Kultura

Svetkovina oblika Ivana Meštrovića iz Otavica podno Svilaje

Ljiljana Čerina: Prepustimo se Meštrovićevim riječima i djelima da nam govore o sebi

Ljiljana Čerina: Prepustimo se Meštrovićevim riječima i djelima da nam govore o sebi

Meštrovićeva umjetnost je važan brand za vrednovanje i prepoznavanje Hrvatske u svijetu, rekao je sin Mate Meštrović na otvorenju izložbe

Galerija umjetnina Narodnog muzeja Zadar i Muzeji Ivana Meštrovića sinoć su organizirali otvorenje izložbe Ivana Meštrovića ''Zahvalimo njoj'', u povodu 130. godišnjice rođenja.

Zlatko Košta, prvak, glumac KLZ-a, kazališta koje uvijek s festivala dolazi s mnoštvom nagrada i priznanja, pročitao nam je sinoć dio Meštrovićeve Poslanice koju je napisao u povodu svečane posvete memorijalne crkve Kralja zvonimira, Crkve naše Gospe u Biskupiji kod Knina 1938. godine

Otvorenje izložbe popratilo je mnoštvo uvaženih Zadrana, kulturnjaka, mnogobrojno građanstvo, stari i mladi. Od uvaženih gostiju, uz gradonačelnika Božidara Kalmetu, dogradonačelnika Zvonimira Vrančića te župana Stipu Zrilića, otvorenju su nazočili i o izložbi govorili ravnatelj Muzeja Ivana Meštrovića Andro Krstulović Opara,
Autorica izložbe i muzejska savjetnica Atelijera Meštrović iz Zagreba Ljiljana Čerina, voditeljica Galerije umjetnina NMZ i kustosica izložbe Ljubica Srhoj Čerina, zamjenik ministrice kulture Berislav Šipuš te sam sin umjetničkog velikana, Mate Meštrović.

"Nadam se da će ova izložba potaknuti sve nas na razmišljanje da ne prođe još 37 godina do nove izložbe Ivana Meštrovića u ovom, meni, predragome gradu", rekao je ravnatelj Krstulović Opara

Autorica izložbe je Ljiljana Čerina, koja će za građanstvo održavati stručna vodstva po postavu izložbe, rekla je u svom pozdravnom govoru:

"Tijekom 25 godina, baveći se životom i djelom Ivana Meštrovića, njegova pisana riječ bila mi je izvor i voditeljica u nastojanju spoznavanja i razumijevanja cjelovitog čovjeka i umjetnika. Tragajući za umjetnikovim mislima koje obuhvaćaju sveukupan doživljaj teme majčinstva, zaustavila sam se na već zaboravljenoj Poslanici, odnosno njenom djelu Zahvalimo njoj... koju je napisao prilikom posvete memorijalne crkve Kralja Zvonimira, Crkve naše Gospe i biskupiji kraj Nina 1938. godine."

Čitajući Meštrovićevo promišljanje i osobni doživljaji žene, majke, Bogorodice, otvarale su se slike nama već znanih i mnogobrojnih umjetnikovih realizacija, a koje su već obrađivane u različitim stručnim interpretacijama. Te umjetnikove riječi ostvarile su se u njegovim kiparskim djelima, bilo kroz temu bilo kroz stilski rukopis, kazala je Čerina, te nastavila,

Ljiljana Srhoj Čerina odgovorila nam je u svome govoru na pitanja: Zašto baš Zadar? Što je Meštrović Zadru, i što je Zadar Meštroviću?

"Pozivam građane Zadra u Gradsku ložu na svetkovnu oblika Ivana Meštrovića iz Otavica podno Svilaje. I na kraju, kada vidimo koliku je pozornost pobudila povijest Hrvata postavljena na Narodnom trgu prije nekoliko dana, moram ovim putem iskazati želju i nadu da mi Zadar jednom u javnom prostoru dobije skulpturu Ivana Meštrovića!, zaključila je Srhoj-Čerina.

Ljubav prema Bogorodici, majci, Domovini,..., Meštrović je izrazio kroz svoja djela, izričaje, očuvao je nacionalnu svijest, vitalne vrijednosti i tisućljetnu opstojnost. U tom nam se tonu obratio i sin jednog od najznačajnijih hrvatskih umjetnika, Mate Meštrović.

Meštrović nije volio i zapravo bi se naljutio kada bi neki uvaženi posjetioc banuo u njegov atelje, prekinuo ga u radu, te tražio da mu razjasni što je htio reći i koju poruku odaslati svojim djelom. Kipar ne govori pisanom i izgovorenom riječi već kroz glinu kamen i drvo. Umjetnost se spoznaje i osjeća umom i vidom, rekao je Mate Meštrović

"Nema puno riječi za kazati nakon što se pročita tekst Ljiljane Čerine o ovoj izložbi koji majstorski i znalački te s pjesničkim zanosom tumači lik majke u umjetnosti Ivana Meštrovića. Njezinim riječima ništa vrijednog ne mogu nadodati. Čerina razumije i osjeća Meštrovićevu skulpturu izravno kroz njegovo oblikovanje u kamenu, drvu i bronci, onako kako je Meštrović smatrao da je treba spoznati", pohvalio je Mate Meštrović autoricu izložbe.

Meštrović je često crpio inspiraciju iz Svetog pisma jer ga je njegov vlastiti otac u svoje vrijeme učio da čita, nastavio je tumačiti Mate Meštrović. Često je iskazivao svoje osjećaje i misli kroz biblijske likove... Meštrovićevi kipovi majke te majke s djetetom spajaju misteriju materije i duha, vječnog i prolaznog, lokalnog i univerzalnog... On je vjerovao da sve potječe iz jednog izvora, sv religije svijeta - od Boga, i da se njemu sve na kraju i vraća.

Ispričao nam je i o svome odnosu s ocem u ranom djetinjstvu: "Kao dijete od 5, 6 godina vjerovao sam ocu kada mi je govorio da me  s ljubavlju "rodio" i odgojio. Moje najranije sjećanje na oca seže unatrag 8 desetljeća, dalje nego sjećanje na moju majku. U dječjoj svijesti - otac mi je bio i otac i majka."

Na kraju je spomenuo jednu zanimljivost. Je li riječ o pukoj slučajnosti da se u isto vrijeme kada i otvorenje izložbe u Zadru posvećene Meštrovićevom poimanju majčinstva, i u uglednoj aukcijskoj kući Dorotheum u Pragu održava dražba dva Meštrovićeva crteža iz 1925. godine (Majka i dijete, Majka drži dijete u zagrljaju)? Ne znamo odgovor, ali svakako je to događaj vrijedan spomena i ponosa.

Zamjeniku ministrice kulture Berislavu Šipušu pripala je čast da otvori izložbu:

"Majka koju Meštrović utjelovljuje u svome radu je majka, Bogorodica, žena, Domovina,... U svakom segmentu i svakoj dekadi njegovog umjetničkog života nema trenutka a da se ta tema nije pojavila. Čestitam Gradu Zadru i županiju što su prepoznali značaj onog što se dogodilo u ovome gradu kada je onaj maleni dječak svojim talentom pokazao da nekuda stremi. Svima želim da uživaju u ovoj izložbi koja će biti otvorena do 1.12. i da ne zaborave da smo svi mi sinovi ili kćeri majke, odnosno žena."


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.