Događaji

Ulisse

Zaplijenjen trajekt koji je trebao povezivati Zadar i Preko

Zaplijenjen trajekt koji je trebao povezivati Zadar i Preko
Hrvoje Jelavić/PIXSELL

Talijanska policija početkom tjedna je pod optužbom za korupciju u javnom sektoru zaplijenila plovila i imovinu talijanskog brodara Caronte & Tourist Isole Minori, koji je od lipnja ove godine do svibnja 2024. trebao održavati liniju Zadar – Preko.

Zbog nezadovoljavanja sigurnosnih standarda zaplijenjen je i trajekt Ulisse, koji se ovih dana trebao uputiti za Zadar. Prema izvješćima talijanskih medija, Guardia di Finanza, koja se bavi borbom protiv financijskog kriminala, izvršila je pretrese u jutarnjim satima 6. lipnja. Tri RoPax trajekta, UlisseHelga i Bridge, zaplijenjeni su te će tako i ostati do kraja istrage, piše Pomorac.hr.

Podsjetimo, Ulisse, izgrađen davne 1978. godine, uskoro je trebao zaploviti na liniji Zadar – Preko. Rješenje kojim se brodarskoj tvrtki Caronte & Tourist Isole Minori iz Milazza na Siciliji u Italiji odobrava red plovidbe na liniji prije nekoliko dana donijela je Agencija za obalni linijski pomorski promet (AZOLPP). Vijest je izazvala val negativnih reakcija Općine Preko i Grada Zadra, koji smatraju da je trajekt koji su predložili da obavlja ovu liniju star i neprikladan. AZOLPP je na te pritužbe odgovorio kazujući da “navode Općine Preko i Grada Zadra kako je njihovo mišljenje na Zahtjev u konačnici negativno iz razloga što je predloženi brod »star i neprikladan«, pri donošenju ovog Rješenja ne možemo uzeti kao valjane razloge jer su dani izvan nadležnosti lokalne samouprave odnosno zadirući u nadležnost lučkih uprava i pomorske administracije”.

Osim plovila, sud je naredio zamrzavanje gotovo 30 milijuna eura koji su se nalazili bankovnim računima tvrtke. Sud u Palermu navodi da će imovina biti zadržana radi preliminarne istrage vezane uz prijevaru. Četvero članova uprave brodarske tvrtke također su pod istragom: Vincenzo Franza (59), predsjednik upravnog odbora, te direktori i generalni direktori Luigi Genghi (59), Sergio La Cava (60), te Edoardo Bonanno (51).

Ovo je drugi put u tri godine da su brodar Caronte & Tourist i njegova uprava optuženi za korupciju, nakon što su 2016. dobili unosne državne subvencije za održavanje trajektnih linija duž Mesinskog tjesnaca, koji razdvaja Siciliju i Kalabriju, te od Sicilije do udaljenih otoka.

Tvrtka je 2016. dobila na natječaju za pružanje raznih trajektnih usluga. Prema lokalnim medijima, mnoge usluge nisu isplative u zimskim mjesecima, ali osiguravaju ključni prijevoz za otočane. Budući da je riječ o ključnoj usluzi, Italija je dobila dopuštenje Europske unije za pružanje subvencije operateru, i to za troškove rada usluge koji premašuju prihode na ovim linijama.

U sklopu natječaja, brodar je morao dograditi plovila ili potvrditi da je osiguran pristup za osobe smanjene pokretljivosti, osobe s invaliditetom te starije osobe.

Tužitelji tvrde da zaplijenjena plovila, uključujući nesuđeni zadarski Ulisse, nemaju adekvatan pristup za osobe smanjene pokretiljivosti te da ne zadovoljavaju uvjete natječaja i sigurnosne standarde. Tvrde i da je brodar počinio prijevaru tako što nikad nije dogradio plovila kako bi zadovoljio potrebne uvjete.

Povezani i s mafijom

Tvrtka Caronte & Tourist Group osnovana je prije dvadeset godina spajanjem dviju kompanija koje datiraju iz 1965. godine. Prevoze oko pet milijuna putnika godišnje, a kompanija je 2016. kupila još jednu sicilijanskog brodara Siremar, navodi The Maritime Executive.

Kompanija je 2020. optužena za slične prijevare, kada su također zaplijenjena tri plovila i zamrznuti bankovni računi tvrtke. Tijekom 2021., kompanija je bila pod istragom zbog optužbi za povezanost s mafijom. Naime, talijanska policija tvrdila je da je zloglasna sicilijanska obitelj preuzela kontrolu nad upravom i iskoristila svoj položaj za ugovaranje ključnih usluga na trajektima, uključujući unosne usluge cateringa, čišćenja i rezervacije karata, koje su obavljale tvrtke pod kontrolom ove mafijaške obitelji.

Zahvaljujući vladinom ugovoru, Caronte & Tourist navodno je imao monopol na rutama na Mesinskom tjesnacu te gotovo svim rutama sa Sicilije.


Reci što misliš!