Kultura

Izložba

Kasni Tizian u Beču

Kasni Tizian u Beču

Jednom od najvažnijih slikara renesanse posvećena je izložba Kasni Tizian i čulnost slikarstva. Uz izložbu, projekt obuhvaća i znanstveno istraživanje Tizianovih slika iz fundusa bečkog KHM-a

Osigurana na 650 milijuna eura, posrijedi je do sada najskuplja izložba organizirana u bečkom Muzeju za povijest umjetnosti.

U okviru dugotrajnog istraživačkog projekta detaljno je istraženo posljednjih 25 godina stvaralaštva Tiziana Vecellia, koji je 1576. u Veneciji umro od kuge, doživjevši vjerojatno visoku dob od gotovo 90 godina.

Prirodno-znanstvenim metodama kao što su rendgenske i infracrvene snimke proučena je tehnika otvorenog slikarstva, koja je njegovim suvremenicima bila krajnje iritantna.

Poteze kistom slikar je namjerno ostavljao vidljivima, prepuštajući boji da sama preuzme zadaće kontura. Na temelju brojnih detaljno objašnjenih snimki, izložba pruža uvid i u rad restauratorskih radionica, čiji su stručnjaci, poput Elke Oberthaler, koja je pet godina radila na poznatom slikarovom djelu Nimfa i pastir, za potrebe bečke izložbe otkrili nove pristupe Tizianovom djelu.

Mnogi radovi, koji su dosad slovili kao nedovršeni, namjerno su takao napravljeni i dosta su trpjeli od kasnijih pokušaja restauriranja.

"Suzdržana linija restauracije, koja ne eliminira cjelokupnu povijest slike svojstvena je radu restauratora bečkog muzeja", kaže Elke Oberthaler. "Pogledajte za usporedbu restaurirane slike iz National Galleryja i steći ćete dojam da su netom naslikane".

Tijekom posljednjih godina života, Tizianu se često predbacivalo da svojim naručiteljima zbog preniske plaće predaje nezgotovljene, neuredno naslikane slike, s iritantnim mrljama i vidljivim potezima kista.

Prema drugoj teoriji, zbog duboke starosti čuveni renesansni slikar nije više mogao dobro baratati kistom. U bečkom Muzeju za povijest umjetnosti smatra se, međutim, da je upravo takva tehnika bila slikareva namjera.

Onkraj takvih ishitrenih ocjena bečka izložba predstavlja slikara, koji svojom tehnikom nije utjecao samo na suvremenike, veći na čitave kasnije generacije umjetnika.

Izložba Kasni Tizian zaokružuje izložbenu trilogiju, koja je započela 2004. izložbom Giorgione, a nastavljena prošle godine Renesansom venecijanskog slikarstva.

Izložba ostaje otvorena do 6. siječnja 2008., a od veljače je ugošćuje venecijanska Galleria dell'Accademia.


Reci što misliš!