Velebit:
Kulisa za koncerte i relije ili oaza mira i tišine?
Park Prirode Velebit ugostio je u rujnu podno Tulovih greda i na Majstorskoj cesti koncert i reli utrku motora, quadova i SSV vozila, izazvavši kritike stručnjaka koji tvrde da su te aktivnosti suprotne zadaći koju bi ta ustanova trebala obavljati. Ravnatelj, međutim, tvrdi da zakon nije prekršen.
Parkovi prirodi su, uz stroge rezervate, nacionalne parkove i
posebne rezervate, zaštićena područja od državnog značaja sa
zadaćom očuvanja područja, vrsta, staništa i
georaznolikosti.
Majstorska cesta, povijesna velebitska cesta koja je u prometu od
1832., uvrštena je 2007. na popis kulturnih dobara Republike
Hrvatske
No, ravnatelj Parka Prirode Velebit Mario Šaban zaštićeno je
područje, poznato po bioraznolikosti, georaznolikosti i
krajobraznoj raznolikosti, ustupio komercijalnim sadržajima koji,
kako tvrde stručnjaci, ozbiljno ugrožavaju hrvatsko prirodno
blago i kompromitiraju temeljnu zadaću i svrhu ustanove PP
Velebit.
Šaban, pak, odgovara da su u parkovima prirode dopuštene
gospodarske djelatnosti.
Na svojoj Facebook stranici PP Velebit je objavio da je u
organizaciji Lovinačkog turističkog foruma, neprofitne udruge iz
Lovinca 1. rujna na Majstorskoj cesti i livadi podno Tulovih
greda održan “nesvakidašnji glazbeni performans, prvi takve vrste
u 192 godine njezina postojanja”. Ansambl Sudar
Percussion izveo je ondje Jean Michel Jarreov Oxygene.
Stručnjaci i ljubitelji prirode se pitaju je li, s obzirom na
buku, veliki broj ljudi, osobnih vozila i autobusa, taj zaštićeni
krajolik podobna kulisa za jedan takav događaj i nije li se on
mogao održati u Lovincu ili okolici, ako je cilj obogatiti manja
mjesta kulturnim događanjima.
Šaban je u razgovoru za Hinu rekao da je izašao u susret
Lovinačkom turističkom forumu, da komercijalnu uslugu koju PP
Velebit nudi nije naplatio, ali da se sljedeće godine nikakav
koncert neće održati na toj lokaciji. “Ja ću to sljedeće godine
zabraniti”, poručuje Šaban.
Komercijalizacija u bescjenje
Ana Jurković, organizatorica koncerta, rekla je da je na tom
događanju bilo oko 500 ljudi koji su s ličke i dalmatinske strane
prevezeni mini autobusima kako automobilima ne bi zakrčili
Majstorsku cestu.
“Mi smo koncert održali zbog poštovanja prema prirodi i Velebitu
(…) i ne bi htjeli da ostane gorak okus u ustima”,
izjavila je Jurković. Smatra da Velebit ima “veliki
turistički potencijal” i da PP Velebit komercijalizacijom,
odnosno ustupanjem zaštićenog krajolika za održavanje koncerata
ili reli utrka, radi “odličnu stvar” jer tako ima
kontrolu nad događajima.
Ravnatelj Šaban tvrdi da PP Velebit kontinuirano provodi mjere
zaštite prirode i koristi sve dostupne mehanizme, ali dodaje da
je u “nezavidnoj situaciji” jer je Majstorska cesta državna
cesta i on ne može zabraniti vožnju javnim prometnicama.
Po njegovim riječima, izdavanjem koncesijskih odobrenja za takva
događanja Park prirode barem ima saznanja o njima te ima
mogućnost uvjetovati na koji način će se odvijati.
Održani reli PP Velebit je naplatio 1500 eura, uvjetovano je
ograničenje brzine, ali Šaban priznaje da se to ne može u
potpunosti kontrolirati te da je vidljivo da se cesta “ruje”.
“Htio sam da imamo kakvu takvu kontrolu”, rekao je.
Osobno se, kako je rekao, protivi utrkama automobila, motocikla i
četverocikla i htio ih je zabraniti ili dići cijenu na
10.000 eura kako se Velebit ne bi ustupao u bescjenje, ali tvrdi
da nadležno ministarstvo tome nije sklono.
