klaviristica i glazbena pedagoginja
Ida Gamulin: Za svakog umjetnika važno je imati diskografsku kući
Hrvatska diskografska udruga (HDU) u suradnji s radijskim voditeljem, glazbenim kritičarem i urednikom (HR2), Zlatkom Turkaljem Turkijem, donosi još jedan intervju u nizu u sklopu atraktivnog glazbenog projekta Diskografska spajalica. Posebna nam je čast biti u društvu cijenjene klaviristice i glazbene pedagoginje Ide Gamulin!
Gdje ste u svojem domu smjestili klavir? Na posebno, središnje mjesto?
U staroj vili na vrhu Bosanske ulice, u prostranom erkeru velikog
salona s pogledom na grad, moj omiljeni "Steinway" iz 1938.
zauzima posebno i privilegirano mjesto, kao i u mojem životu. On
je moj suputnik, prijatelj u samoći i ishodište svih mojih
lutanja u traženju boja i zvukovlja glazbe koju volim.
Kad ste zavoljeli crno-bijele tipke? Kako ste na moć
zvuka klavira gledali kao četverogodišnja djevojčica, a kako
danas kao svjetski poznata solistica i profesorica?
Fascinacija zvukom orgulja, koje je moja baka, Ida Strömberger,
darovala crkvi u Jelsi na Hvaru, najranije su zvučne slike iz
mojega djetinjstva. Glasom tihim poput srebrnih niti često mi je
pjevala melodije Schubertovih pjesama koje je ponijela u srcu iz
svoje rodne Austrije. Moj susret kao četverogodišnje djevojčice
sa zvukom klavira bio je nešto sasvim drugo, nešto intimno i samo
moje. Raskošna paleta njegovih boja i zvukovlja uvela me u
čudesni svijet Bacha, Mozarta, Schuberta... I danas svaki dan
počinjem s Bachom, u čijoj glazbi nalazim ishodište svega.
Kao dugogodišnja profesorica klavira na zagrebačkoj
Muzičkoj akademiji, što kažete mladim ljudima, svojim studentima
koji vole istraživati, eksperimentirati i spajati različite
glazbene stilove?
Kao profesorica klavira na Muzičkoj akademiji, u svojim
studentima pokušavam pobuditi iskrenu emociju glazbenog izričaja
koju će svatko na svoj način prenijeti publici. Nema čarobne
formule u pedagogiji; treba pobuditi znatiželju prema novom, ali
i respekt prema tradiciji koja je osnova znanja i iskustva.
Svatko od njih ima talent koji treba otkriti, oblikovati i
usmjeriti. Veseli me prenijeti mladim pijanistima sve ono što sam
naučila od velikih pijanista, poput Brendela, Kovacevicha,
Timakina, Annie Fischer i drugih, kao i dragocjena iskustva
pripreme za natjecanja, koncerte i snimanja. Tijekom studija
osnovni repertoar nastojim proširiti prema južnoameričkoj glazbi
i jazzu, suvremenoj i eksperimentalnoj glazbi i improvizaciji.
Žao mi je što na Muzičkoj akademiji u Zagrebu nema više kolegija
koji bi mladim pijanistima omogućili stjecanje vještine u glazbi
izvan klasičnog programa, jer sam u mnogima osjetila talent i
želju za novim i drugačijm repertoarom.
Što je sve izvođaču pijanistu dopušteno u izvođenju
klasičnih djela, a čega se striktno mora pridržavati kako bi se
mogla čuti i potpuno procijeniti njegova virtuoznost?
Glavni postulat u izvođenju klasične glazbe je umjetnički
izražajnom interpretacijom slušatelju prenijeti sadržaj i
karakter skladbe. Kao članica žirija međunarodnih pijanističkih
natjecanja često slušam mlade pijanističke virtuoze u odličnim
izvedbama najzahtjevnijih stranica pijanističke literature.
