animafest
Književne inspiracije i umjetna inteligencija: Veliko natjecanje kratkometražnog filma 2023
Svjetski festival animiranog filma - Animafest Zagreb 2023 održat će se od 5. do 10. lipnja 2023.
U najprestižnijem Velikom natjecanju kratkometražnog filma Animafesta Zagreb 2023 prikazuju se 42 djela iz 34 zemlje produkcije. Izabrali su ih, među gotovo 900 kandidata, Daniel Šuljić, Margit Antauer i Marina Kožul, a Hrvatska je zastupljena četirima filmovima (Obiteljski portret Lee Vidaković, Vrijeme koje dolazi Natka Stipaničeva, Y Matee Kovač i Eeva Lucije Mrzljak i Mortena Tšinakova). Susret tradicije i suvremenosti ove se godine ogleda u iznimnom broju književnih inspiracija i crno-bijelih tehnika s jedne, a još uvijek opreznoj upotrebi umjetne inteligencije (npr. francuski PLSTC i hrvatski Vrijeme koje dolazi) i aktualnoj problematici mladih s druge strane (zumerski After party svijeta Florentine Gonzalez ili "tinderaški" Love Me True Inés Sedan). Više je fabula nadahnuto stvarnim događajima, među kojima i jedna o djeci rata u Ukrajini (Mariupolj. Stotinu noći, r. Sofiia Melnyk).U odnosu na protekla izdanja, zamjetan je veći interes za sljubljivanje forme i sadržaja koji autore kadšto odvuče u metafilm, tj. bavljenje medijem animacije i filma općenito (npr. francuski slatkiš za oči Kao neka oporuka Stephena Vuillemina, korejska stop animacija Muybridgeovih fotografija Komora sjena Seyoung Ok ili mađarski Vrt srca Olivéra Hegyija o prijemnom ispitu mladog slikara). Među angažiranim naslovima ističu se ekološka tematika, ženska iskustva (kineska Krhka ljubav kao da je cijela sačinjena od AV smetnji, snijega i šuma, ali apsurdna priča o ženi koja se noću pretvara u staklo govori ustvari o opresivnom braku), kritika površnosti suvremenog življenja, problematiziranje granica javnog i privatnog (odn. prodora "stranih tijela", redovito politiziranih, u intimu, kao u Vanlavu Varje Jakovljeve), rasno pitanje (Tu nam je dobro, r. Robert-Jonathan Koeyers) te povijesno-kulturološki osvrti na Kinu (Maoov kult manga, r. Kayu Leung, o neobičnoj epizodi iz Kulturne revolucije), Tajvan (Složene oči tropa, r. Zhan Zhang Xu), Iran (intimistički Broj 28 Zahre Salarnije u svojim "podijeljenim ekranima" dotiče se i Islamske revolucije) i Rusiju (Gospodar močvara Saše Svirskog revidira Petra Velikog).
Ne opada broj obiteljskih filmova (autobiografska etida Ethana
Barretta Rosemary n. t. (nakon tate) o očinskim
dilemama, emocijama i projekcijama, ostvarena primjerenim
"dječjim" stilom voštanih bojica, možda je njihov najbolji
predstavnik), kao ni onih klasične pojavnosti (olovka, ugljen i
pijesak Susanne Jirkuff, ALIMO-a i Naomi Van Niekerk), ali stječe
se dojam kako se suvremena animacija odmiče od psihološkog
solipsizma svojstvenog ranijim godinama.
I kada su naime vrlo osobni, ovogodišnji filmovi u sebi redovito
nose univerzalne aspiracije. Prevladavaju autorice i autori mlađe
i srednje generacije, ali vrijedi pozdraviti povratak istinskih
legendi svjetske animacije, čime naravno i Animafesta – Wendy
Tilby i Amande Forbis. S Letećim mornarom slavne
Kanađanke za Oscara su se netom natjecale treći put, a u svojim
vitrinama čuvaju i Animafestov Grand Prix, Zlatnu palmu i
Annecyjev Kristal te Nagradu Winsor McCay za životno
djelo. Leteći mornar umjetnička je reinterpretacija
stvarnog doživljaja Charlesa Mayersa kojega je eksplozija broda u
Halifaxu 1917. raznijela zrakom ostavivši mu, za razliku od
kakvih 1800 poginulih, tek površinske ozljede. Tilby i Forbis
primijenile su hibrid računalne i klasične animacije te
dokumentarnih kadrova i fotografija u prikazu strašnog razaranja
i Mayersova nevjerojatnog leta u duljini 2 km.
