Kultura

14. ožujka

Izložba 'Umjetnost tapiserije: zbirka tkanja i tapiserija' Ivana i Ane Tomljanović gostuje u Bihaću

Izložba 'Umjetnost tapiserije: zbirka tkanja i tapiserija' Ivana i Ane Tomljanović gostuje u Bihaću

U suradnji Gradske galerije Bihać i Narodnog muzeja Zadar, uz sveobuhvatnu podršku Zadarske županije, 14 ožujka 2024. s početkom u 19 sati u Gradskoj galeriji Bihać upriličit će se otvorenje izložbe Zbirka tkanja i tapiserija Ivana i Ane Tomljanović.

Uz 16 tapiserija podijeljenih u tematske cjeline prikazivati će se i autorski film Ivana Tomljanovića i Ronalda Šokčevića posvećen tkanju tapiserija. Donacija tapiserija bračnog para Tomljanović smještena je  u Etnološkom odjelu Narodnog muzeja Zadar i predstavlja neprocjenjiv doprinos tekstilnoj umjetničkoj baštini Hrvatske.

Izložba je organizirana u suradnji Gradske galerije Bihać i Narodnog muzeja Zadar uz podršku Zadarske županije u cilju razvoja međunarodne, međuinstitucionalne i međugradske suradnje na području muzejske djelatnosti s ciljem prezentiranja umjetničke baštine Zadarske županije i time Republike Hrvatske.

Zbirka tkanja i tapiserija Ivana i Ane Tomljanović izdvaja se svojom vrijednošću i posebnošću umjetničkog izraza i tekstilnog umjetničkog rada. Vrijednost zbirke temelji se i na činjenici da se radi o velikom objedinjenom opusu umjetnika, bračnog para Ane i Ivana Tomljanovića. Gostujućim izložbom u Bihaću planiramo upoznati s njihovim djelom širu javnost.

Umjetnici Tomljanović darovali su 2016.  Etnološkom odjelu Narodnog muzeja Zadar vrijednu donaciju tapiserija koja je uz druge njihove radove na području primijenjenih umjetnosti tkanja i tapiserija objedinjene u Zbirku tkanja i Tapiserija Ivana i Ane Tomljanović.

Donacija sadrži 38 umjetničkih tapiserija. Izložbom u Gradskom muzeju Bihać predstavljeno je  16 tapiserija iz navedene zbirke. Izložba je podijeljena u 4 tematske cjeline prema 4 faze umjetničkog stvaranja navedenih umjetnika u mediju umjetničke tapiserije.

Prva faza Velebitika predstavlja prvu tematsku cjelinu: Geometrijska forma i apstrakcija kao polazište inspiriranu velebitskom prirodom, druga cjelina Realizam u prikazu grada Zadra i prirode, treća faza Kršćanska tematika i četvrta faza Portreti. Uz izložbu tapiserija prikazuje se i autorski  film Ivana Tomljanovića i Ronalda Šokčevića U traženju izgubljene baštine posvećen tkanju tapiserija. 

Tapiserije iz donacije Tomljanović, predstavljaju unutar nacionalne baštine neizmjeran kulturno-umjetnički doprinos. Njihova prezentacija i promocija pridonosi  valorizaciji tekstilne umjetničke tapiserije kao grane umjetnosti, koja se od devedesetih godina dvadesetog stoljeća sve značajne promiče kroz europske kulturne programe. 

Izložbu Umjetnost tapiserije posvećujemo zadarskim umjetnicima, tapiseristici gđi. Ani Aniti Tomljanović-Šokčević i slikaru Ivanu Tomljanoviću.

Prva tematska cjelina: Geometrijska forma i apstrakcija kao polazište

Motivi Velebita likovno predstavljaju najkvalitetniji dio donacije, oblikovan krajem šezdesetih i tijekom sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća. Inspiracija prema prirodi temelji se na stiliziranim motivima velebitske prirode. Geometrija kao polazište u tekstilnoj umjetnosti, posebice na ručno izrađenim tapiserijama, zahvalan je motiv s obzirom na ukrštavanje vertikalnih niti osnove i horizontalnih niti potke.

Labirint, Ana Tomljanović, Vuna,  215 x 256 cm, 1968. EO-3824

No, autori se ne zadržavaju samo na pravilnom rasteru, već oslobođeni diktata podloge oblikuju plohe i linije, kao da se radi o slikarskom mediju.

