, a s druge strane može i fascinirati svojom jednostavnošću. Također može i uljepšati svakodnevni život svojom estetikom. Ako se dizajner usmjeri na kontekst iz kojeg nastaje novi proizvod, usluga ili komunikacija, iz nje može nastati posve autentičan koncept.

eZd: U čemu sve tražite inspiraciju?

Ira Payer: Svaki je novi zadatak sam po sebi specifičan i u sebi nosi mnogo sadržaja koji se analizira kako bi definirali koncept iz kojeg dizajniramo. A sve ovisi i od same prirode proizvoda, vrste proizvodne tehnologije, materijala koje koristimo...kao što vidite proces dizajna je niz donošenja kvalitetnih i odgovornih odluka kojima se povećava vrijednost samome proizvodu, pruža veća kvaliteta korisniku, a i samome brandu.

eZd: Rekli ste da kod nas još uvijek nije uspostavljen funkcionalni lanac koji povezuje dizajnerski projekt, njegovu produkciju, marketing i distribuciju. Kako sve to, kroz Croatian Design Superstore, planirate realizirati?

Ira Payer: Moja partnerica i ja smo pokrenule Croatian Design Superstore kako bi na svoj način počele rješavati taj problem. Naravno da ga u potpunosti nećemo riješiti, ali ćemo u velikoj mjeri biti platforma za tržišni plasman dizajnerskih proizvoda. Ovo je jedna dugoročna misija i temeljit će se na strpljivosti koju imamo i znanju kako postići željeno. Dizajnerima ćemo omogućiti da im proizvodi budu popularizirani kod šire javnosti kojoj će biti dostupniji. Publika će naprosto znati na koje se mjesto treba obratiti traže li autentičan i kvalitetan hrvatski dizajn.

eZd: Osim što namjeravate popularizirati hrvatski dizajn među širom publikom, Croatian Design Superstore ujedno će doprinijeti unaprjeđenju zadarske ponude originalnih hrvatskih proizvoda i suvenira tijekom turističke sezone?

Kako to da ste Zadar odabrali kao prvi grad u kojem ćete predstaviti ovaj projekt?

Ira Payer: Zadar je zadnjih godina izrazito napredovao u smjeru osuvremenjivanja svojeg urbaniteta. U bogatoj ponudi koju stalno obogaćuje, od kulturnih spomenika, razvijene obale, suvremene arhitekture, glazbenih festivala, nedostajala je još ponuda suvremenog hrvatskog dizajna. Pored toga, nisam mogla zamisliti bolji prostor od Kneževih krletki - prekrasnog konceptualnog interijera koji su projektirali arhitekti Iva Letilović i Igor Pedišić i koji laska svakom sadržaju, a sa suvremenim dizajnom ostvaruje fantastičnu komunikaciju.

Sretna je okolnost što je u Zadru istovremeno postojala inicijativa za strateškim uključivanjem dizajna u turističku ponudu. Grad Zadar i njegov gradonačelnik osobno kao i Turistička zajednica Zadra su pokazali vrlo visoku razinu razumijevanja za ovakav projekt. S Renatom Peroš, ravnateljicom Narodnog muzeja u čijem sastavu su Krletke, usko surađujemo i njezina stručna podrška nam izuzetno pomaže da ovaj veliki projekt lansiramo na kvalitetan način.

eZd: Kako biste prokomentirali konstantan i uporan priljev japanskih, kineskih, tajlandskih,..., proizvoda na naše tržište? Samim time smanjuje se prostor za domaće autohtone proizvode i na neki ih se način degradira.

Je li stvar možda i u turistima koji zapravo i kupuju te proizvode pa ne postoji potreba za promjenom?

Ira Payer: Tržište je, prije svega, otvoreno za sve vrste proizvoda, međutim, državna uprava i uprave gradova imaju moć strateški definirati koje će proizvode podržavati kroz razne razvojne platforme, edukaciju i promociju. To je i pitanje edukacije tržišta te omogućavanja pojave raznovrsne ponude, koja je kvalitetna. Turisti dolaze iz visoko razvijenih zapadnih zemalja s jako razvijenom kulturom dizajna i općenito pojmom kvalitetnog proizvoda. Ako im ponudite jednaku kvalitetu, oni će je svakako prepoznati, kupiti i zapamtiti. Tako da kroz turizam imamo priliku graditi imidž Hrvatske već za vrijeme njihova posjeta.

eZd: Kakva su Vaša očekivanja od ovog projekta s obzirom na težu situaciju u državi, a s obzirom da unikatni komadi namještaja, odjeće, nakita, hrane,... imaju i veću cijenu?

Mislite li da će Hrvati, i stranci, podržati inicijativu za promocijom domaćeg i kvalitetnog usprkos cijeni?

Ira Payer: Svjesni smo loše ekonomske situacije u zemlji, međutim, podsjetimo se kako zapadnjaci ne kupuju ništa što je jeftino. Primjerice Nijemci smatraju da jeftino vino nije dobro vino, odnosno, stranci su svjesni da ljudski rad košta, da ima svoju cijenu, a iza cijene je određena vrijednost koju znaju prepoznati.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.