“Organizirali mi to ili ne, na Majstorskoj cesti se redovito
okupljaju vozači tih vozila i imaju svoje interne utrke. Ja sam u
pat poziciji”, kaže Šaban.
Poklonici Velebita svoje su negodovanje izrazili na društvenim
mrežama i pišu da je takva komercijalizacija Velebita “sramotna,
tragična i žalosna”.
Velebit su mir i tišina
“Po komentarima bismo rekli da ljubitelji Velebita planinu još
uvijek vežu uz mir i tišinu, jer taj mir i tišina treba svom onom
divljem življu kojem je Velebit jedini dom, a s kojim se dičimo
kada ga prezentiramo gostima, turistima, posjetiteljima”,
izjavila je za Hinu dr. sc. Sanja Đurin, antropologinja na
Institutu za etnologiju i folkloristiku u Zagrebu.
“Iako ponosni na to što Velebit ima i što on jest, pod navalom
želje za zaradom čini se da ga ne znamo čuvati od sebe samih.
Spomenuti koncert ili reli utrke su neprimjereni načini
komercijalizacije najveličanstvenije planine u Hrvatskoj”,
smatra Đurin.
Napominje da je, prema financijskom izvješću, za PP
Velebit u 2023. godini izdvojeno iz proračuna
368.496 eura, a uz to 130.796 eura iz institucija i
tijela EU.
“Možda se i pitate zašto se novac poreznih obveznika izdvaja za
rad osoblja u parku prirode, tj. za mehanizme očuvanja i zaštite
ugroženih biljnih i životinjskih vrsta, geoloških vrijednosti
Majstorske ceste i same ceste kao kulturnog spomenika, ako se one
istovremeno uništavaju”, rekla je znanstvenica.
PP Velebit na službenoj mrežnoj stranici kao aktivnosti u svojoj
turističkoj ponudi navodi planinarenje, penjanje/alpinizam,
rafting i vožnju kanuom te biciklizam.
U cjeniku za organizirane izletničke grupe i turistička vođenja
na zanimljiva mjesta poput Cerovačkih pećina, navode se i
koncesijska odobrenja iz kojih je vidljivo da PP Velebit za
određenu cijenu iznajmljuje zaštićena područja od državnog
značaja za koncerte, kazlišne predstave, muzičke i filmske
festivale, smotre, sajmove i prikaze povijesnih događanja.
Za sportske, zabavne i rekreacijske djelatnosti te djelatnosti
aktivnog i pustolovnog turizma, PP Velebit nudi na zaštićenom
području, između ostalog, automobilizam (cestovni) i
četverociklizam (quadovi) uz naknadu od 3000 eura i motociklizam
za 1300 eura.
“Utrka koju odobri PP Velebit, nije pod nadzorom policije, vozači
voze na vlastitu odgovornost pa ćete i vi ukoliko se tamo nađete
u krivom trenutku riskirati pogibelj na vlastitu odgovornost”,
upozorava Đurin.
“Jednom otkriven, Velebit postaje sve popularniji među
reli vozačima. Činjenica da se radi o planini koja obuhvaća
dva nacionalna parka i da je čitava pod zaštitom zbog svoje
bioraznolikosti, samo su razlog više da je posjećuje sve više
reli avanturista”, rekla je Đurin.
Zabranama se ubija turizam
Perica Martinović, vlasnik turističke agencije usmjerene na
offroad motoekspedicije i organizator sad već vrlo poznate utrke
Dinaric Rally koja prolazi i Majstorskom cestom, ne vidi problem
u održavanja reli utrka u PP Velebit.
“Radi se o županijskoj cesti otvorenoj za sav promet i na njoj je
postavljena i prometna signalizacija. Mi smo legalni, uvijek
tražim dozvolu od PP Velebit i šumarije, a utrka se odvija po
zadanim pravilima”, rekao je Matijević za Hinu.
“Potpunom zabranom komercijalnih aktivnosti ubija se turizam.
Rješenje nije zabrana već legaliziranje istih uz stroga pravila,
uključujući ograničenje brzine na najviše 40km/h”, rekao je
Matijević. Smatra da se jedino na taj način može
kontrolirati što se radi u PP Velebit, inače će se, tvrdi,
razmahat ilegalne aktivnosti.
Već sada su, kaže Matijević, procvale ilegalne turističke
agencije koje Majstorskom cestom autobusima na kat dovoze brojne
turista podno Tulovih greda i ne plaćaju ulaznicu. Terenci se,
dodaje, također nesmetano voze.
