Trebam li sudjelovati u ovoj borbi
Nasta Rojc prva se naslikala odjevena u mušku odjeću
U Umjetničkom paviljonu je priređena velika retrospektiva slikarskog opusa Naste Rojc, hrvatske umjetnice koja je nakon Drugog rata posve nezasluženo potonula u zaborav
Na ovotjednom simpoziju posvećenom Prvom svjetskom ratu 'Prisjećanje na 1914.' jedno od najzanimljivijih izlaganja bilo je ono povjesničarke umjetnosti Leonide Kovač na temu 'Trebam li sudjelovati u ovoj borbi?: Svjetski ratovi Naste Rojc'.Slikarskom opusu Naste Rojc također je posvećena velika retrospektiva u Umjetničkom paviljonu, a može se pogledati do 1. lipnja.
U povodu 130. godišnjice rođenja i 50. godišnjice smrti u Umjetničkom paviljonu je priređena velika retrospektiva slikarskog opusa Naste Rojc, hrvatske umjetnice koja je nakon Drugog rata posve nezasluženo potonula u zaborav. Rojc se kao kćerka bogataša i lezbijka nije uklapala u nove tekovine socijalizma, iako je cijeloga života bila gorljiva ljevičarka i zagovornica panslavizma, te je gurnuta na marginu hrvatske povijesti umjetnosti, što je jedna od nepravdi koja se polako ispravlja.
U prilog tome ide i odlično predavanje povjesničarke umjetnosti i profesorice na ALU Leonide Kovač
posvećeno Nasti Rojc u kontekstu Prvog svjetskog rata te održano u
okviru međunarodnog simpozija 'Prisjećanje na 1914. - Promišljanje o
naslijeđu Prvog svjetskog rata'. Kovač je kroz priču o dvije slike Naste
Rojc, simboličkog autoportreta 'Ja borac' iz 1914. i 'Naše doba' iz
1928, iznijela životnu priče ove fascinantne umjetnice, ali i dala mnogo
zanimljivih detalja o autentičnom iskustvu Prvog svjetskog rata.
Prema riječima povjesničarke Kovač, 'Ja borac' vjerojatno je prvi
suvremeni autoportret u dragu, s obzirom da se Rojc odjenula kao
muškarac, te je naslikan sedam godina prije poznate slike Romaine Brooks
koja se također prezentirala u muškoj odjeći. 'Simbolički autoportret'
Naste Rojc bio je ujedno njezina refleksija na iskustvo Prvog svjetskog
rata, a njega je detaljno opisala u još neobjavljenoj autobiografiji
'Sjene, svjetlo i mrak', u kojoj se može naći opis događaja iz srpnja
1914.
Naime Nasta Rojc se baš 27. srpnja iz Rijeke zaputila u Veneciju kako bi
posjetila jednu izložbu, a kada je stigla u glasoviti talijanski grad,
na ulicama su je dočekali povici 'La Guerra! La Guerra!'. Odnosno Prvi
svjetski rat je započeo, što je Rojc ipak prilično iznenadilo jer, kako
je napisala, nije mogla vjerovati da će austro-ugarska diplomacija
doista izazvati rat i tako dovesti do propasti monarhije. Za Rojc je
Prvi svjetski rat bio 'europski rat protiv Slavena', pa se nadala i
hrvatskom ustanku protiv Austro-Ugarske, a on se baš i nije dogodio.
No zato je potresno svjedočanstvo Rojc o situaciji u Zagrebu nakon početka rata, u kojem je vidjela brojne uništene trgovine u vlasništvu Srba, što u svojoj autobiografiji opisuje kao 'psihopatsko ponašanje', a još više gađenja kod Rojc izazivaju tvrdnje kako je zapravo riječ o patriotizmu.
Vezane vijesti
-
Izložbena likovna scena u Hrvatskoj i u protekloj je godini bila vrlo živa, uz velike projekte poput izložbe "Izazov moderne: Zagreb – Beč oko 1900", muzeji i galerije tradicionalno su priređivali monografske i retrospektivne izložbe istaknutih hrvatskih umjetnika.
-
Prema podacima Eurostata, statističkog ureda Europske unije, Hrvati se nalaze ispod prosjeka po posjećenosti kulturnih događanja.
-
U Galeriji Kninskog muzeja u četvrtak, 12. rujna otvorena je izložba slika naziva Igra magistrice slikarstva Andrijane Mlinarević-Cvetković. Andrijana je izložila djela nastala u protekle četiri godine.
-
Izdvojeno
-
Hrvatski košarkaški reprezentativac Mario Hezonja, kojeg je u srijedu Euroliga kaznila s 8.000 eura zbog "nepoštivanja sudaca", odgovorio je da je ta organizacija hrabra kada treba kažnjavati, a da istovremeno odbija rješavati ozbiljne probleme u europskoj košarci.
-
Kakvo nas vrijeme očekuje danas i sutra u Dalmaciji?
-
Plesni odjel Glazbene škole Blagoje Bersa Zadar poziva vas na predstavu Na krilima baštine, koja će se održati 12. prosinca 2024. godine u 19 sati na pozornici HNK Zadar.
-
U župnoj dvorani župe sv. Anselma u Ninu predstavljena je monografija „Ecclesia Nonensis - O prošlosti Ninske biskupije“ urednika izv. prof. dr. sc. Zdenka Dundovića, u izdanju Sveučilišta u Zadru.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.