Kultura

O slici Gospe od Milosti u samostanu Svetog Frane - Utemeljenost na Evanđelju

O slici Gospe od Milosti u samostanu Svetog Frane - Utemeljenost na Evanđelju
Fra Stipe Nosić

Glavna kompozicija slike Gospe od milosti samostana Svetog Frane smještena je u naslikani ovalni okvir, a u četiri kuta izvan tog eliptičnog prikaza predočeni su atributi četvorice evanđelista.

Svaki od njih popraćen je s natpisom (u kapitali) na zavinutoj bijeloj vrpci (na unutarnjem dijelu vrpce slova su zrcalno okrenuta). Svi natpisi odnose se na Blaženu Djevicu Mariju, a s obzirom na evanđeosku poruku imaju logičan slijed.

Tako je u gornjem lijevom kutu, gledajući iz perspektive oltara, naslikan lav s krilima, simbol evanđelista Marka s natpisom: VICIT LEO DE TRIBU IUDA RADIX DAVID (Pobijedi Lav iz plemena Judina, korijen Davidov).

Dalje, u smjeru kazaljke na satu, nalazi se simbol Luke, leteći bik s natpisom: AVE GRACIA PLENA DOMINVS TECVM (Zdravo milosti puno Gospodin s tobom). Pozdrav je to kojim je Mariju pozdravio arhanđeo Gabriel navješćujući joj da će po Duhu Svetom roditi Božjeg sina.

Slijedi simbol Mateja, anđeo s natpisom: QUOD ENIM IN EA NATUM EST DE SPIRITU SANCTO EST (Jer ono što je u njoj rođeno od Duha je Svetoga).

Četvrti simbol Svetog Ivana, orao, ima natpis: VERBV(M) CARO FACTV(M) EST ET HABITAVIT IN NOBIS (Riječ je tijelom postala i prebivala u nama). Na toj desnoj strani je i arhanđeo Mihael kojeg Ivan povezuje sa zaštitom Božjeg Sina kod rođenja. (usp. Otk 1 - 9) A anđeo, kao simbol Svetog Mateja, objeručke drži eliptičnu središnju kompoziciju slike, a ostale tri figure koje simboliziraju ostalu trojicu evanđelista dotiču njezin eliptični naslikani okvir.

Orao ga dira pandžama, lav šapom, a bik to čini rogom. Ti detalji, uz natpise s atributima evanđelista, ističu činjenicu da su teološke poruke slike utemeljene na svetopisamskim riječima četvorice evanđelista. A aurelola Boga Oca na vrhu u toj naslikanoj eleptičnoj „međi.Crkve“, kao da sve to potvrđuje.

U središnjem dijelu kompozicije slike zorno je istaknuta istina o spasu čovjeka nakon njegovog pada. Tu se u slikarskom izričaju može čitati ostvareno Božje obećanje kako će žena roditi, a njezin će rod pobijediti zlo: „Neprijateljstvo ja zamećem između tebe i žene, između roda tvojeg i roda njezina: on će ti glavu satirati, a ti ćeš mu vrebati petu.« (Post 3,15).


Reci što misliš!