Ponekad nije lako odlučiti je li važnija tehnička preciznost i
virtuoznost ili kreativnost i nadahnuta interpretacija. Tu odluku
donosi svaki član žirija osobno i zato mislim da su nagrade na
natjecanjima relativne, a sama natjecanja tek dio puta koji svaki
mladi umjetnik mora proći da bi pronašao svoje mjesto na
klasičnoj sceni i da bi privukao pozornost menadžera i festivala
klasične glazbe.
Kako glazbu, vaše sviranje klavira, doživljava publika u
Hrvatskoj i Europi, a kako recimo u Aziji ili Sjedinjenim
Američkim Državama u kojima ste često nastupali? Konkretno, što
je drugačije, a što isto kad su u pitanju emocije i slušanje,
recimo, djela Dore Pejačević, i to kad ih vi izvodite?
Publika je bitan sudionik kreacije na svakom koncertu i potrebna
je umjetniku kao živi dionik u ljepoti trenutka davanja i
primanja. Uvijek ide od srca k srcu. Publika u Hrvatskoj možda je
nešto suzdržanija od one u Aziji, koja otvoreno iskazuje emocije
i oduševljenje. Europska publika, pogotovo engleska, stručnija je
u poznavanju repertoara u odnosu na američku, koja će vas
nagraditi bez kompleksa aplauzom na otvorenoj sceni usred
skladbe. Britanska publika, pogotovo njihovi kritičari, istinski
su znalci u prepoznavanju detalja u interpretaciji i gotovo čujno
reagiraju na inspiraciju umjetnika u tom trenutku. To daje
nevjerojatnu satisfakciju i poticaj izvođaču. Jedino na glazbu
Dore Pejačević, koju izvodim već gotovo četrdeset godina na svim
svjetskim podijima, svaka publika reagira na isti način... duboko
emocionalno i uz poneku suzu, tražeći note i snimke nakon
koncerta. Njezinu glazbu osjećam duboko u sebi, poput slavonskog
fada žene koja je živjela prije svoga vremena. Nedavno je, nakon
recitala u Konzerthausu u Oslu, unuka našega proslavljenog
slikara Vladimira Becića, dama sijede kose, bila do suza dirnuta
snagom emocija Dorine glazbe.
Koliko je teško trajati i biti u vrhu kao solistička
pijanistica u svijetu klasične glazbe? Je li kontinuirani rad
jamstvo uspjeha?
Za dugu i uspješnu karijeru najvažnija je potreba za svakodnevnim
posvećenim radom na instrumentu, potreba poput vode i hrane bez
koje ne možete živjeti. Možda je potrebno i malo sreće, bez koje
nije lako opstati trideset-četrdeset godina aktivno na sceni. I
danas vježbam dva do tri sata dnevno, a prije koncerta i više,
ali sam stalno u koncentraciji i mislima u glazbi. Nije potrebno,
ako imate dobru tehniku i memoriju, vježbati satima ponavljajući
isti program. To ubija kreaciju i mogućnost iznenađenja na
koncertu, čemu se uvijek veselim.
Koliko je za uspjeh glazbenika važan i diskograf?
Objavili ste 14 albuma, a snimali ste za Jugoton, Croatia
Records, EMI, CBC, BBC, France Musique, Bayerischer
Rundfunk…
Za svakog umjetnika diskografska kuća mnogo je važnija od
agencije koja za njega traži angažmane. Imala sam sreću na
početku karijere u Londonu, kad sam kao dio osvojene Nagrade
"Myra Hess", dobila studijski termin snimanja u studiju CBS-a s
najboljim ton-majstorom. U terminu od tri sata snimila sam
program za album Bacha bez ponavljanja, gotovo live. Nakon
odlične kritike u "Gramophonu" legendarnog Lionela Saltera,
ponuđeno mi je snimanje u Studiju Abbey Road za EMI / Mava Rec s
glazbom Sergeja Prokofjeva. U studiju BBC-a snimala sam odabrane
minijature Dore Pejačević i Franza Liszta, "Godine hodočašća".
