Kultura

52. Glazbene večeri u Sv. Donatu

Bogat glazbeni ugođaj baroknog smiraja

Bogat glazbeni ugođaj baroknog smiraja

U svome glazbenom repertoaru, ansambl posebnu pozornost posvećuje starijoj hrvatskoj glazbenoj baštini

Jedan od najreprezentativnijih hrvatskih sastava, priznati zagrebački ansambl Responsorium, sinoć je svojim atraktivnim nastupom otvorio posljednji tjedan 52. Glazbenih večeri u Crkvi Sv. Donata.

Znamenita i samozatajna crkva i njezin prekrasni ambijent odzvanjali su zvucima ljubavnih madrigala „Amorosi concetti" Tomasa Cecchinija, zbirka madrigala koja ove godine slavi čak 400. obljetnicu prvotiska!

Inače, djelovanje Tomasa Cecchinija isključivo je vezano uz Dalmaciju. Gotovo 40 godina svog radnog vijeka proveo je kao maestro di capella i orguljaš u stolnim crkvama Splita i Hvara. Pretpostavlja se da je Cecchini u Split stigao iz rodne Verone oko 1603. na poziv splitskog nadbiskupa Markantuna de Dominisa. Ubrzo je u humanističkim krugovima Splita stekao mnoga značajna poznanstva. Osobito važno je ono sa splitskom plemićkom obitelji Capogrossi kojoj je posvetio svoju prvu zbirku monodijskih madrigala «Amorosi concetti» tiskanu 1612. u Veneciji u kojoj nalazimo madrigale „All'aura d'un dolcissimo sospiro" i „Rosa d'Amor".

Godine 1614. Cecchini dolazi u Hvar gdje je nastala veãina njegovih djela. Meðu va.nijima nalazi se i treãa knjiga madrigala „Amorosi concetti. Libro terzo" iz 1616. u kojoj objavljuje madrigal „Mori mi dite", jedino poznato djelo splitskog orguljaša Marcantonia Romana.

Zbirku „Madrigali et Canzonette a tre voci. Libro primo" nastalu u Hvaru 1617. posvetio je hvarskome plemiću Budimiru Lupo-Budiću. Ova zbirka troglasnih madrigala skladana je u kasnorenesansnom stilu uz obavezni basso continuo. U nekim madrigalima („Cor mio, la bianca mano") Cecchini postiže izuzetno ocrtavanje teksta uporabom vještih izmjena metrike i specifičnih harmonijskih rješenja u kadencama.

Godine 1628. u zbirci „Cinque Messe a due voci... con Otto Sonate per gl'Instrumenti" Cecchini objavljuje osam sonata za sopranski instrument (ovdje transponirane za violu da gambu) i basso continuo koje su prvi primjer čisto instrumentalne glazbe nastale na tlu Hrvatske.

Glazbene večeri u sv. Donatu ponovno su dokazale kako obnavljaju duh prvotnih susreta glazbenika i publike u „Rotondi", njegujući i čuvajući obostrano zanimanje za glazbene vrijednosti prošlih razdoblja

Ansambl, specijaliziran za izvođenje vokalnih i instrumentalnih formi iz razdoblja renesanse i ranog baroka, zadarskoj se publici predstavio u sastavu: sopranistice Ivana Lazar i Tamara Franetović Felbinger, bas-bariton Darko Solter, flautisti Ana Benić i Dani Bošnjak, čembalist Mario Penzar te Augustin Mršić (viola da gamba) i István Kónya (chitarrone).

Glazbenici su sinoćnjim programom uspjeli u svom naumu - prenijeti publici inspiraciju, duh i emocije Cecchinijeve glazbe što je ona nagrađivala aplauzom nakon svake izvedbe. Bila je ovo prilika za sve posjetitelje da još jednom uživaju u autentičnoj izvedbi rane glazbe briljantnih glazbenika koji su pokušali predstaviti glazbu na što autentičnijim instrumentima i u što dosljednijem vremenu iz kojeg potječe.

Crkvom je tako vladao osjećaj čudesnog smiraja jer je „Responsorium" već s prvim taktovima svog nastupa uspio dočarati kako je bilo živjeti u tadašnja, puno smirenija i opuštenija vremena.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.