Ostalo / Intervjui

Uoči festivala sola, Monoplay 2014.

Sanja Petrovski: Monoplay podiže Zadar na kulturno-umjetničkoj karti Hrvatske za stepenicu više

Sanja Petrovski: Monoplay podiže Zadar na kulturno-umjetničkoj karti Hrvatske za stepenicu više

Ovo je festival na kome sudjeluju profesionalni plesni umjetnici s autorskim djelima, a ne smotra plesnih skupina, naglašava Sanja Petrovski

Pred nama je šesti po redu festival sola Monoplay,  jedini plesni festival u Hrvatskoj u domeni suvremenog plesa i njegovog izričaja unutar suvremenog kazališta specijaliziran za predstavljanje solo izvedbe....

To može biti samostalna koreografska minijatura ili njih nekoliko u nizu, ili cjelovečernja predstava,..., ali uvijek je naglasak na izloženoj tjelesno-duhovnoj osobnosti, angažiranom umjetničkom stavu i vještini izvođenja.

Festival se ustalio kao trodnevna plesna manifestacija koja slavi ples i plesnu umjetnost, a kome prethode kazališne i plesne radionice iz kojih se formira grupa plesača angažiranih za otvaranje festivala. Iz godine u godinu svjedoci smo "rasta" i sazrijevanja ovog festivala; sve je veći, posjećeniji, programski bogatiji i raznovrsniji. Pronašao je "plodno tlo" među zadarski plesnim talentima, a podršku i odaziv pronalazi i daleko izvan granica Lijepe naše.

Program Monoplay festivala sola za 2014. možete pogledati na linku

Ove godine izvedbeni program počinje 30. kolovoza u 20 sati u starom KLZ (Jazine) i nastavlja se u 21 sat u novom KLZ.

eZd: Uskoro nam starta šesti Monoplay. Prva ekipa sjajnih plesača ostala do danas kao vaši vjerni i dragi sudionici. No festival je narastao, kvantitetom i kvalitetom. Kako je to izgledalo tada, a kako izgleda danas? Tko je sačinjavao prvi Monoplay u Zadru?

Sanja Petrovski: Prvi Monoplay je bio u "sastavu" Petra Hrašćanec, Iva Burčul, Josipa Štulić, Lucija Mikas, Stošija Zrinski i Matea Bilosnić. Pokrenut je s namjerom da prikupimo nešto sredstava da olakšamo odlazak naše talentirane plesne umjetnice Matee Bilosnić na plesnu akademiju u Salzburg. Matea je diplomirala još prošle godine, festival je postao međunarodni proširio se na 3 dana, organiziraju se radionice, koncerti...

eZd: Jeste li se nadali da će festival biti ovoliko uspješan i podržan od strane plesne scene kada ste počinjali?

Sanja Petrovski: Zadar ima ogromni plesni i umjetnički potencijal. Plesačice, a naročito Petra Hrašćanec su odmah prepoznale potencijal festivala i odlučili ga pretvoriti u nešto kvalitetno i dugovječno. Plesna scena u Zadru je vrlo snažna i kontinuirano se izgrađuje. Napredak je vrlo očit i baš se putem našeg malog festivala može pratiti razvoj i napredak nezavisne plesne scene u Zadru. Festival je u našim, hrvatskim okvirima važan jer potiče decentralizaciju plesne umjetnosti, a također podiže Zadar na kulturno-umjetničkoj karti Hrvatske za još stepenicu više. Jako mi je važno naglasiti da je ovo festival na kome sudjeluju profesionalni plesni umjetnici s autorskim djelima,a ne smotra plesnih skupina.

eZd: Festival solo plesa ustalio se kao trodnevni plesni festival kome prethode kazališne i plesne radionice. Jeste li zadovoljni odazivom plesača i suradnika, kako iz RH tako i iz inozemstva?

Sanja Petrovski: Zadar ima ogromni plesni i umjetnički potencijal. Plesačice, a naročito Petra Hrašćanec, odmah su prepoznale potencijal festivala i odlučili ga pretvoriti u nešto kvalitetno i dugovječno. Plesna scena u Zadru je vrlo snažna i kontinuirano se izgrađuje. Napredak je očit i baš se putem našeg malog festivala može pratiti razvoj i napredak nezavisne plesne scene u Zadru. Festival je u našim, hrvatskim okvirima važan jer potiče decentralizaciju plesne umjetnosti, a također podiže Zadar na kulturno-umjetničkoj karti Hrvatske za još stepenicu više. Jako mi je važno naglasiti da je ovo festival na kome sudjeluju profesionalni plesni umjetnici s autorskim djelima, a ne smotra plesnih skupina.

Petra i ja smo vrlo zadovoljne odazivom zainteresiranih plesnih umjetnika za radionice i za program festivala. Na festival se prijavilo preko 100 autora iz svijeta, odabrali smo dva najbolja. Iz Hrvatske je došlo 30-ak prijava, odabrali smo troje izvođača, a također ćemo predstaviti i prvu generaciju plesne akademije u Hrvatskoj. Iz Zadra će nastupiti 10 plesača. 

eZd: Monoplayu je prethodila plesna radionica koja se održala 26.&27. kolovoza. Nju je vodila Aleksandra Janeva, makedonska plesačica i autorica, jedan od suosnivača Nomad Dance Academy i Nomad Dance Academy Croatia. Kako ste došli do nje i angažirali je na ovogodišnjem Monoplayu?