Matijević za sebe kaže da je veliki ljubitelj Velebita te da je
njegova utrka preko pet planina Dinarskog gorja zamišljena oko
ideje zaštite prirode, a na pitanje kako je komercijalizacija
Dinarida spojiva sa zaštitom prirode odgovara da je “imperativ
potpune zaštite i zauzimanje stajališta da sve
škodi” neprovodiv.
“Niti parkovi prirode imaju alate da kontroliraju to područje,
niti ministarstvo želi zabraniti komercijalnu djelatnost. To se
odnosi samo na stroge rezervate prirode”, rekao je
Matijević.
Strogi rezervati prirode, na kojima je zabranjena bilo kakva
aktivnost kojom se može narušiti prirodna ravnoteža su Bijele i
Samarske stijene te Hajdučki i Rožanski kukovi.
Smatra da se svi parkovi prirode, pa tako i PP Velebit, “nalaze u
nebranom grožđu” jer moraju štititi određeno područje za koje je
Ministarstvo zaštite okoliša i
zelene tranzicije dalo zeleno svijetlo za komercijalne
djelatnosti, uključujući i Majstorsku cestu.
Prosvjed znanstvenika
Lani je više od 40 znanstvenika potpisalo prosvjedno pismo
kojim se od uprave PP Velebit traži zabrana održavanja
reli utrka i vožnja off-road vozilima u granicama parka i
Majstorskom cestom, zbog velike štete koju takva vozila nanose
biljnom i životinjskom svijetu kao i samoj Majstorskoj cesti,
dragulju kulturne baštine.
Šaban njihov apel upućuje na drugu adresu – ministarstvo.
Hina se u traženju odgovora kako pomiriti očuvanje
najopjevanije hrvatske planine i “rentanje” iste u
komercijalne svrhe obratila Ministarstvu zaštite okoliša i
zelene tranzicije i tražila razgovor s ravnateljem
Uprave za zaštitu prirode Igorom Kreitmeyerom i načelnikom
Sektora za zaštićena područja Josipom Hrenom. No, iz press službe
ministarstva odgovoreno je da razgovor nije moguć već samo upit
mailom s unaprijed dostavljenim pitanjima.
Ministarstvo se na kraju oglasilo birokratskim odgovorom da je u
parkovima prirode dopušteno provoditi aktivnosti u skladu sa
Zakonom o zaštiti prirode te pravilnicima o zaštiti i očuvanju
konkretnog zaštićenog područja (..) te da “za određene dopuštene
djelatnosti postoji i Pravilnik o koncesijskim odobrenjima na
zaštićenom području”.
“Koncesijskim odobrenjima javnih ustanova osigurana su jamstva
zaštite prirode za pojedinu djelatnost. Što se tiče vožnje
Majstorskom cestom, koja je državna cesta otvorena za javni
promet, Javna ustanova PP Velebit nema ovlasti regulirati
promet na toj cesti. Jedini način kontrole organiziranih utrka
ili sličnih događanja je kroz izdavanje koncesijskog odobrenja”,
priopćilo je ministarstvo.
Iako još uvijek “Ličanin vrli po njemu skita i još u gori pjeva vila Velebita”, mnogi se pitaju da li će “naša sveta gora i pradjedova naših dika” ostati raj “vilovitog stijenja, mirisavog smilja, strmih duliba i klanaca” ili će postati igralište za “brze i žestoke” uz buku motora i mirise oktana?
Izdvojeno
-
Najnoviji je ovo sustav za praćenje madeža s potpuno automatiziranim ATBM uređajem koji se koristi naprednom tehnologijom umjetne inteligencije.
-
„Kuha se“ nastavak foto natječaja „Volim svoju županiju“- do nedjelje 1. prosinca traži se fotka koja će krasiti naslovnicu kuharice s receptima iz svih županija.
-
Kolnici su mokri i skliski, a zimski su uvjeti na većini državnih, županijskih i lokalnih cesta u Lici, upozoravaju u četvrtak iz Hrvatskog autokluba, vozače pozivaju da na put ne kreću bez zimske opreme te dodaju kako je zbog niskih temperatura na cestama u unutrašnjosti moguća poledica.
-
Često pri odabiru kuhinjske spužve ne obraćamo pažnju na boju, već na oblik i veličinu. To je glavna greška.
Reci što misliš!