Za majstorice "starih načina" bio je to novi izazov koji se sjajno uklopio u opus obilježen suosjećajnim i humornih pristupom detaljima, trenucima, slučajnostima i fragilnostima egzistencije.
Oskarovsku nominaciju kao popudbinu u Zagreb donose i Prodavači leda Joãa Gonzaleza. Film o neobičnu zanatu oca i sina počiva na originalnoj "padobranskoj" premisi i perspektivi te lijepoj animaciji narančastih, smeđih, bež i plavih tonova kojima, uz sjajno ostvarene sjene, zvukove i autorsku glazbu, uspješno stvara planinsku atmosferu. Iako ga je moguće shvatiti kao alegoriju na samohrano očinstvo, osjećaj gubitka i cikličko preživljavanje "na rubu ponora", i ovaj film u napetom i poetičnom obratu sadrži snažno environmentalističko upozorenje koje upečatljivo povezuje s individualnom sudbinom.
Možda najbolji predstavnik čisto ekološke grupe filmova ipak je
animirani dokumentarac Čekanje (r. Volker Schlecht) o
američkoj biologinji Karen Lips koja je nestanak žaba iz šuma
srednje Amerike prva pripisala hitridiomicetima. Stilizirano kao
investigativni rad, Čekanje je dočarano fluidnim
prijelazima između transformativnih i asocijativnih, ali
realističnih i preciznih "studijskih" crteža.
Djelo iz užeg izbora oskarovskih kandidata i s liste nominiranih
za Europsku filmsku nagradu Debitantica Elizabeth Hobbs
nastalo je, pak, od papirnatog kolaža te mokrom tintom i bojom
oslikanih sličica snimljenih trik-kamerom, kao adaptacija kratke
priče nadrealističke slikarice Leonore Carrington. I fabula
smještena u 1934. g. nosi obilježja toga stila u prikazu
junakinje iz britanske visoke klase koja namjesto društvenog
statusa i nastupne večere bira prijateljstvo i zamjenu identiteta
s hijenom. Riječ je o feminističkoj metafori za slobodan izbor i
zagovoru avangardističke subverzije formalnih prilika. Angažiran
i potresan, ali istovremeno obziran i nježan film o policijskom
nasilju i rasnoj nepravdi Tu nam je dobro koji je sa
svjetske premijere u Cannesu također završio na užoj listi
oskarovskih kandidata predstavlja dvije kontradiktorne, ali
paralelne ispovijesti punokrvnih protagonista – djevojčice i
policajca. Film pseudodokumentarne fakture ilustrira
subjektivnost i razlomljenost sjećanja te upućuje na neodrživost
postojećeg tretmana problema kojim se bavi.
Ne pođe li to za rukom navedenim, oskarovskim kandidaturama već ovjenčanim radovima, ili velikim imenima poput Atsushija Wade (minijatura Ikimono-san: Kornjača), pravo je pitanje koji će novi film zaslužiti Animafestov Grand Prix za 2023., a s njime i priliku za zlatni kipić 2024. Možda će to biti belgijski Marrons glacés (r. Delphine Hermans, Michel Vandam) koji animacijski vješto donosi reminiscencije starice izgubljene u bolničkim hodnicima, a koje se slijedom susreta s trudnicom ponajviše vrte oko djevojaštva, seksa, poroda, majčinstva i blagopočivajućeg supruga.
Bez šansi nije ni estonski lutka-film Pseća kuća, slobodna asocijacija i postvarena metafora stihova Andresa Ehina što prikazuje propalog, neobrijanog i otuđenog baletana koji u svakodnevici izjedajuće suburbije preživljava plešući za krave muzare. Život mu je "pseći", a takav mu je i stan kojem kiriju plaća u kobasicama, ali jedno je sigurno – ovu izvedbu Labuđeg jezera, kao ni moldavski šlager koji film uokviruje, gledatelji neće tako lako zaboraviti.
