pozivnica
U galeriji ZadArt otvara se izložba Damira Sokića
Galerija ZADART-a na adresi Kovačka ulica br. 3 u Zadru predstavlja izložbu Damira Sokića CHARCOAL
Otvorenje izložbe bit će u petak, 22. studenog u 19h.
Od 1976. Damir Sokić je izlagao na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Njegov umjetnički rad popraćen je s velikim brojem bibliografskih jedinica, nagrađivan je više puta za umjetnički rad, između ostalih godišnjim nagradom Vladimir Nazor 2014. godine a radovi mu se nalaze u privatnim i javnim kolekcijama u Hrvatskoj i inozemstvu.
Svojim slikama izvedenim u tehnici ugljena i tempere na papiru naslovljenim Carchoal, Damir Sokić iznova se vraća svojim (re)interpretacijama jedne od stožernih tekovina epohe modernizma odnosno avangardizma. Riječ je, dakako, o geometrijski uvjetovanoj apstrakciji.
U njenim raznorodnim aspektima, inauguriranim i beskompromisno
provođenim još tijekom prve trećine prošloga stoljeća u kontekstu
pokreta poput, primjerice, suprematizma, konstruktivizma ili
neoplasticizma, a koji su – svaki na zaseban i autentičan način -
izvirali iz nedvosmisleno strukturiranih, precizno obrazlaganih
te
programski utemeljenih opredjeljenja svojih zagovaratelja, Sokiću
već desetljećima uspijeva pronalaziti okidače za vlastita
umjetnička promišljanja.
Posežući u to ogromno "skladište Moderne – da se poslužimo
njegovim izrazom - on je, međutim, itekako svjestan kako današnji
prosječni posjetitelji muzeja, baš kao i različiti marketinški
magovi, a nažalost i mnogi umjetnici, progresivno intoniranim te
problemski koncipiranim radovima nekih od pionira geometrijske
apstrakcije
pristupaju na krajnje banalan i simplificiran način,
sagledavajući u njima tek atraktivne vizualne motive, pa čak i
svojevrsne brendove. Svjestan je, dakle, svih tih površnošću
odnosno pohlepom potaknutih nenamjernih i/ili zlonamjernih
nastojanja da se takve radove učini tržišno svrsishodnim i
intelektualno jalovim, da se konkretne oblike očisti i na
određeni način rastereti od njihovih izvornih ideja.
A upravo su ideje Sokiću izuzetno važne. Ali, podjednako mu je važan i materijal sa svojom tvarnošću i opipljivošću, vizualnošću također. Uostalom, zbog svoje odanosti materijalu nikada nije došao u napast baviti se konceptualnom umjetnošću, a pogotovo ne videom.
Ideja i materija u njega se uvijek prožimaju, na određeni način jedna drugu uvjetujući, a samim time i opravdavajući. Gotovo da bismo Sokićeve radove mogli usporediti s Hegelovom definicijom klasične umjetnosti, kod koje, kaže on, duh skladno nastanjuje materiju, tvoreći s njom nedjeljivu i uravnoteženu cjelinu. Zbog toga bismo Sokića, uvjetno rečeno, mogli okarakterizirati i kao klasičara.
Postmodernističkog klasičara, dakako, iako će mu odveć česta postmodernistička sklonost blefovima biti blago rečeno nepodnošljiva, da ovom prigodom ne posežemo za oštrijom odrednicom.
Neki bi ipak mogli reći kako se postmodernistički autori nerijetko, u većoj ili manjoj mjeri, referiraju na umjetnost prošlih razdoblja te da je upravo to ono što Sokić svojim radovima geometrijske provenijencije i čini. I bili bi donekle u pravu. U njegovu slučaju, međutim, nije uputno govoriti o tipično postmodernističkoj citatnosti ili pak aproprijacijama.
On, zapravo, na određeni način kreira svojevrsne kapsule ispunjene modernističkim idejama što podjednako prkose kako pomodnim i nadasve površnim pseudoaktivističkim umjetničkim strategijama s jedne, tako i lažnim, ispraznim te kičem prožetim zagovaranjima tradicionalnih vrijednosti s druge strane.
Slike iz ciklusa Carchoal, iako posve apstraktne i geometrijske u formi, u sebi sadrže i prikrivenu naraciju. Radi se o intimnom te osobno proživljenom narativu, kojega Sokić posredstvom fiktivna pisma – u sklopu nekih svojih ranije realiziranih radova on je također ispisivao takva pisma neprijeporne literarne vrijednosti koja bi u pravilu započinjala s Dragi Roka, a završavala s Piši mi– ugraditi u svoje slike.
To je narativna i strašću prožeta geometrija u kojoj će na neki
nestvaran način, u trenucima dok ugljen sipi po slici, zaživjeti
Van Goghovi autoportreti, baš kao i njegovi
nervozni čempresi i još nervozniji prizori neba, dok krošnje
Mondrianovih stabala svoj smiraj i red ostvaruju postupnom
transformacijom u crne rešetke što uokviruju boju. Geometrija
kakvu ćemo pronaći jedino kod Damira Sokića.
Vezane vijesti
-
Predavanje "Utjecaj stresa na imunitet, hormone i opće zdravlje", koje će održati mag.pharm. Frane Herende održat će se u petak, 17. siječnja 2025. godine s početkom u 18 sati u Multimedijalnoj dvorani Kneževe palače.
-
"Nevera" Tomislava Bralića i klape Intrade stiže s najmanjeg naseljenog otoka u Hrvatskoj! Ova pjesma predstavlja svojevrsnu uvertiru za veliku obljetnicu – klapa Intrade ove godine obilježava 40 godina postojanja
-
Policijski službenici Policijske postaje Benkovac-Obrovac su u srijedu, 15. siječnja u 09.35 na državnoj cesti DC-27 u Kruševu zaustavili automobil zadarskih registarskih oznaka, kojim je upravljao 64-godišnji hrvatski državljanin.
-
Poziv za prijavu aktivnosti/projekata koji se odnose na kulturne, sportske, znanstvene i edukacijske aktivnosti te su isključivo namijenjene studentima vrijedi do kraja siječnja.
Izdvojeno
-
Kurzel je dovoljno vješt redatelj koji zna istaknuti bitne segmente priče stoga i sam film obiluje s prizorima kakvi se teško zaboravljaju.
-
U subotu, 18. siječnja 2025. počinje program obilježavanja 32. obljetnice Vojno-redarstvene operacije Maslenica’93.
-
Pazusi su vlažan i topao dom za mnoge bakterije koje uzrokuju neugodne mirise. Međutim, također smo vidjeli pojavu takozvanih dezodoransa za “cijelo tijelo” – unatoč činjenici da na mnogim mjestima na tijelu znoj vjerojatno neće dovesti do neugodnog mirisa.
-
U organizaciji Hrvatskog odbojkaškog saveza i OK Zadar od petka, 17. siječnja do nedjelje 19. siječnja održat će se završnica prvenstva Hrvatske u odbojci za juniorke i juniore.
Reci što misliš!