Kultura

Animafest

Lord: Jako sam se dobro proveo u Zagrebu

Lord: Jako sam se dobro proveo u Zagrebu

Peter Lord, suvlasnik i kreativni direktor proslavljenog britanskog animacijskog studija Aardman, ovogodišnji član Animafestovog žirija za kratkometražni film, zadovoljan je svojim posjetom Zagrebu, gdje se, ocijenio je, proteklih dana jako dobro proveo.

 

"Animafest je odličan festival, puno sam radio u žiriju i bilo mi je lijepo", rekao je Lord u subotu na predavanju o 40 godina njihova studija.
Kaže da zbog zaposlenosti inače previše ne obilazi festivale. "U Zagrebu sam se prisjetio čemu služe festivali, u fokusu su autori i umjetnost, a ne samo prodaja i traženje poslova", naglasio je, dodavši: "Zato sam za 40. rođendan Studija odlučio malo više ići na festivale".
Lord je na predavanju pokazao i fotografiju sa svog posjeta Animafestu 1980. godine, kada su nastupili s filmom "Down and Out".

"Nismo znali ništa i nikoga u svijetu animacije. Nismo znali kako je velik, raznolik i kreativan. Bili smo oduševljeni što animatore intervjuiraju za televiziju, za nas su oni bili bogovi biznisa, odsjedali su u najboljim hotelima i jeli u najboljim restoranima", rekao je.

Sve je počelo za kuhinjskim stolom

Iako Studio ove godine službeno obilježava 40 godina osnutka, sve je počelo nekoliko godina ranije. Sa svojim poslovnim partnerom, Davidom Sproxtonom, upoznao se još kao dvanaestogodišnjak, a animaciju su otkrili zajedno kao tinejdžeri. "Bilo nam je jako uzbudljivo otkrivati što sve animacija može biti i kako s njom eksperimentirati", prisjetio se.

"Bila su to drugačija vremena, nismo znali nikoga tko se bavio animacijom, a danas je ona pristupačna diljem svijeta, što je odlično. Tako i treba biti, drago mi je kada dobivam mailove djece koja mi žele pokazati svoje radove", napomenuo je.

Podsjetio je na početke danas velikog studija, na kuhinjskom stolu, sručno izrađenim stalkom za kameru. "Bilo nam je jako zabavno otkrivati animaciju, a od male skupine umjetnika do velikog studija rasli smo stabilno,", kazao je Lord.

"Više to nismo samo David Sproxton, Nick Park i ja, puno je ljudi koji žele ostvariti svoj talent i ambicije i to mi se kod našeg studija jako sviđa", istaknuo je.

Kaže kako Aardman studio danas predstavlja raznoliku grupu ljudi, puno je različitih redatelja, animatora, radimo raznovrsne projekte, televizijske serije, filmove, reklame i online projekte".

"Naši su filmovi zanimljivi i zabavni u svojoj srži, ponosan sam na sve što je Studio napravio, na ljude koji u njemu rade i na filmove koje su napravili", dodao je.

Ime studija spoj afričkog mravojeda i Supermena

Mnogi misle da se ime studija Aardman odnosi na prezime nekog važnog čovjeka, no Lord kaže kako ono ne znači gotovo ništa. Temelji se na prvom filmu koji je studio ikada prodao, o superjunaku koji, napomije Lord, "nije napravio ništa pretjerano super u svojoj karijeri".

"Pronašli smo producenta na BBC-u koji nam je rekao neka nešto napravimo, a on će to otkupiti ako mu se svidi. "Film nije baš bio dobar, ali imao je dobru priču u tih tridesetak sekundi, pa smo ga prodalli za 25 funti", rekao je Lord.
Bio je to film iz 1972. o superjunaku Aardmanu, čije je ime kovanica riječi aardvark, što na engleskom znači afrički mravojed i Supermana.

"Kao sedamnaestogodišnjacima, aarvark nam je bila jako smiješna riječ i zato smo je odabrali, tako da iza naziva studija zapravo nema nekog većeg značenja, bilo je to samo nešto što nas je dobro zabavljalo", objasnio je.

Glina i plastelin su najbolji materijali za animirani film

Britanski animator Lord također je objasnio zbog čega najviše voli raditi s plastelinom, iako su u posljednje vrijeme prešli na lutke, najdraže im je da su im lica i dalje izrađena od plastelina koji smatra najzahvalnjim materijalom.

"Lutke su najbolje za raditi animirani film. Crtanu animaciju smatram vrlo složenom, a 3D animaciju plastelinom vrlo jednostavnom, ti nam likovi naprave pola posla", rekao je.

Za odabir gline i plastelina kao glavnog materijala za svoju animaciju potaknuo ga je kratki film koji je vidio samo jednom na televiziji, no nikada ga nije zaboravio. Kako tada nije bilo toliko repriza, VHS-a ili interneta, pronašao tek prije nekoliko godina na Googleu. Bio je to film "Clay (or the Origin of Species" Eliota Noyesa iz 1964.

"Bili smo toliko fascinirani tim filmićem da smo odlučilil početi raditi s plastelinom", dodao je.

Nigdje bez zaštitnog znaka, lutkice Morpha

Jedan od najprepoznatljivijih likova Studija je Morph, koji će iduće godine proslaviti svoj 40. rođendan. "Volim Morpha, iako je malo ograničen zbog specifičnosti materijala, odlična je vježba za animatore, brzo i lako ga se može napraviti", rekao je Lord.

Koliko mu je privržen toj lutkici pokazao je i u Zagrebu, gdje je s njom posjećivao gotovo sva festivalska događanja, s kojih je odmah na Twitteru objavljivao svoje dojmove, s Morphom u glavnoj ulozi. I na predavanju ga nije ispuštao iz ruku, stalno se s njim poigravao i oblikovao u razne poze.

Vodeći britanski animacijski studio, Aardman, koji je tijekom četiri desetljeća imao jedanaest nominacija i četiri osvojena Oscara, karakterizira tzv. inteligentni humor, ostvaren u najboljoj maniri britanske suzdržanosti.

Studio se proslavio, među ostalim, filmovima "Pobuna u kokošinjcu", "Wallace i Gromit", "Pirati! U avanturi sa znanstvenicima", "Janko Strižić film", "Pusti vodu da miševi odu".
Peteru Lordu je, kao članu žirija, na Animafestu priređena mala retrospektiva u okviru koje su prikazani filmovi "Provala" (1990.), "Adam" (1992.) i "Watova svinja" (1996.).


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.