Kultura

Granica između elitne i pop kulture

Kostelnikov "Eros, laži i pop-rock pjesme" i "Popkalčr"

Kostelnikov

Kosterlnik se zalaže za to da se pop-kultura i njeni glavni eksponenti ne mogu srogo dijeliti od takozvane visoke kulture

Zgoditak Antonina Panenke u finalu Europskog nogometnog prvenstva jedan je od najvećih umjetničkih poteza koji sam ikad vidio. Izjavio je to Branko Kostelnik na predstavljanju dvije svoje knjige – »Eros, laži i pop-rock pjesme« i »Popkalčr« – i time demonstrirao da nema velikih granica između elitne i pop kulture, iako se među njima stalno radi velika distinkcija, piše novilist.hr

Taj zgoditak Panenke spada među mitske trenutke povijesti svjetskog nogometa. Brkati čehoslovački reprezentivac iz jedanaesterca je lobao njemačkog vratara Seppa Maiera i tim je zgoditkom donio naslov prvaka Europe svojoj domovini. Kostelnikove su knjige za Vanju Babića , likovnog kritičara, »teorija i praksa pop-kulture«, a njegov stil ima značajke ležerne ozbiljnosti i nepretenciozne ambicioznosti.  

Kosterlnik se zalaže za to da se pop-kultura i njeni glavni eksponenti ne mogu srogo dijeliti od takozvane visoke kulture, kazao je Babić. No, Kostelnik, inače voditelj Odjela za programsko-izložbenu djelatnost u Muzeju suvremene umjetnosti, novinar, publicist, utemeljitelj rock grupe »Roderick«, ni visoku kulturu ne dijeli od pop-kulture. Babić je istaknuo Kostelnikov esej o Juliju Kniferu kojega je doista teško povezati s pop-kulturom, a Kostelnik je tu poveznicu pronašao u Kniferovoj ljubavi prema nogometu i »tako na pop način pisao o nepop pojavama«.

Seid Serdarević , glavni urednik »Frakture« koja je objavila »Popkalčr«, a u suzidavaštvu s HDP-om i »Eros, laži i pop-rock pjesme« istaknuo je da su dvije Kostelnikove knjige komplementarne. Dok je »Popkalčr« zbirka autorovih tekstova o odnosu pop-kulture i visoke kulture, »Eros, laži i pop-rock pjesme« knjiga je o tranzicijskom položaju pop-kulture, erotizmu i odnosu prema ženskom tijelu.

Tranziciju je kao motiv naveo i urednik »Erosa, laži i pop-rock pjesama« Aleksandar Štulhofer.  Za njega to jedinstvena studija, skica Hrvatske u devedesetim godinama kroz život rock banda, »Rodericka«. Estetika tada nije imala ništa sa životom. Tada vladaju zakoni tržišta koji su vođeni sitnim osobnim interesima, kazao je Štulhofer.

O knjizi i autoru zborio je i Bruno Kragić , ravnatelj Leksikografskog zavoda »Miroslav Krleža«, koji je za sebe pošteno kazao kako o pop kulturu uglavnom ne zna ništa, o punku i rocku, stalnim Kostelnikovim temama, ne zna ništa, a po znanju pop-kulture spada među reakcionare, dok je Kostelnik po znanju i shvaćanje pop-kulture revolucionar. Kragić je Kostelnikov stil usporedio sa stilom Ive Škrabala u njegovim knjigama o hrvatskoj filmskoj povijesti i u smislu iskričavog stila Kostelnik se nameće kao Škrabalo pisanja o rocku i pop-kulturi.

novilist.hr/ezd


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.