Uskoro u HNK Zagreb
Mislav Čavajda: Kako se pripremam za ulogu najvećeg licemjera i lažljivca
Zagrebački HNK započinje novu sezonu u petak premijernom izvedbom
Molierove komedije 'Tartuffe' u kojoj naslovnu ulogu Tartuffea,
licemjera, lažova i prevaranta, glumi Mislav Čavajda,
od prošle sezone novi član dramskog ansambla naše najveće nacionalne
kazališne kuće. Predstavu režira poznati slovenski redatelj Eduard Miler, a uz Čavajdu još igraju Goran Grgić kao dobrostojeći trgovac Orgon, Nina Violić kao njegova supruga Elmire, Luca Anić kao njegova kći Mariane, Jadranka Đokić kao njezina družbenica Dorine i drugi.
Iako šira publika Mislava Čavajdu najviše pamti po ulogama iz
televizijskih serija, kao što je prva hrvatska sapunica 'Villa Maria', u
kojoj je još kao student igrao razmaženog tajkunskog sina Ivana Juraka,
taj 36-godišnji glumac ostvario je nekoliko iznimno zahtjevnih uloga u
angažiranim predstavama, potvrdivši njima svoj talent.
Već na početku glumačke karijere zasjao je u kontroverznim Frljićevim
'Bakhama' u Splitu, zatim je igrao Leona u Brezovčevoj verziji Krležinih
Glembayevih u Rijeci, a onda je za ulogu Edipa u 'Kralju Edipu'
slovenskog redatelja Eduarda Milera, koju je odigrao s ozlijeđenim
koljenom i štakama na Dubrovačkim ljetnim igrama, dobio Orlanda. Igrao
je i u riječkom HNK-u, Kerempuhu i Teatru &TD, zatim se usavršavao u
frakciji američke grupe Goat Island u Chicagu, a potom je uslijedila
suradnja s Kazalištem Ulysses i Lenkom Udovički.
Premda je Čavajda već gostovao prije nekoliko godina u zagrebačkom HNK-u
igrajući u popularnoj predstavi 'I konje ubijaju, zar ne' Ivice Boban, a
prošle godine je kao stalno angažirani glumac HNK glumio ulogu Susjeda u
hitu 'Tri zime' Ivice Buljana, pitali smo ga što mu znači ulazak u
dramski ansambl zagrebačkog HNK nakon tolikih godina provedenih na
nezavisnoj sceni i suradnje s raznim kazalištima i grupama.
'Ulazak u stalni ansambl zagrebačkog HNK doživljavam kao veliku čast te
potvrdu svog dosadašnjeg rada i nadam se da sam došao ovdje upravo zbog
svih uloga koje sam do sada napravio. Mislim da bi nacionalna kazališna
kuća trebala predstavljati sam vrh kazališne umjetnosti i zbog toga mi
je posebno drago što sam dobio šansu igrati baš u HNK-u. Sretan sam što
sam konačno došao u svoj grad - Zagreb - jer sam do sada radio po
cijeloj Hrvatskoj, od Dubrovnika i Splita preko Osijeka do Rijeke, što
je imalo određene prednosti jer sam upoznao razne ansamble, glumce,
redatelje i publiku', rekao je Čavajda, dodavši da svoj grad kazališno
tek sada otkriva i da priželjkuje period mirnijeg, kreativnijeg i
neopterećenijeg stvaranja.
Kako Čavajda glumi u Moliereovoj komediji naslovnu ulogu, najvećeg
hipokrita svjetske literature, licemjera i lažljivca, koji uspijeva
obmanuti sve toliko da mu domaćin Orgon odlučuje dati svoju kćer za
ženu, zanimalo nas je kako se snašao u ulozi tog prekaljenog varalice.
Odlično je kliknuo s Goranom Grgićem, kaže, koji glumi trgovca Orgona,
te su počeli čak po izgledu sličiti jedan na drugoga, što će biti
posebno zanimljiv moment u predstavi.
'Tartuffe je lik koji je spreman na sve kako bi manipulirao okolinom u
svoju korist, ne prezajući ni pred čime i uništavajući putem ljudske
živote i ljudske duše. No zlo protiv kojeg se bori, barem on to tako
propagira, najviše preuzme njega samoga. Premda u svom karakteru imam
jako malo Tartuffeovih crta ličnosti, bio mi je velik izazov graditi tu
sočnu i slojevitu ulogu. Zahvalan sam što sam dobio priliku igrati takvu
veliku ulogu na početku svog stalnog angažmana u zagrebačkom HNK-u',
naglasio je Čavajda, dodavši da se trudi osloboditi pritiska pred
premijeru i što kvalitetnije ostvariti ulogu.
Na pitanje je li pri gradnji tog lika imao pred očima neki konkretan
primjer ili uzor s naše društvene i političke scene, s obzirom da je u
našoj nedavnoj prošlosti prodefiliralo hrvatskom pozornicom raznih
prevaranata i lažaca koji su jako lijepo govorili u javnosti, i to na
raznim stranim jezicima, a onda se ispostavilo da su prevarili narod i
državu te bili vrhunski hipokriti. Postoje li aluzije na domaće
prevarante?
