Događaji

EMSA

Putnički brodovi u Europskoj uniji u prosjeku su stari tridesetak godina

Putnički brodovi u Europskoj uniji u prosjeku su stari tridesetak godina
Ivo Čagalj/PIXSELL

Kvar na Jadrolinijinu trajektu Oliver, strašna tragedija trajekta Lastovo u kojoj su poginula trojica pomoraca, kvarovi na rampama te posljednja pomorska nesreća katamarana Princ Zadra koji se prekjučer nasukao, a jučer potonuo, otvaraju pitanja sigurnosti naše putničke flote.

Sigurnost plovidbe u linijskom pomorskom prometu tema je rasprava i na razini Europske unije te udruženja Interferry koje okuplja brodare ro-ro i putničkih brodova.

Na razini Europske unije upravo je u tijeku rasprava o regulativi koja se odnosi na sigurnost europske flote. O tome i drugim temama je sredinom ovoga tjedan u Lisabonu s predstavnicima Interferrya razgovarala izvršna direktorica Europske agencije za pomorsku sigurnost Maja Markovčić Kostelac. 

- EMSA i ja osobno vrlo intenzivno njegujemo dijalog s različitim grupacijama industrije u pomorskom prometu, pa između ostalog i s Interferryem, udruženjem koje okuplja ro-ro prijevoznike i putničke brodare. S njima imamo također vrlo plodonosnu i intenzivnu suradnju. Volimo razgovarati o temama koje su nam, vjerujem, od zajedničkog interesa. To je unapređenje sigurnosti na putničkim brodovima i naravno, ove pitanje tranzicije i uopće ekološkog utjecaja pomorskog prometa u tom segmentu. 

Konkretno razgovarali smo, naravno, o problemima i izazovima koji te brodari muče kada je u pitanju tranzicija. Iako moram reći da je jedan dio njih, dakle oni koji se bave javnim prijevozom i povezivanjem otoka, u ovom trenutku još izuzet od primjene FuelEU maritime regulative, ali upravo poruka je bila da to razdoblje valja iskoristiti na intenzivnijem unapređenju sustava i investiranju u obnovu flote prema tranziciji, kaže izvršna direktorica EMSA-e.

Drugo pitanje o kojemu se razgovaralo je opća sigurnost postojeće flote. 

- Naime, ono što mi uočavamo, a jedan od zadataka EMSA-e je da kroz posjete, mi to zovemo posjete državama članicama, utvrdimo način na koji se primjenjuje europsko zakonodavstvo kako bi osigurali harmoničnu i jedinstvenu primjenu te kako bismo vidjeli postoji li problem u primjeni. Sada je na redu upravo regulativa koja se odnosi na sigurnost putničke flote. Završili smo prvi krug i nekako već imamo dobru sliku o tome što se događa s putničkom flotom u Europi. To je vrlo važan segment, mi to svi znamo, ona osigurava, to znate najbolje u Hrvatskoj, povezivanje otoka, i što to znači za život otočana. Važni su njihov intenzitet, dostupnost, ali izuzetno je važna i njihova sigurnost. 350 milijuna putnika se preveze u Europi putničkim brodovima, prema tome, itekako je važno voditi računa o sigurnosti.

Mogu reći generalno da je sigurnost u Europi na puno višoj razini nego što je bila prije 10 ili 15 godina i generalno usporedivo s drugim dijelovima svijeta, a mi smo Europa. Ali starost putničke flote je nešto što nas zabrinjava jer je prosječna starost putničkih brodova 29 godina. To je sada trend, to nije nešto što se dogodilo preko noći i o tome razgovaramo i s brodarima, razgovarala sam i ja danas, razgovaramo i na razini Komisije kada govorimo o regulativi. Naime, nije problem da je neki brod star, jer se on može održavati, ali je problem standarda koji se na te brodove primjenjuje, a oni su u dobroj mjeri zastarjeli u odnosu na standarde koji se primjenjuju na novu flotu.

Prema tome, kada govorimo o obnovi flote, moja poruka brodarima uvijek je bila, obnavljajte flotu novim brodovima, a ne uvozom iz trećih zemalja, stare flote koja ima dvojbene standarde gradnje, teško ih je utvrditi, a onda je teško primijeniti i suvremena statutarna pravila na takvu flotu, kaže Maja Markovčić Kostelac. 

Zato Europska komisija podupire kupnju novih brodova s novim, ekološki prihvaljivijim, tehnološkim rješenjima. Izvršna direktorica EMSA-e poziva i hrvatske brodare i lučke vlasti da se radi dostupnijeg i sigurnijeg linijskog prijevoza okrenu novim tehnologijama - od digitalizacije do zelenih rješenja. 

 


Reci što misliš!