od 22. do 29. studenog
U Zadru uskoro izložba Damira Sokića
Galerija ZADART-a na adresi Kovačka ulica br. 3 u Zadru predstavlja izložbu Damira Sokića CHARCOAL od 22. do 29. studenog.
Otvorenje najavljene izložbe bit će u petak, 22. studenog u 19h. Pozivamo sve ljubitelje suvremene umjetnosti da se pridruže i svojom nazočnosti uveličaju otvorenje izložbe.
Od 1976. Damir Sokić je izlagao na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Njegov umjetnički rad popraćen je s velikim brojem bibliografskih jedinica, nagrađivan je više puta za umjetnički rad, između ostalih godišnjim nagradom Vladimir Nazor 2014. godine a radovi mu se nalaze u privatnim i javnim kolekcijama u Hrvatskoj i inozemstvu.
Svojim slikama izvedenim u tehnici ugljena i tempere na papiru naslovljenim Carchoal, Damir Sokić iznova se vraća svojim (re)interpretacijama jedne od stožernih tekovina epohe modernizma odnosno avangardizma. Riječ je, dakako, o geometrijski uvjetovanoj apstrakciji.
U njenim raznorodnim aspektima, inauguriranim i beskompromisno
provođenim još tijekom prve trećine prošloga stoljeća u kontekstu
pokreta poput, primjerice, suprematizma, konstruktivizma ili
neoplasticizma, a koji su – svaki na zaseban i autentičan način -
izvirali iz nedvosmisleno strukturiranih, precizno obrazlaganih
te
programski utemeljenih opredjeljenja svojih zagovaratelja, Sokiću
već desetljećima uspijeva pronalaziti okidače za vlastita
umjetnička promišljanja.
Posežući u to ogromno "skladište Moderne – da se poslužimo
njegovim izrazom - on je, međutim, itekako svjestan kako današnji
prosječni posjetitelji muzeja, baš kao i različiti marketinški
magovi, a nažalost i mnogi umjetnici, progresivno intoniranim te
problemski koncipiranim radovima nekih od pionira geometrijske
apstrakcije
pristupaju na krajnje banalan i simplificiran način,
sagledavajući u njima tek atraktivne vizualne motive, pa čak i
svojevrsne brendove. Svjestan je, dakle, svih tih površnošću
odnosno pohlepom potaknutih nenamjernih i/ili zlonamjernih
nastojanja da se takve radove učini tržišno svrsishodnim i
intelektualno jalovim, da se konkretne oblike očisti i na
određeni način rastereti od njihovih izvornih ideja.
A upravo su ideje Sokiću izuzetno važne. Ali, podjednako mu je važan i materijal sa svojom tvarnošću i opipljivošću, vizualnošću također. Uostalom, zbog svoje odanosti materijalu nikada nije došao u napast baviti se konceptualnom umjetnošću, a pogotovo ne videom.
Ideja i materija u njega se uvijek prožimaju, na određeni način jedna drugu uvjetujući, a samim time i opravdavajući. Gotovo da bismo Sokićeve radove mogli usporediti s Hegelovom definicijom klasične umjetnosti, kod koje, kaže on, duh skladno nastanjuje materiju, tvoreći s njom nedjeljivu i uravnoteženu cjelinu. Zbog toga bismo Sokića, uvjetno rečeno, mogli okarakterizirati i kao klasičara.
Postmodernističkog klasičara, dakako, iako će mu odveć česta postmodernistička sklonost blefovima biti blago rečeno nepodnošljiva, da ovom prigodom ne posežemo za oštrijom odrednicom.
Neki bi ipak mogli reći kako se postmodernistički autori nerijetko, u većoj ili manjoj mjeri, referiraju na umjetnost prošlih razdoblja te da je upravo to ono što Sokić svojim radovima geometrijske provenijencije i čini. I bili bi donekle u pravu. U njegovu slučaju, međutim, nije uputno govoriti o tipično postmodernističkoj citatnosti ili pak aproprijacijama.
On, zapravo, na određeni način kreira svojevrsne kapsule ispunjene modernističkim idejama što podjednako prkose kako pomodnim i nadasve površnim pseudoaktivističkim umjetničkim strategijama s jedne, tako i lažnim, ispraznim te kičem prožetim zagovaranjima tradicionalnih vrijednosti s druge strane.
Slike iz ciklusa Carchoal, iako posve apstraktne i geometrijske u formi, u sebi sadrže i prikrivenu naraciju. Radi se o intimnom te osobno proživljenom narativu, kojega Sokić posredstvom fiktivna pisma – u sklopu nekih svojih ranije realiziranih radova on je također ispisivao takva pisma neprijeporne literarne vrijednosti koja bi u pravilu započinjala s Dragi Roka, a završavala s Piši mi– ugraditi u svoje slike.
To je narativna i strašću prožeta geometrija u kojoj će na neki
nestvaran način, u trenucima dok ugljen sipi po slici, zaživjeti
Van Goghovi autoportreti, baš kao i njegovi
nervozni čempresi i još nervozniji prizori neba, dok krošnje
Mondrianovih stabala svoj smiraj i red ostvaruju postupnom
transformacijom u crne rešetke što uokviruju boju. Geometrija
kakvu ćemo pronaći jedino kod Damira Sokića.
Vezane vijesti
-
Grad Zadar objavio je poziv za dostavu prijedloga za nagradu Nasmiješeno Sunce za 2024. godinu.
-
Na Jadranu u četvrtak sunčanije, a nakon u noći jake i olujne bure, jačat će jugo
-
Arhipelag kulture: Grad Pag najavljuje početak realizacije projekta, koji ima za cilj očuvanje i valorizaciju bogate kulturne baštine i jačanje otočnog identiteta Zadarske županije
Izdvojeno
-
U nastavku saznajte što nas očekuje na Virskom Adventu.
-
Ormari za spavaće sobe obično su jedno od najvećih skladišnih mjesta u kući ili stanu. Ali, budući da nude toliko prostora za pohranu, ormari za spavaću sobu lako mogu postati odlagalište stvari koje tamo vjerojatno ne pripadaju,
-
Prošlog tjedna imali smo prilike slušati čak četiri nova singla na top listi domaće glazbe Radio Zadra, a ovog tjedna predstavljamo dvije nove pjesme!
-
7. (tematska) sjednica Odbora za obitelj, mlade i sport „Prava djece koja žive na otocima“ održat će se u četvrtak,. 21. studenoga 2024. godine u 12,00 sati u hotelu Olea u Novalji
Reci što misliš!