'Ne, nema direktnih aluzija premda u našoj nedavnoj prošlosti imamo
dosta primjera vrhunskih prevaranata i premda je takav tip karaktera,
koji testiraju granice naše snošljivosti i manipulacije, kao što radi
Tartuffe, itekako sveprisutan na našoj društvenoj i političkoj sceni. U
predstavi se bavimo pitanjem hipokrizije na univerzalnoj razini. Ni ja
se nisam htio hvatati za neku konkretnu osobu, nego sam kretao, kao i
uvijek, od samoga sebe. Pokušao sam u sebi pronaći neke dodirne točke s
Tartuffeom premda ih nemam, a tek zatim se eventualno inspirirati nekim
osobama. No najveći drive u cijeloj toj priči je vaš vlastiti
osjećaj i doživljaj stvarnosti – da ste i vi sami prevareni i
izmanipulirani u ovom društvu. Da biste izgradili lik Tartuffea, morate
razumjeti i drugu stranu - onog koji je izmanipuliran - kako biste onda
krenuli graditi manipulatora', kaže.
Čavajda je već dva puta surađivao sa slovenskim redateljem Eduardom
Milerom, a on ima u srcima zagrebačke publike posebno mjesto. Naime,
publika i kritičari i danas ga pamte po kultnoj predstavi 'Magic &
Loss', postavljenoj u ZKM-u 1991. godine, koja je sublimirala osjećaje i
društvenu situaciju tog vremena. Stoga nas je zanimalo postavlja li
Miler, poznat i po angažiranosti i kritičnosti, u predstavi i neka
konkretna pitanja o tome koliko je naše današnje društvo licemjerno jer
puno ljudi radi kompromise i šuti, a trebali bi govoriti.
'S Milerom je uvijek ugodno surađivati jer on ima velik respekt prema
glumcima, pa glumci onda i njega poštuju. Kod njega najviše volim to što
se voli uhvatiti u koštac s aktualnošću na najbrutalniji način i ne
preže od toga da prikaže najokrutniji moment u cijeloj priči. Nije
površan, nego postavlja konkretna pitanja - jesmo li svjesni
manipulacije i licemjerja u današnjem svijetu, do koje točke to možemo
podnositi i kada ćemo konačno progovoriti', kaže.
Kad je taj Moliereov komad praizveden u Parizu, izazvao je zbog
ismijavanja i izrugivanja ljudskih mana burne reakcije u javnosti. Na
pitanje može li se dogoditi da i u Zagrebu izazove revolt, Čavajda je
odgovorio da mu se čini da je to nemoguće jer bi u protivnom značilo da
smo ipak naučili reagirati na negativnosti.
'U našoj povijesti bilo je toliko negativnih primjera kad su građani
Hrvatske trebali dići svoj glas, međutim to se nije dogodilo, tako da
sumnjam da će ova predstava izazvati tako intenzivne reakcije. No
postavit će jasna pitanja pa vjerujem da će publika nakon predstave malo
promisliti o situaciji u zemlji', ističe Čavajda.
Govoreći o tom svom djelu, Moliere je tvrdio da 'Tartuffe' nije samo
komedija kojom se trebaju zabaviti široke mase, nego se ismijavanjem
negativnih osobina mogu ispravljati ljudske mane. Vjeruje li u to?
Koliko se komedijom može utjecati na promjenu?
'Vjerujem da može. Mislim da nama kao narodu itekako nedostaju
autorefleksija i autoironija. Kad budemo spremni obračunati se na malo
brutalniji način sa samima sobom putem komedije, znači kad budemo
spremni šaliti se na vlastiti način, to će onda značiti da smo sazreli,
evoluirali i napredovali', kaže Čavajda, zaključujući da nas kao društvo
još uvijek može zgroziti istina i raskrinkavanje laži, što je samo
jedna od faza u procesu sazrijevanja, u kojem trebamo naučiti na
drukčiji način percipirati svijet oko sebe kako bismo se mogli
obračunavati s lažima i licemjerjem.
Vezane vijesti
-
Redateljski debi Eimuntasa Nekrošiusa, jednog od najcjenjenijih i najzanimljivijih europskih redatelja u zagrebačkom HNK-u, gdje je postavio Čehovljeva 'Ivanova', po mnogima je trebao biti kazališni događaj sezone.
-
U zagrebačkom HNK-u, u posebnoj atmosferi ushita i oduševljenja, završava se četvrta dramska predstava Čehovljev 'Ivanov' u režiji Litvanca Eimuntasa Nekrošiusa, jednog od najvećih i najosebujnijih redatelja današnjice.
-
-
Ministarstvo kulture objavilo je u subotu Poziv za predlaganje programa javnih potreba u kulturi za 2018. godinu, koji će se financirati iz Državnog proračuna, a prijaviti se mogu aktivnosti, manifestacije i projekti u kulturi od interesa za Republiku Hrvatsku
Izdvojeno
-
Sinoć su legendarni Bajaga i Instruktori na splitskim Gripama još jednom dokazali zašto su već četiri desetljeća jedan od najomiljenijih bendova regije.
-
Na koncertu Doris Dragović na Višnjiku sinoć je nastupio i zbor polaznika Glumačkog studija HNK Zadar uz mentoricu Iva Mustać Klarić
-
Istezanje svako jutro može poboljšati fleksibilnost i opskrbiti vas energijom za dan koji je pred vama. Većina ljudi ima potrebu protegnuti se nakon buđenja kako bi ublažili ukočenost zglobova i poboljšali cirkulaciju.
-
Uz brojne poticajne poruke u Zagrebu je u subotu završen peti po redu D Business Leadership Summit, osmišljen kao pokret za osobnu i poslovnu transformaciju, programski najjači dosad.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.