Lifestyle

antički olio

Gastroreportaža o Ugljanu, otoku maslina

Gastroreportaža o Ugljanu, otoku maslina
Naši školji

Portal za gastronomski i ruralni turizam na engleskom jeziku Taste of Adriatic objavio je gastroreportažu o dijelu otoka Ugljana, sa središnjim zanimanjem na tradiciju maslinarstva na otoku od antičkih vremena do danas.

Posjetili su neke maslinare, konobu Ugljan, obišli pješice nekoliko mjesta u općini Preko. Na početku članka objasnili su porijeklo imena otoka, u kojem se krije njegova povezanost s maslinarstvom. 

Ugljan je poznat kao Otok maslina. U antičko doba, otok je bio poznat kao Olio - što znači ulje i s vremenom se promijenio u Uljan. Uz neku neobičnu logiku starih Hrvata dodaje se slovo "g" i sada možemo uživati ​​u mediteranskoj ljepoti otoka Ugljana, punog maslinika i malih polja. Nalazi se točno preko puta Zadra, a do njega se može doći sa jednom od mnogobrojni trajektnih linija do mjesta Preka.

Od antičkog doba Ugljan je služio kao utočište plemenitašima kad bi htjeli pobjeći od gradske vreve. Još danas, između polja i brda, pamti se imena srednjovjekovnih plemićkih obitelji Zadra, De Ponte, Bartolazzi, Benja. Ta imena odjekuju maslinicima, gdje je tradicija proizvodnje maslinovog ulja stara kao i sama civilizacija.  

 Trebalo bi samo otići u Muline, zaseok na samom sjevernom vrhu otoka i vidjeti repliku mlinova za preradu poznatog liburnskog maslinovog ulja. Replika se izrađuje prema ostacima drevnog naftovoda iz prvog stoljeća, dokazima dvaju tisućljeća maslinarstva i proizvodnje maslinovog ulja na otoku.

U Mulinama su koristili metodu čuvanja maslina u moru sve dok nije došlo vrijeme za obradu. Time su masline bile zaštićene od truljenja i propadanja. Mlado maslinovoulja imalo je ugodniji okus i poznato je u Rimskom Carstvu kao Oleum Liburnicum, kako je napisao rimski pisac Apicius iz 4. stoljeća.

Muline su bile najveći poznati, rimski proizvodač maslinovog ulja u Hrvatskoj. Imale su pet instaliranih preša s procijenjenom sezonskom proizvodnjom od 85 tisuća litara maslinovog ulja. Kod transporta ulja koristilo se oko 3.240 amfora (svaka sa kapacitetom od 26 litara). 

Ostatak članka na engleskom jeziku pročitajte ovdje.
 


Reci što misliš!