exYu metafora
Očekivali Frljićevu provokaciju, dobili misu za Jugoslaviju
Predstava je na neki način hommage Ljubiši Ristiću, jednom od
najznačajnijih redatelja bivše Jugoslavije, koji je zajedno s Radom
Šerbedžijom, Nadom Kokotović i Dušanom Jovanovićem osnovao u Zagrebu
1977. kazalište KPGT (Kazalište, pozorište, gledališče, teatar), čije su
kultne predstave poput 'Oslobođenja Skoplja' i 'Karamazovih' otvarale
pitanja o Informbirou, NOB-u i drugim tabu-temama.
Međutim Frljić se u njoj ne bavi političkom dimenzijom Ljubiše Ristića,
koji je zbog članstva u JUL-u Mirjane Marković i bliskosti sa Slobodanom
Miloševićem bio izbrisan iz javnog prostora Srbije, a zatim i u cijeloj
regiji, nego njegovim nasljeđem i utjecajem koji je imao na mlađu
generaciju redatelja.
Zapravo, Ristića tretira kao metaforu jednog vremena i jednog prostora, a
njegovu sudbinu poistovjećuje sa sudbinom bivše zemlje. Moglo bi se čak
reći da je Ristić uzet kao metafora pervertiranja jugoslavenske ideje.
Predstava je nastala u koprodukciji Slovenskog mladinskog gledališča,
Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca te festivala Bitef i MOT, a
u njoj nastupaju glumci riječkoga HNK Nika Mišković i Jerko Marčić te
glumci SMG-a Primož Bezjak, Uroš Kaurin, Draga Potočnjak, Matej Recer i
Blaž Šef. Predstavu su inicirali članovi Slovenskog mladinskog
gledališča jer su u povodu 60. godišnjice svog kazališta željeli
podsjetiti na vrijeme kad je Ristić djelovao u njemu. Naime Ristić je
1980. po motivima Kiševe 'Grobnice za Borisa Davidoviča' u SMG-u
postavio legendarnu 'Misu u a-molu' i time u kazališni prostor donio
temu staljinizma.
Zanimljivo je podsjetiti da je Ristić, slično kao danas Frljić, u toj
predstavi koristio metodu montaže te je tako montirao fragmente iz
Kiševog romana zajedno s citatima iz tekstova Lenjina, Trockog,
Prudhona, anarhističkih manifesta Mihaila Bakunjina, Petra Kropotkina,
Enrika Malateste i drugih pisaca ruske revolucije i postrevolucije, pa
čak i dijelove iz 'Hamleta'. Tom predstavom je Ristić u potpunosti
napustio klasičan odnos literature i kazališta, najavivši ulazak
politike u kazalište, a SMG je ubrzo postao centrom politički
angažiranog teatra u bivšoj Jugoslaviji, čiji su utjecaji prisutni i
danas.
'Kompleks Ristić' je praizveden na Bitefu u Beogradu te je prilično
uzrujao i podijelio publiku na zagovornike i protivnike, a zatim je
izveden u Skoplju i Ljubljani. Isprovocirao je i samog Ristića da izjavi
da predstavu nije gledao i da ga ona uopće ne zanima. Ona sama
koncipirana je kao neverbalni tip kazališta, bez riječi, a sastavljena
je od niza kratkih, ali zaokruženih i vizualno dojmljivih scena, među
kojima se razaznaju parafraze iz Ristićevih predstava 'Misa u a-molu' i
'Resničnost', kao i neki književni, slikarski, kazališni i filmski
citati. Njihovo nizanje prate partizanske i antifašističke pjesme ('O,
bella ciao', 'Bilećanka'...), kao i nekoliko sentimentalnih i
nostalgičnih skladbi koje određuju atmosferu komada.
Dojmu socijalnog nadrealizma, kako je žanr predstave definirao sam
Frljić, pridonose i natpisi (Ristić, Revolucija, Resničnost), geste,
pokreti, kostimi (vjenčanica) te drugi scenografski elementi (zastava).
