Kultura

di večeras?

"Kolo" u Zadru: Jesu li drevni običaji uopće preživjeli kao popularni fenomeni suvremenosti?

Nastavak plesne sezone u organizaciji Zadarskog plesnog ansambla i Ureda za kulturu grada Zadra započinje već u četvrtak, 9. rujna u Kazalištu lutaka Zadar s podstavom Kolo autora Petre Hraščanec i Saše Božića.

Predstava je dobila sjajne kritike od struke i publike, a u njoj gledamo vrlo duhovitu igru izvođača koji izvršavaju zadatak plesanja folklora. Svatko pristupa zadatku kroz svoje iskustvo: kao plesač, glumac ili folkloraš, a njihova komunikacija izgrađuje predstavu. 

Nakon ove predstave u sklopu plesne sezone u Zadru 21. rujna  igraju Transformersi 2 (prvi dio prikazan je prošle sezone), zatim slijedi 21. rujna gostovanje Hrvatskog narodnog kazališta pl. Ivan Zajc iz Rijeke sa velikom i spektakularnom predstavom Maše Kolar Čipka.

Početkoj studenog gostuje predstava High Spirits, sredinom mjeseca Zadarski plesni ansambl izvodi predstavu Portreti, a krajem istog mjeseca održava se osma po redu Večer plesne minijature sa brojnim kraćim predstavama i koreografijama. Sva događanja  održat će se u prostoru Kazališta lutaka Zadar.

Kolo je koreografski rad Petre Hrašćanec i Saše Božića, inspiriran hrvatskim tradicionalnim plesovima i običajima, koje počiva na pitanju jesu li i kako drevni narodni običaji uopće preživjeli kao popularni fenomeni suvremenosti.

Posebnost Kola je i sudjelovanje vrlo različitih izvođača: glumaca, plesača i folklornih umjetnika. Predstava istražuje nemogući i apsurdni napor da svi ti različiti umjetnički izrazi, utjelovljeni u drugim i drugačijim tijelima stvore zajedništvo koje reprezentira prvobitnu folklornu zajednicu.

Kolo je istraživanje kazališne i plesne prakse koja se fokusira na vrijeme: predstava je zamišljena kao transkript prethodno postojećeg, primitivnog oblika misli koji se prema vremenu odnosi ne-linearno: dakle, početna premisa za izvođače je da nema drugog vremena od sadašnjosti, vrijeme koje nije ni prošlost, a ni budućnost.

Kako se ljudska zajednica razvijala tijekom povijesti, tako su se s koljena na koljeno prenosili običaji vezani uz svakodnevni život, godišnja događanja, ali i osnovne djelatnosti koje su autohtonom stanovništvu omogućile opstanak, preživljavanje i postupni napredak. Tradicijski običaji prenošeni iz generacije u generaciju postupno postaju uzorak ponašanja, življenja i djelovanja, ali i sastavni dio kulturnoga identiteta pojedine lokalne ili šire zajednice.

Kultura shvaćena kao sveukupnost materijalnih i nematerijalnih dobara nekoga naroda, koja svjedoči o njegovoj povijesti i tradiciji, u novije doba postaje bitna odrednica kulturalnih i umjetničkih istraživanja. U današnje vrijeme kad su procesi urbanizacije i industrijalizacije ubrzali životne ritmove i bitno utjecali na nestajanje starijih slojeva tradicionalne kulture, gotovo više nije moguće pronaći trag tradicionalnih slojeva kulture.

U repeticiji,te geografskoj i kulturnoj dekontekstualizaciji, tradicijski plesni materijal pronalazi najjasnije otkriće, upravo bivajući izmješten iz svoje matrice.

Konceptualno se oslanjajući na narodne plesove, bajalice i pjesme, Kolo raspravlja internalizaciju tradicionalnih odnosa među ljudima u 21. stoljeću, načine na koje na izvrtanje tradicije utječe multimedijalna objektifikacija ljudi sa svojim ideološki poticanom fiksacijom na održavanje patrijarhalnih društvenih standarda.

Autori: Petra Hrašćanec i Saša Božić
Koreografija: Petra Hrašćanec
Dramaturgija: Saša Božić
Izvode: Livio Badurina, Nikša Butijer, Ema Crnić, Jelena Miholjević, Una Štalcar Furač, Šimun Stankov, i umjetnice Ansambla LADO: Klara Kašnar i Ana Drobina
Produkcija: de facto i LADO – Ansambl narodnih plesova i pjesama Hrvatske
Fotografije: Ivica Ivčević

Premijerne izvedbe: 21 i 24.11.2019. u Zagrebačkom plesnom centru 


Reci što misliš!