Omiljeni glumac Hugo Weaving glas je, pak, Dona Ritchieja u filmu Šalice za čaj (r. Alec Green, Finbar Watson) o čovjeku koji je stotine ljudi običnim ljudskim razgovorom spasio od samoubojstva na sidnejskom klifu The Gap. Kao neka oporuka doista jest i film o animaciji, ali prije svega o životnim odlukama i umjetničkom prisvajanju privatnih fotografija s društvenih mreža – dijelom mockumentarac, a dijelom bizarni SF pomalo misteriozne, no duboko aktualne pripovijesti.
Uz autorovo snažno strip-zaleđe, kritičari su s obzirom na body horor i motiv dviju žena u ovom plodu sedmogodišnjeg rada nalazili i reflekse Konova klasika Perfect Blue. Impresivni brazilski kolažni horor Kaktus (r. Ricardo Kump) nadahnut je, pak, kratkom pričom argentinskog pisca Santiaga Dabovea o čovjeku s poremećajem živčanog sustava koji se nakon pada s konja nađe nepokretan u pustinjskom okruženju. U portretiranju glavnoga lika djelo se znalački služi sugestijom "raspucalosti" boja s klasičnih slikarskih platna ili površine suhe zemlje. I novi rotoskopski film Josepha Piercea Mjera koji pripovijeda o ovisnosti adaptacija je kratke priče (britanskog pisca Willa Selfa).
U halucinantnom djelu neobičnih omjera, elipsi i nelinearnog pripovijedanja kojim Pierce prekida gotovo desetljeće dugi stvaralački post protagonist se nosi s vizijama izazvanima morfijem i kodeinom, a pomaknuti autoironijski završetak filma s uspjehom prikazivanog u Cannesu i Annecyju pun je neke začudne dostojanstvenosti.Nastao tehnikama digitalnog i analognog slikanja po printovima tintnog pisača film Kao da se sjećam (r. Dimitri Mihajlović, Miguel Lima) maestralnim prijelazima unutar retro-estetike i dinamičnim variranjem provodnih motiva koji prolijeću nestabilnim obrisima sjećanja uvlači gledatelja u prostor nejasne, ali traumatične junakinjine uspomene na djeda i kuću.
Film BAP-Animation studija u Zagrebu očekuje svjetska premijera
pred publikom koja ove portugalske kreativce godinama prati i
voli. Redoviti je gost festivala i Stephen Irwin, jedan od
vodećih umjetnika sirove animacije. Njegov novi rad Svijet
na dlanu u kombinaciji 2D-a i 3D-a s rukom crtanim i bojanim
elementima te naracijom i partiturama klasične glazbe ostavlja,
međutim, dojam ne samo izrazito hibridne, već i vrlo promišljene
forme u kojoj alegorizira tjeskobe roditeljstva oko djetetova
"napuštanja kolijevke".
Rat u Ukrajini zastupljen je radom Mariupolj. Stotinu
noći (r. Sofiia Melnyk) nadahnutim stvarnom sudbinom
djevojčice koja se budi na dan ruske invazije. Temeljno ostvaren
digitalnim crtežom što ulazi u stvarne fotografije zapaljenih i
porušenih zgrada, film sadrži i sekvencu izvedenu iz autentičnih
dječjih likovnih radova. Pjesma "Kolesa" iz opere "Stus:
Passerby" Volodimira Rudenka na stihove Vasila Stusa filmu daje
poseban ritam i zlokobno-sjetnu intonaciju. S druge strane, Saša
Svirskij u prepoznatljivoj poetici dinamične kombinacije tehnika
s prodornim ironičnim predznakom donosi revizionističko viđenje
Petra Velikog (Gospodar močvara) koje naglasak stavlja na
apsolutizam i paternalizam namjesto na uobičajenu prosvjećenost,
otkrivajući i danas nažalost aktualno naličje koje se
krvavo-crveno ocrtava na tijelu prezrenih seljaka sabijenih u
kolektivni stroj.
