Ove subote u ZKM-u
"Hamlet" u režiji Olivera Frljića
William Shakespeare drži se za najvećeg dramatičara, ako ne i za najvećeg pisca u povijesti književnosti. Zašto je tako? Zar njegovo pismo danas, četiristo godina nakon otisnuća, nije anakrono ne samo stilom nego i po smislu?
Žitelji kazališnih dasaka svakodnevno nas uvjeravaju u suprotno. Kazat će vam kako su Shakespeareovi tekstovi prošli ispit bezvremenosti, i kako unatoč činjenici da između nas i početka pisanja o tragediji danskog kraljevića stoje stoljeća, analiza određenih društvenih vrijednosti u "Hamletu" nije samo slična onima portretiranima u suvremenijim dramskim djelima, nego i sasvim odgovarajuća pitanjima modernog društva.
Pitanjima koja se tiču, primjerice, rodnih uloga, tradicionalnih odnosa s obzirom na obiteljske, te društvene i individualne patologije koje se u svojim elementarnim inačicama svode na grižnju savjesti, a u krajnjim i na suicid. Iz tih razloga, kao i zbog slojevite dramske stukture s čvrstom mrežom odnosa među likovima, Hamlet se drži najznačajnijim od svih tragedija i komedija koje je potpisao Bard iz Stratforda na Avonu.
Nerijetko ga se laćaju i domaći kazalištarci, a sljedeća je prilika u ZKM-u, ove subote u 20 sati, u adaptaciji i režiji Olivera Frljića. Redatelj koji nas je već navikao na provokativnu reviziju kako klasičnih dramskih komada tako i najosjetljivijih pitanja domaćeg svagdana, drži kako je s "Hamletom" uvijek pitanje što nam on znači danas. "Kako je s vremenom politička moć postajala sofisticiranija, tako je i Hamlet sazrijevao.
Od Šerbedžije do Lewisa
U tom je sazrijevanju mnogo toga otpalo, ali su ostala neka bitna pitanja, za mene najvažnije: što danas znači individualna pobuna i ima li ona uopće ikakvog smisla u društvu u kojem živimo", kaže Frljić. S njime se u širokim crtama slaže i ravnateljica ZKM-a Dubravka Vrgoč: "Čitamo li na pozornici Hamleta ili ga dopisujemo?
Možda ga samo živimo i taj život s Hamletom ili oko Hamleta postavljamo u okvire teatra, nastojeći da ne iznevjerimo ni sebe, ni stvarnost o kojoj govorimo. Jer ako tu stvarnost iščitamo iz priče o danskom princu kao žrtvi povijesnih (ne)prilika, osuđenog na poraz i prije nego što se upustio u borbu te nespremnog za bijeg od izvjesne sudbine zabilježene u kolektivnoj uroti dvorjana, učinit će nam se tako bliskom da ćemo iznova, po ne znam koji put, usuditi se Shakespearea nazvati svojim suvremenikom".
Iznova i po tko zna koji put možemo ga nazvati suvremenikom jer domaće daske pamte dosta prilika šekspirijanskog teatra, od Lovrijenačkih s ulogama Rade Šerbedžije i Daniela Daya Lewisa, preko desetak drugih sve do uloge koju je dao Goran Grgić s Histrionima prije desetak godina. Izazovna je to uloga, stvara velika iščekivanja, i nije baš svakome donijela laude.
Kleto trojstvo
Tako da je na prvu loptu jedina olakotna okolnost predstave to što Hamleta tumači Krešimir Mikić, razgrabljeni 39-godišnji glumac koji je već imao prilike svesti likove "s unutarnjim izgaranjem" i za to dobiti nagrade. Oko njega su: Sreten Mokrović kao Klaudije, Pjer Meničanin kao Polonije, Jasmin Telalović kao Laert, Goran Bogdan kao Horacije, Vedran Živolić kao Rosencrantz, Petar Leventić kao Guildenstern i Milivoj Beader kao grobar i svećenik.
Konačno, Nina Violić je i Gertruda i Ofelija, budući da je Kraljica, po Frljiću otprilike, i majka i dio generalnog plana kojeg i Ofelija čini dio, a koji zaplotnjači protiv Hamleta. I majka i maćeha i luda ljubavnica. Hamlet bez tog kletog trojstva je kao država bez vlade...
Vezane vijesti
-
Nakon što se u našim krajevima pojavila u studenom 2023. godine, prizori polarne svjetlosti, ponovno su u petak, 10. svibnja bili vidljivi iz svih krajeva Hrvatske, od Istre do Dubrovnika, pa i na kontinentu, od Zagreba do Vinkovaca, a vedro nebo nagradilo je sve one koji su je željeli fotografirati.
-
Planiraju dvije godine provesti u zrakoplovima, vlakovima, brodovima i autobusima kako bi s jednom od najpoznatijih i najizvođenijih tragedija obišli sve zemlje svijeta
-
Izvršni odbor Hrvatskoga kulturnog vijeća (HKV) ocijenilo je u utorak da je znamenito Pirandellovo djelo "Šest likova traži autora" u režiji Olivera Frljića u kazalištu "Kerempuh" doživjelu preobrazbu nezabilježenu u povijesti hrvatskoga glumišta te da nije riječ o umjetničkom činu, nego o vulgarnome i neprihvatljivom obračunu sa živim suvremenicima, s porukom da neistomišljenike treba likvidirati.
-
Predstava “Hamlet” Williama Shakespearea, u režiji Olivera Frljića i izvedbi Zagrebačkog kazališta mladih gostuje u ponedjeljak i utorak, 31. srpnja i 1. kolovoza, na 21. međunarodnom Shakespeareovu festivalu u Gdanjsku u Poljskoj.
Izdvojeno
-
Vaterpolisti dubrovačkoga Juga osvojili su pokal LEN Eurokupa svladavši u finalu u Rijeci Primorje EB s 12-6 (3-1, 1-1, 6-2, 2-2).
-
Nogometaši Dinama nastavili su pobjednički prvenstveni niz svladavši kao gosti koprivnički Slaven Belupo sa 3-2 (0-1).
-
Promjenljivo i nestabilno. Uglavnom u drugom dijelu dana mjestimice kiša i pljuskovi s grmljavinom koji lokalno mogu biti izraženiji.
-
Deseto i posljednje izdanje Regius Festivala najavljeno je za 12. i 13. srpnja ove godine na jedinstvenoj dalmatinskoj festivalskoj lokaciji Martinska. Desetim Regiusom završava tradicionalni šibenski glazbeni projekt koji je svoje prvo izdanje imao još 2011. godine.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.