Prvu tematsku cjelinu (od 1962.do 1979.) obilježava samostalni autorski rad Anite Tomljanović u čemu joj u tehničkom dijelu pomaže suprug Ivan. Za njenu tapiseriju je karakteristično da je izrađena iz ručno predene, vune domaće ovce u prirodnim bojama, tonovima i nijansama.  Inspiraciju za tapiserije nalazi u Velebitskoj prirodi, kršu i moru. Izražava se apstraktno vjerna svom poznavanju strukture tkanja, vođena imaginacijom prostora i vremena, kiše i sunca gradi svoje geometrijske kompozicije u slikarskoj maniri šezdesetih godina. XX. stoljeća. Anita Tomljanović sama je objasnila o svojoj inspiraciji za izražavanje u umjetničkoj tapiseriji: 

Moto mojega života po kojem sam tkala i stvarala tapiserije

Gdje god idem, kud god se krećem, sve vidim u tapiseriji i sve poželim otkati u tapiseriji. To je taj neprekidni nemir i proces koji se odvija u meni jer ideje su neiscrpne, iz jedne izviru tisuće drugih i tu nema kraja...

Za mene se život rađa i nastavlja svaki puta s novom tapiserijom.

Anita Tomljanović spada u umjetnike, majstore slikanja tapiserijom. Od rane mladosti je svladala tehnike tkanja i izrade tapiserije i svojim iskustvom i inspiracijom stvorila svoj karakterističan stil. Tapiseriji pristupa u klasičnom stilu u formatu plohe kao slici na zidu, što je prvotni oblik tapiserije. U tim plohama ona veze svoje apstraktne ornamente, inspirirane prirodom, Velebitskim kršem u stilu hrvatskih umjetnika pedesetih, šezdesetih godina XX. st. poput kamenih struktura Otona Glihe.

Druga tematska cjelina: Realizam kao polazište u oblikovanju motiva grada. Motivi grada prikazani su pojednostavljeno, no figuracija je i dalje prisutna. Ravnoteža kompozicija je postignuta ravnomjernim i pravilnim izmjenjivanjem ploha odnosno ponavljanjem kontrastnih tonaliteta svjetla i tame.

Formatom najveća i sadržajem najkompleksnija je tapiserija Drevni grad Zadar - Iadera Kristiana nastala 1979. godine. Tapiserija predstavlja grad Zadar na način srednjovjekovnih drvoreza  ili renesansnih bakroreza, u stiliziranoj plošnoj interpretaciji u kojoj su u kadrovima prikazane brojne znamenite zadarske povijesne zgrade, crkvene fasade i zvonici. Cijeli kompleks je zatvoren u čvrstu cjelinu vijencem gradskih bedema i istaknutih bastiona. Unutar gradskog tkiva  interpolirani su brojni  slikovni elementi koji karakteriziraju pojedine lokalitete kao što je škrinja sv. Šimuna, heraldički lik sv. Krševana i drugi prizori.

Drevni grad Zadar, Ivan i Ana Tomljanović, Vuna, 242 x 340 cm, 

1973. EO-3851

Treća cjelina: Kršćanska tematika 

U razdoblju od 1993. do 2012. godine, nastala je cjelina kršćanske tematike. Glavna karakteristika pojedinih djela kršćanske tematike je ujedinjenje likovnih elemenata (oblika tj. ploha u odnosu na obrisne linije, tonova, perspektive) u jedinstvene cjeline. Jedinstvo je ostvareno njihovim skladnim odnosom, kao i odnosom likovnih elemenata s kompozicijskim načelima. U ovom dijelu dolazi do izražaja zajednički rad umjetnika Ivana i Ane Tomljanović.

Brod u oluji,  Ivan i Ana Tomljanović, Vuna, 132 x 195 cm. 1999. EO-3847

Četvrta cjelina: Portreti 

U tematskoj kategoriji Portreta, obuhvaćene su tri grupe radova. Prvoj pripada djelo Autoportreti (1982.), s prikazom dvaju likova tj. poprsja autora opusa. Vrhunskom izvedbom tonske modulacije kako likova tako i pozadine ili drugog plana, dočarali su osjećaj volumena ili tijela u prostoru. Drugoj grupi pripada djelo U počast Shakespeareu (1988.).

Vještina modulacije tonova u oblikovanju ljudskog lika u prvom planu, pejzaž u drugom i trećem planu analogan je realističnim renesansnim prikazima u slikarskim djelima.

Trećoj grupi pripadaju dva djela s portretima velikana glazbene, slikarske umjetnosti i književnosti: U počast Bachu (1980.), Triptih (1981.) i U počast Rembrandtu (1986.) u kojima najviše dolazi do izražaja idejni pristup Ivana Tomljanovića koji je izradio slikarski predložak i karton za navedene tapiserije i tkao zajedno sa Anom Tomljanović.

U počast Shakespeareu,  Ivan Tomljanović i Ana Tomljanović, Vuna, 240 x 400 cm, 1988.  EO-3839


Reci što misliš!