Kultura

kolumna miljenka jergovića

Fotografije mačaka zadarske rusistice Adrijane Vidić - kontinuirana antropološka studija

Fotografije mačaka zadarske rusistice Adrijane Vidić - kontinuirana antropološka studija
facebook

Poznati književnik Miljenko Jergović u svojoj subotnjoj kolumni govori o Penttiju Sammallahtiju i Adrijani Vidić. Zadarska rusistica, sveučilišna profesorica, uz to je i vrsna fotografkinja. Adrijana Vidić fotografira svoje mačke. Slika ih samo u stanu, u ograničenom prostoru i krajnje limitiranim uvjetima.

Prenosimo dio njegove kolumne:

Prvi njezin ciklus koji sam vidio prikazivao je slike zavičajnog doma u Čapljini, kojeg se nakon fotografiranja zauvijek napušta. Prazni, pusti prostori, geometrija unutrašnjeg pustošenja. Odnedavno – ili ne baš tako odnedavno ako vrijeme mjerimo mačjim, a ne ljudskim životima – fotografira mačke s kojima živi. Priča o njihovom udomljavanju donekle je tipična: ako nije u stanju da okreće glavu, da bježi i da se sakriva, svaki će emocionalno normalno razvijen ljudski stvor živjeti u kući punoj mačaka i pasa. Ali ono dalje nije tipično: njene mačke imaju imena i prezimena, vrlo sadržajna i biografski nabijena, koja su prethodno, dosta uspješno, nosili neki ljudi. Te mačke govore jezikom koji se od ljudskog razlikuje po nekom minimalnom pomaku. Taj govor, bezbeli, ne svjedoči o tome da je žena luda ili poremećena – čuj, živi s mačkama, a mačke joj pričaju! – nego je taj govor pomoćno sredstvo, metafora da se izrazi nešto što je stvarno i što postoji za svakoga tko želi znati: između mačaka i ljudi postoji jezik, koji istina nije lingvistički, nego je emocionalno i gestualno ustrojen, promjenjiv i lutajući, ali vrlo je blizak i razumljiv. S tim da je, za razliku od odnosa između pasa i ljudi, odnos između ljudi i mačaka, dehijerarhiziran. Nitko tu nikim ne vlada. Dok nam psi čine društvo, s mačkama dijelimo samoću.

Adrijana Vidić fotografira svoje mačke. Slika ih samo u stanu, u ograničenom prostoru i krajnje limitiranim uvjetima. Za razliku od Sammallahtija, koji je fotograf otvorenog svijeta i eksterijera, Adrijana je zatvorena u stanu, u bergmanovsko-vudialenovskoj atmosferi, koja je dvostruko neinspirativna: preuska je za fotografski objektiv, još uža nego za ljudsko ili za riblje oko, čovjeku je sve što je unutra i na što je naviknut toliko blisku da teško pronalazi razloge za fotografiranje. Fotografiranje bilo čega u uvijek istom zatvorenom prostoru, a pogotovo fotografiranje mačaka, nemoguć je posao. Kao sonet, kao zen-koan, kao krečenje zidova u lutkinoj kući.

Istina, ponekad Adrijana Vidić svoje mačke fotografira izvana. Ona izađe van, mačke ostanu unutra. Obrnuto ne ide. Ili ih slika u tipičnim situacijama, u kojima postoji nešto što je jedinstveno, netipično. Ili fotografira autoportrete s mačkama. Tako snimljene slike izlaže na fejsbuku, opet u zatvorenom prostoru, na tuđim zatvorenim ekranima kao u tuđim ograničenim glavama, opet u situaciji koja je krajnje limitirana, žanrovski određena. Naime, društvene mreže osim što su prostor za pokazivanje života koji u zbilji ne izgleda tako, ili koji uopće ne postoji, i emocija u kojima nema ničega jedinstvenog i unikatnog, nego su opće i kolektivne kao patriotizam i kao strah od zemljotresa i epidemije, prostor su vrlo ograničenih značenja i oskudnog sistema znakova. Tu prikazivanje peseka i maca ima funkciju da raznježi promatrača, a da o prikazivaču širi glas kao o nekom dobrom i duševnom čeljadetu. Sve uglavnom suprotno od onoga što čine Pentti Sammallahti i Adrijana Vidić dok razgovaraju sa životinjama na svojim slikama i pokušavaju u mački vidjeti čovjeka, a u sebi vidjeti mačku. Kada Sammallahti slika mačku u skoku, koja svojim šapama obuhvaća nebo, on na kraju epohe mjuzikla “Kosa” pokazuje mačku u ulozi Johna Savagea u dramaturškim vrhuncima Formanova filma, ali istovremeno je to i dalje mačka koja pokušava uloviti kukca, mačka kojoj je na livadi upravo izmaknuo skakavac. A to je beskonačno daleko od dekorativnih i umirujućih pasa i mačaka s fejsbuka. Isto je, međutim, i s fotografijama Adrijane Vidić. Njene mačke su jedna kontinuirana antropološka studija, koja se razvija mimo fejsbukovskog žanra, onakvog kakvim su ga u nas stvorili dokoni i površni konzumenti društvenih mreža.

Postoji vjerovanje, rašireno ne samo među fotografskim amaterima, da je u temeljima svakog fotografiranja strpljivost. Sliku treba čekati, pa će slika sama naići. To, međutim, nije tako. Strpljivost ne znači ništa. Fotoaparat je sprava koja ne služi čovjekovom karakteru, nije njegov produžetak. Kao što, uostalom, ni mačke ne služe čovjekovom karakteru. Osnovna stvar je, čini mi se, u čudesnoj umjetnosti Penttija Sammallahtija, i u kućnoj foto-antropologiji (ili foto-antropozofiji?) mačjeg čovječanstva Adrijane Vidić u vještini da se odigra, da se odglumi vlastita uloga u prizoru kojeg njegovi akteri nisu svjesni. Fotograf je glumac koji savršeno kontrolira trenutke u kojima će njegov svijet obratiti na njega pažnju i trenutke u kojima će se praviti kao da ga nema. Sammallahti razgovara s psima, o tome s udivljenjem piše John Berger, on je čuvar njihovih tajni. S mačkama je, naravno, drukčije. Mačke su divlje zvijeri, i treba se sroditi s njihovim mirom, s prijezirom koji pokazuju prema pripitomljenom, poraženom svijetu.

Rijetki su fotografi koji se izuzimaju od pravila da je životinje zapravo nemoguće fotografirati. U životinjama je razlika između čovjekova oka i fotografskog objektiva.


Reci što misliš!