Stop-animirana adaptacija i reinterpretacija jugoistočnoazijske
narodne priče Složene oči tropa ostvarena je u
karakterističnoj tehnici kaširanog papira Zhan Zhang Xua koju smo
upoznali u njegovoj ranijoj grotesci Si So Mi. Složene
oči tropa bitno su ambiciozniji film drame i plesa prirode,
istraživanja perspektive, identiteta i izvedbe, ukorijenjen u
ceremonijalnim kostimima tajvanskih narodnih plesača te obogaćen
i drugim materijalima poput stakla. Izvrsnoga zvuka, haptičke
sugestivnosti i bubnjajućeg ritma koji prati trans života i
smrti, film je nezaobilazno kinoiskustvo barem koliko i novo
djelo eksperimentalnog slikara animacije Shunsakua
Hayashija Naša bol. Hayashi svoju poznatu slitinu
stop-animiranog slikarstva, crtanja, glinamacije i rotoskopije
ovdje tematski i formalno konkretizira baveći se jasno određenim
sadržajem psihičkih i fizičkih rana te pripuštajući u djelo
stanovitu figuralnost.
U ponudi žanrovskih filmova ne manjka humora, uglavnom zavijenog
u SF ili horor ruho. Urnebesna španjolska satira, multiverzumski
SF Fonorama (r. Alex Rey) u persiflaži povijesnog i
suvremenog New Yorka nakrcanoj filmofilmskim namigivanjima
parodira telekomunikacijski marketing, maniju pametnih telefona i
opća mjesta žanra. Mučni, ali duhoviti španjolski i brazilski
horori Paralelno (r. Sam Orti) i Torbica (r.
Gabriel Nóbrega, Lucas René) potvrđuju, pak, kako stop animacija
ostaje najplodnijim tlom animirane strave i užasa.Austrijski
film Gdje živim Susanne Jirkuff iza paradoksalne,
fantastične pretpostavke o stanu koji uz izgled mijenja i položaj
u zgradi krije psihološku analizu pasivnosti buržujskog uma i
egzistencije. Adaptacija priče (1955) Ilse Aichinger naslonjene
na autoričino poslijeratno iskustvo realizirana je kombinacijom
tradicionalne crno-bijele tehnike ugljena (ujedno i važnog motiva
priče) i digitalne animacije kroz dominantnu perspektivu prvoga
lica, funkcionalnu u postizanju dojma cikličnosti i bešavne
pretvorbe obrisa. Ugljenom i grafitnim prahom, ali ovdje s
naklonom prema bucmastim junacima Joanne Quinn, rađena je i
adaptacija djela Fjodora Sologuba Čovječuljak (r. Aude
David, Mikaël Gaudin) s načelno komičnom premisom plana koji se
okreće protiv muža što smjera "omršavjeti" suprugu, koja je
ugođajem međutim bliža kakvom klasiku njemačkog ekspresionizma, a
porukom bajkovitoj paraboli. Južnoafrička umjetnica Naomi Van
Niekerk prepoznatljiva je također po književnim (i glazbenim)
nadahnućima te (također crno-bijeloj) animaciji pijeska –
film Skalpeli ispovijest je preživjele žrtve nasilja s
ulica Johannesburga, inspirirana pjesmom Ronelde Kamfer. Fluidne,
"kao vjetrom odnesene" montažne kopče i izražajni detalji na
razmeđu sna i jave funkcionalni su u prikazu traumatičnog
događaja i nezainteresiranosti svakodnevice koja "ide dalje
svojim tijekom".
Među manje poznatim animiranofilmskim "destinacijama" u oči upada
i Saudijska Arabija, na globalnoj pozornici još uvijek više
iznimka negoli pravilo, ali Paralelnu ZEMLJU u
tradicionalnoj tehnici olovke potpisuje ustvari japansko-estonski
umjetnik, povjesničar i teoretičar animacije ALIMO. Autorovo
teorijsko obrazovanje i više je nego vidljivo u ovom referencama
prepunom djelu koje se naslanja na Platona, Barthesa, Borgesa,
Ruskina, fotografije, grafite te brojna književna i filmska djela
među kojima možda treba istaknuti ona Kojija Yamamure. Filozofsko
djelo traži iznadprosječno mnogo čitanja, ali nudi meditaciju nad
krasnim crtežima krajolika kojima autor istovremeno ostaje vjeran
svojoj poetici srednjovjekovnih tabloa i napušta raniju bajkovitu
zaigranost. U tehnici slikanja na
staklu Sivila oživljavaju, pak, motive Meinrada
Inglina, švicarskog pisca pasatističkih i antimodernističkih
nagnuća. U kasnu, maglovitu i snježnu planinsku jesen počinje
sezona lova koja ukršta obrise životinja i ljudi. Usprkos
naslovu, u filmu nalazimo više (nezasićenih) boja i evokativnih
zvukova sela i prirode, ali i tragični obrat.
