Kultura

Deset dana umjetničke slobode

TRAFO - projekt koji Zadar ucrtava na zemljovid Europe

TRAFO - projekt koji Zadar ucrtava na zemljovid Europe

Trafo je projekt proveden u Zadru početkom rujna. U trajanju od deset dana s polaznicima iz Zadra i Berlina kazališni pedagozi radili su niz radionica na svim segmentima kazališnog izraza što je rezultiralo nesvakidašnjom izvedbom, odnosno nizom malih izvedbi na području uže jezgre grada.

Site specific performance poseban je oblik izvedbene umjetnosti koje smo u našem gradu sporadično imali prilike vidjeti kroz festival Zadar snova ili u organizaciji nekih drugih umjetničkih organizacija te Teatra Verrdi. Temelji se na konceptualnom provođenju ideje u socijalnom interaktivnom području. Oblik umjetničkog izraza slobodan je i vođen senzibilitetom umjetnika. Nastao je da pokaže, isprovocira, zatekne, podcrta, ukaže, iščita.

Polaznici ove radionice redom su imena koja svojim entuzijazmom godinama održavaju zadarsku kazališnu scenu alternativnog izraza. Ovim projektom podržana je ideja zbližavanja i razmjene umjetničkih iskustava na europskoj razini. Temelji i iskustva koje je akademija MAPA davnih godina počela u Zadru u HNK, projektom TRAFO na neki su način obnovljena, svakako pedagoški produbljena.

Za zadarske izvođače dragocjen je susret s glumcima, plesačima i pedagozima. Ne treba posebno isticati koliko je teško u ovom gradu pomaknuti granice kazališnog izraza i koliko je dragocjeno imati priliku vidjeti i surađivati s ljudima koji se u nekim drugim okruženjima time bave.

Možda nekim ključnim subjektima u stvaranju kulturnog identiteta grada to još uvijek nije jasno, ali eto u prilog važnosti kulture u vrijeme krize govori i odluka njemačke vlade da će se budžet za kulturu u Njemačkoj povećat iduće godine za 2.3% i prijeći će iznos od 1.2 milijarde eura. (Tako je odlučilo Vijeće ministara u srijedu, i to je deveta godina zaredom da se budžet za kulturu povećava, dok se proračun zbog krize smanjuje.)

Način rada koji su Kristin Guttenberg i Aleksandar Acev predstavili i proveli u Zadru zahtjevan je trening po metodama fizičkog teatra, istraživanja oblika umjetničkog izraza i raščišćavanja ideje i motiva koji umjetnika provocira da bi se njime bavio. Trafo je projekt koji Zadar ucrtava na zemljovid Europe, ali nije to ono najvažnije što je ovim projektom ostvareno.

Ono što su Zadrani i zadarski gosti prošle subote tijekom cijelog dana na različitim lokacijama mogli vidjeti posebno je viđenje i interpretacija svijeta, trenutka i lokaliteta koje svakodnevno dijelimo, ali možda ne osvještavamo.

Teme koje su razradili i obradili izvođači raznovrsne su. Ove male izvedbe bile su spoj prostora sa svim značenjem koje lokalitet sam po sebi nosi, bio to trg, ulica, dvorište, park, ostaci antičkih spomenika, osobne interpretacije umjetnika koji donosi i rješava ili samo sugerira i pokazuje subjektivno viđenje kolektivne svijesti, nametnutog socijalnog ili filozofskog koncepta, intimne drame, poetske igre, interpretacije priča koje svi znamo te reakcije publike.

Reakcija je bilo svakakvih i upravo to je ono što umjetnost i kultura rade. Kultiviranje publike jedna je od stavki koje se godinama u opisima programa ponavljaju, senzibiliziranje javnosti za goruće teme i tenzije koje potresaju ovo društvo.

Trafo je pokazao koliko dobro vidimo i razumijemo što nam se događa. Fascinantno je da se u samo deset dana intenzivnog rada i pozitivnog pristupa, vješte montaže, uz naravno, suradnju i podršku svih elemenata složenog kazališnog sustava može napraviti projekt ovakve kvalitete.
Teško je izdvojiti, i ne bih htjela izdvajati ni jedan od prikazanih dijelova budući da su spojeni kao koncept.

Ako bi tematski trebala ipak predstaviti događaj koji se događao od jutra do mraka onda bi to bilo variranje tema od mitoloških motiva, tjelesnosti, koncepta ovisnosti, koncepta podražaja i reakcije, problem socijalno neprihvaćenih, drugačijih, tabuiziranih činjenica, politički motivi farse i velikih prešućenih drama... prostor javnog i prostor intimnog.

Radionicu su vodili Kristin Guttenberg umjetnička pedagoginja iz Berlina te Zadru poznat kazališni pedagog još od kasnih devedesetih Aleksandar Acev. Kao specijalna suradnja pridružila se još i Jule Frierl iz Berlina koju smo mogli vidjeti pred nekoliko dana sa vrhunskom predstavom na Monoplay festivalu. Glumci/performeri/plesači su Dominnique Wendler, Danilo Andreas Sepulveda Cofre, Ivana Jenjić, Natalie Perić, Ana Kolega, Jelena Karoglan, Mia Burčul, Lucija Mikas, Kate Marušić, Hrvoje Perc i Iva Burčul.

Radionica i izvedbe nastale su u zajedničkoj produkciji The moving acadeny iz Berlina i Teatra VeRRdi iz Zadra u suradnji sa udrugom Zalet i Monoplay festivalom uz podršku Kazališta lutaka Zadar i Grada Zadra.

Staša Aras


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.