Predstava se dijelom bavi i bunkeriranim filmom 'Plastični Isus' Lazara
Stojanovića, iz kojeg su socijalistički cenzori izbacili scenu vjenčanja
Ljubiše Ristića i njegove tadašnje supruge zbog toga što su se u njoj
vidjeli njihovi očevi generali. To je eksplicitno prikazano u jednoj od
ključnih scena predstave u kojoj glumci nose kartonske maske sa
Staljinovim licem dok se u pozadini, na platnu, projicira poruka kojom
se objašnjava da je ta scena nestala dok je film čuvala država.
Predstava počinje žestoko, a zatim scene postaju ilustrativnije i gotovo
banalne. Već na samom početku Sloboda, zaogrnutu u zastavu SFRJ,
stoji na vrhu zatvora i pljuje narodu u usta, zatim narod vraća slinu u
usta Slobodi, a potom Sloboda radi felacio boci coca-cole
na kojoj piše 'Revolucija'. Zatim se glumci svlače i uriniraju po karti
Jugoslavije, iscrtanoj crvenom komunističkom bojom na podu pozornice
HKD-a, odijevaju se u vojnike te s partizanskim pozdravom stupaju
obuveni u cipele u obliku tenkova s natpisom 'Resničnost' te slažu na
podu od kockica šećera naziv Ristićevog teatra, KPGT, a zatim ga
uništavaju i prožderu. Tada zauzimaju vampirsko-orgijastičke poze,
slijede scene muškog silovanja, pojavljuju se partizani čije oči
krvare...
Može se reći da je Frljić u 'Kompleksu Ristić' pomoću tipične Ristićeve
redateljske metode rekontekstualizirao neke scene iz njegovih predstava
postavljenih u SMG-u te ponudio kritički hommage Ristiću i
njegovom kontroverznom redateljskom i političkom djelovanju, ali i
priču o propasti bivše zemlje i vrijednostima koje su je formirale.
Naime u svakoj od slika mogu se prepoznati neki od motiva poput
osnivanja i raspada Ristićevog KPGT-a, sloma staljinizma te raspada
Jugoslavije i propasti ljevičarskih ideja. Kako je izjavila Dragica
Potočnjak, glumica SMG-a koja je glumila u originalnim Ristićevim
predstavama, a sada je sudjelovala u regionalnom istraživačkom timu,
predstava se stoga mogla zvati i 'Misa za Jugoslaviju'.
U svakom slučaju, ovom predstavom Frljić i dalje ide putem osvještavanja
veze politike i kazališta, na kojem analizira međuljudske odnose, kao i
odnos umjetnosti i politike. Također se čini da je ovom predstavom
želio pokazati ozbiljnost svoje režije.
Na kraju ostaje otvoreno pitanje odnosi li se naslov predstave na
kompleks od Ristića, Ristićevu iskompleksiranost ili na kompleksan
utjecaj Ristićevog politički angažiranog KPGT-a na mnoge redatelje, one
koji danas rade bitne predstave u regiji. Frljić je vjerojatno i to
pitanje želio ostaviti nedorečenim, tako da sami gledatelji pronađu
svoje odgovore.
Vezane vijesti
Izdvojeno
-
Košarkaši Zadra u susretu su 12. kola regionalne ABA lige kao domaćini rutinski svladali Borac iz Čačka sa 89-67 (21-14, 18-12, 26-18, 24-23).
-
U 12. kolu regionalne AdmiralBet ABA lige košarkaši Zadra večeras su u Krešinom domu pred oko tisuću i pol najvjernijih navijača stigli do pete pobjede. Uvjerljivo su svladali momčad Borca iz Čačka rezultatom 89-67 (21-14, 18-12, 26-18, 24-23).
-
Povodom obilježavanja Međunarodnog dana planina, a u sklopu manifestacije „Niti života“ sinoć je u Kneževoj palači svečano otvorena izložba "Velebit" renomiranog hrvatskog akademskog slikara Josipa Zankija.
-
Shizofrenija je mentalna bolest od koje obolijeva jedan posto populacije, muškarci najčešće u adolescentskoj dobi, a žene između 23. i 30. godine te je važno na vrijeme prepoznati simptome i započeti terapiju, istaknuto je u srijedu na konferenciji "Shizofrenija 360" u Zagrebu.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.