Sanja Petrovski: Prošle godine radionicu je vodio Saša Božić, režiser i dramaturg, ove godine Aleksandra Janeva Imfeld, plesni pedagog i koreograf koja je za ova tri dana radionice došla iz Brisela i ponovo se onamo vraća.

Obje radionice su bile vrlo posjećene i ostavile traga na mladim zadarskim snagama. Za sljedeću godinu se još nismo odlučile, no biti će sigurno vrlo kvalitetna i vrijedna radionica. Kvaliteta, a ne atraktivnost, imperativ je koji nas vodi u odabiru teme i voditelja radionica. Do Aleksandre smo došli vrlo lako. Svi s plesne scene se poznaju i to je kao jedna velika obitelj. U više navrata smo se cure iz Zadra i ja susretali s Aleksandrom, na radionicama i predstavama po Europi i Hrvatskoj, pa je njoj i nama sada vrlo drago što smo napokon ovime zaokružili naša iskustva i dogovorili daljnju suradnju. Ona je divna osoba uvijek spremna na suradnju.

eZd: S obzirom na trenutnu situaciju, i na vaše riječi da je "Monoplay festival postao zadarski brand", kakva je budućnost zadarskog festivala sola?

eZd: Ima li Zadar uvjete (prostor, financije) da i dalje bude domaćin ovog s početka malog, a danas već nadaleko priznatog i poznatog festivala plesa?

Sanja Petrovski: Problem prostora u Zadru postoji od kad sam došla u Zadar, preko 30 godina. Vrlo malo su se stvari pomaknule, bolje rečeno - nisu se pomaknule. No, prepoznati smo i lakše komuniciramo s institucijama. U susret nam je izašlo Kazalište lutaka s ravnateljicom Iris Pavić Tumpa. Oni su nam pružili sjajne uvjete rada. Da bismo naglasili problem izvedbenog prostora otvorenje festivala će biti u starom Kazalištu lutaka u Jazinama. Tamo će biti prikazan prvi dio premijerne predstave Monoefekt, a drugi dio će biti prikazan u novom Kazalištu lutaka.

Predstava kojom započinjemo festival transformirana je kompilacija četiriju mojih sola izvedenih na Monoplayu proteklih godina u prvom dijelu, dok drugi dio se referira na postojeći materijal od koga se stvara nova predstava. Stvari se sve više pokreću, postoji i platforma Okret prostora čiji je član i Zadarski plesni ansambl. Nadam se dobrim rješenjima. No, u plesu vrijeme brzo prolazi pa se nadam i brzim rješenjima. Što se tiče financija, Petra i ja smo sponzori i pokrovitelji festivala, uz Ministarstvo, Grad, Županiju i Turističku zajednicu. Šalim se, ali i govorim istinu. Rado su nam pomogli i zadarski restorani, već nekoliko godina za redom. Vrlo sam im zahvalna!

eZd: Što možemo očekivati od zadarskih plesnih snaga na ovogodišnjem festivalu?

Sanja Petrovski: Meni je zadarska plesna večer uvijek najdraža i jako sam na nju ponosna. Pošto smo malo van centra, tj. Zagreba tako je i naš stil nešto drugačiji, osebujniji. Već sam rekla da kroz predstavu Monoefekt naglašavamo problem izvedbenog prostora u Zadru, a također progovaram i o samom strukturiranju predstave nastale na već izvedenim minijaturama.

Prvi dio u starom Kazalištu lutaka izvesti će Matea Bilosnić, Filipa Bavčević i Danica Nenadić. Zatim će nas cure koje su sudjelovale na radionici Aleksandre Janeve provesti kroz park i dovesti (sve kroz pokret i gestu) do novog Kazališta lutaka. Tamo se izvodi drugi dio predstave podnaslova Sanjiv. Autor i plesač je po prvi puta na festivalu Lada Petrovski Ternovšek. Slijedi Josipa Štulić koja je ove godine diplomirala na plesnoj akademiji u Salzburgu, a autor koreografije je njezina kolegica i prijateljica Matea Bilosnić. Slijedi Zadranka koja trenutno živi i radi u Zagrebu, Stošija Zrinski, koja je od prvog dana festivala s nama.

Ena Begović učenica je Srednje škole suvremenog plesa pri Glazbenoj školi B. Bersa u Zadru, vrlo talentirana i vrijedna plesačica, prvi put je na festivalu. Lucija Mikas plesni pedagog, plesač i koreograf dolazi s akademije u Berlinu, a inače je nastavnik suvremenog plesa na Odjelu suvremenog plesa Glazbene škole B. Bersa. Zatim slijedi Iva Burčul profesionalni plesni umjetnik i dugogodišnji suradnik festivala koja samo svojom pojavom pridonosi ugledu zadarske plesne večeri. Uvijek nas iznenadi originalnošću i izvedbenim šarmom. Posljednja je Irma Unušić iz Biograda, mlada plesačica koja se plesno obrazovala u Školi suvremenog plesa u Velikoj Gorici. i ona je prvi put na festivalu, a svoj program će izvesti u dvorištu ispred Kazališta.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.