Ležerna apokalipsa s ekološkim podtekstom i komentarom na ovisnost o internetu te prekarni posao dostavljača After party svijeta u bojama fuksije zatječe dva hipstersko-zumerska, sentimentalna duha u oceanskom tematskom parku uoči velike oluje. Potaknuta Genndyjem Tartakovskym i Paulom Austerom, argentinska autorica Florentina Gonzalez šaljivo i opušteno pripovijeda o susretu, prijateljstvu i neminovnom kraju svijeta. Inés Sedan u svome se radu i inače zanima neispunjenom čežnjom za ljubavi u suvremenom svijetu – tako je i s adaptacijom reportaže "Love me Tinder" Alaina Lewkowicza nastale za potrebe francuskog podcasta Sonije Kronlund "Les pieds sur terre" pod naslovom Love Me True. Šareni razigrani mix-medijski ostvaraj čas podsmješljivo, a čas ozbiljno prati lamentacije žene koja bliskost očajnički traži na dating aplikacijama pri čemu razvija ovisnost o telefonu i stanovitom toksičnom muškarcu.
Film Vanlav Varje Jakovljeve izrazito je sinkretičnog, neunificiranog i neproporcionalnog pristupa oblikovanju likova i pozadina, pankerski neobziran prema razdjelnicama zamišljaja i stvarnosti, ali ozbiljno zainteresiran za prikaz silovanja privatnog prostora i nasilja općenito te snažnog ženskog i slabog, ljigavog muškog principa. Ovaj banket iz noćne more zahvaća i zloupotrebu moći, tj. predstavlja cjelovitu fresku moralnog rasapa društva. Lutka-film o 18-godišnjem finskom Kosovaru koji prvi puta u javnost izlazi s glam šminkom i strepi od posjeta staroj domovini te njegovoj autističnoj prijateljici Rumenilo – nesvakidašnje putovanje (r. Iiti Yli-Harja) stiliziran je kao svemirska misija u nepoznato, a utemeljen na dokumentarnim snimkama njihova dijaloga. Uz film Matee Kovač koja u Y koristi klasične aktove Darka Bakliže za prikaz lezbijske ljubavi, riječ je o jedinom eksplicitno LGBTQI+ filmu ovogodišnjeg VN-a. Erotika je, uzgred, uz Y upečatljivo prisutna tek još u polaganom i sustegnuto animiranom poetskom danskom Proljeću (r. Pernille Kjaer) o buđenju prirode, seoske kuće i tijela. Ukorijenjen u narodnoj predaji Jyllanda, film je nastao u studiju Martine Scarpelli, a distributer mu je hrvatski Bonobostudio.
Izdvojeno
-
Američki kutak Gradske knjižnice organizira susret s Dubravkom Kolanović pod nazivom Razmišljati kao slon, na odjelu za mlade, 13. prosinca, od 16,30 do 17,30 sati (Odjel za mlade).
-
Planet je sve bolesniji, oni koji ga nastanjuju također. Ekološkom proizvodnjom možemo utjecati na vlastitu dobrobit i na dobrobit majke Zemlje. Zašto se onda tako teško odlučujemo na kupnju zdravih namirnica?
-
Jedna je osoba poginula u urušavanju dijela hale u Industrijskoj zoni Podi u Šibeniku, potvrdio je Hini zapovjednik šibenske Javne vatrogasne postrojbe Volimir Milošević u četvrtak.
-
Predsjednik RH i vrhovni zapovjednik Oružanih snaga Zoran Milanović na obilježavanju Dana i 33. obljetnice osnutka Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) istaknuo je u četvrtak kako je pred nama neizvjesna 2025. u daleko nestabilnijim okolnostima no prije gotovo 60-ak godina.
Reci što misliš!