Kultura

Razgovor s umjetnikom

Siniša Labrović: U Hrvatskoj je golotinja užasan problem

Siniša Labrović: U Hrvatskoj je golotinja užasan problem

'U Hrvatskoj je užasan problem golotinja', poručio je Labrović, govoreći o svom performansu 'Perpetuum mobile', kada je pio vlastiti urin

Siniša Labrović, hrvatski performer i konceptualni umjetnik, najpoznatiji po reality showu 'Stado', kojim je pokušao saznati može li i ovca postati hrvatskom zvijezdom, te sarkastičnim pjesama na gusli, gostovao je u Zadru u sklopu programa 'Jadranski stol', na novom kampusu Sveučilišta u Zadru u prostoru Likovne radionice.

 

Predstavio ga je prof. Josip Zanki, voditelj projekta 'Jadranski stol', a potom je Labrović uz projekciju fotografija predstavio neke od svojih najzanimljivijih umjetničkih akcija.

Pozornost je zadobio akcijom 'Zavijanje ranjenika', kada je očistio smeće oko Mirkovićevog spomenika palome borcu, te mu pomazao rane. 2002. godine uslijedilo je 'Kažnjavanje'. Labrović se tada, za svaku osobu u publici koja je napustila prostoriju, kaznio udarcem bičem, da bi na kraju ostao sam u galeriji.

Iz serije 'Fraze' zapaženo je njegovo konkretiziranje fraza iz hrvatskog jezika, koje dobivaju metaforičko značenje. Na polju trnja, umjetnik je plesao 'Smrt crnog labuda', uz pjesmu 'Evo zore, evo dana'. Reakcije je pobrao i lizanjem peta publici, što je pojasnio kao referencu na 'ulizivanje publici' u različitim segmentima, od estrade do politike.

Najzapaženiji rad svakako je 'Stado' - reality show u kojem je sudjelovalo 5 ovaca, jedan ovan i jedno janje. Putem web stranice, moglo se glasati za svakog od sudionika, a tko bi ispao, trebalo ga je otkupiti, ili ide u klaonicu. Ovce su imale dnevne zadatke, pa su im tako čitali pisci, imali su večer karaoka, likovnu radionicu, itd. Sve su ovce preživjele, a pobjedu je odnio ovan. Znakovito je to kako je i u ovom reality showu naša publika favorizirala snažno; muško.

 

Labroviću je i časopis 'Gloria' poslužio kao predmet za umjetničku akciju. Čitao je tekstove, ali uz pratnju gusala, u stilu narodnih deseteraca, od reklama, vijesti, pa sve do kolumne Žuži Jelinek.

'U Hrvatskoj je užasan problem golotinja', poručio je Labrović, govoreći o svom performansu 'Perpetuum mobile', kada je pio vlastiti urin. 'Ta akcija podrazumijeva samodostatnost. Tome težimo, individualnosti, ego maniji', kazao je. Ne krije da je neposredno pred performans imao strašnu tremu. Mokrio je i na Gornjem gradu, uz Sabor, Vladu i Ustavni sud.

Prošle godine na boks meč izazvao je ministra kulture, Božu Biškupića. Ovaj se nije pojavio, pa je Labrović 'postao novi ministar'.

Iako su mu zamjerali da zlostavlja životinje, Labrović to odbacuje, s osobitim naglaskom na neugodna iskustva, kontradikcije i licemjerje koje je doživio od Prijatelja životinja. Osvrnuo se i na interakciju s publikom, tvrdeći da je naša publika dosta suzdržana, ne reagira neposredno i teško se uključuje, ali i na to - ima pravo.

U čemu je 'tajna' performansa, njegova bit? Za Labrovića, golo treba učiniti vidljivim, ili pak ono što se podrazumijeva. Igrati se medijima i njihovim strategijama, različite životne forme i područja invertirati ili spariti. Jer, kako kaže, ljudi se boje onoga što ih iznenađuje, uznemiruje, boje se zapitanosti.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.