Tada sam počela suradnju s Jugotonom koji je izdao partitu J. S.
Bacha na LP-u kao prvu digitalnu snimku Jugotona na nosaču zvuka.
Suradnja je trajala više od trideset godina, s brojnim izdanjima
i reizdanjima tada već Croatia Recordsa. Za moju 35. obljetnicu
izdali su sedam CD-ova s odabranim i nagrađenim snimkama.
London je uvijek bio središte glazbe, mjerilo uspjeha. Vi
ste upravo u Londonu osvojili prestižnu Nagradu Myra Hess. Tim
uspjehom bila su vam otvorena vrata svjetskih
dvorana.
Osamdesetih godina 20. stoljeća London je doista bio svjetsko
glazbeno središte, u kojem su nastupala najveća imena klasične
glazbe. Osvojivši prestižnu pijanističku nagradu koja nosi ime
njihove kultne pijanistice Myre Hess, sva vrata su mi bila
otvorena. Nakon prvog nastupa u dvorani Sauth Bank Concert Halls,
s odličnim kritikama u "Timesu" i "Daily Telegraphu", slijedila
su dva recitala u klavirskom ciklusu Queen Elisabeth Halla i
humanitarni koncert u St Martin-in-the-fields, uz pijaniste Martu
Argerich i Stephena Kovacevicha. Slijedili su pozivi za nastup u
Rudolfinumu u Pragu, Akademiji "Franz Liszt" u Budimpešti,
Konzerthausu u Münchenu, Auditoriju "Manuel de Falla" u Granadi,
Unisa Concert Hallu u Pretoriji, dvoranama u Oslu, Helsinkiju i
Stockholmu te na festivalima, poput festivalâ "Janaček" i
"Spoletto", Freiburga, Varne i Dubrovnika sve do dalekog
Vladivostoka.
Koliko je ponekad teško prenijeti pravu emociju i zamisao
autora samo izvedbom na klaviru? Koju izvedbu i snimku smatrate
svojim najvećim uspjehom? Je li to Brahmsova Sonata u fis-molu,
za koju ste dobili i priznanje American Classical Musical
directory za najbolju izvedbu?
I nakon niza godina iskustva na podiju, svaki koncert za mene je
jedinstven i neponovljiv. Pred prepunom dvoranom, na podiju sam
ipak sama sa svojim klavirom i mogu se prepustiti emocijama, jer
tako komuniciram s publikom u dobroj glazbi. Prisjećam se jednog
snimanja "Sonate u fis-molu" J. Brahmsa posvećene Clari Schumann,
u potpuno praznoj Velikoj dvorani "Lisinski". Na podiju samo
klavir, mikrofon i ja u snažnoj i emocionalnoj glazbi punoj
strasti. Bilo je to neposredno nakon rođenja mojega sina Lovre,
zbog čega sam apstinirala od koncerata i nastupa nekoliko
mjeseci. Ta je snimka nagrađena kao najbolja izvedba Brahmsa na
američkom "Classical Music Directory" u SAD-u. Volim je ponekad
poslušati jer je strastvena i proživljena.
Izdvojeno
-
U Dalmaciji će s promjenjivom naoblakom gdjegod pasti uglavnom samo malo kiše, i to češće prema otvorenom malo do umjereno valovitom moru
-
U organizaciji Hrvatskog odbojkaškog saveza i OK Zadar od petka, 17. siječnja do nedjelje 19. siječnja održat će se završnica prvenstva Hrvatske u odbojci za juniorke i juniore.
-
Najava događanja u Gradskoj knjižnici Zadar za tjedan od 20. do 25. siječnja 2025.
-
Jeste li se ikada zapitali zašto vas obuzme neobjašnjiv umor nakon obilnog ručka? Ovaj fenomen, poznat kao postprandijalna somnolencija, često je iskustvo mnogih, no rijetko tko razumije njegove stvarne uzroke.
Reci što misliš!