#podcast
Vesna Hercigonja Novković: Sama slaba pažnja ili poneki element ADHD-a ne čine dijagnozu
Listopad je mjesec posvećen svjesnosti o ADHD-u, poremećaju deficita pažnje i hiperaktivnosti.
U TOPCAST TOP RADIJA stigla je Vesna Hercigonja-Novković, psihoterapeutkinja i autorica knjige „ADHD- od predrasuda do činjenica“. Psihoterapeutkinja za najčešće simptome ADHD-a kaže da su to hiperaktivnost, impulzivnost i nepažnja, a njegovu nasljednost možemo gledati u dva smjera – genetikom i imitacijom.
Hercigonja Novković dodaje: Sve više ljudi gugla i kaže – imam ADHD. Mislim da se samim time, s jedne strane, širi svjesnost, a s druge strane se na neki način trivijalizira sam poremećaj, jer - ne, nije sve što izgleda kao ADHD - ADHD.“
O tome što je ADHD, psihoterapeutkinja kaže:
„ADHD je neurorazvojni poremećaj koji se javlja u
djetinjstvu. Sama riječ - neurorazvojni poremećaj znači da se
poremećaj razvija kako se razvija naš mozak. Davno se smatralo da
je to poremećaj koji imaju samo djeca. Danas se zna da je to
poremećaj koji mogu imati odrasle osobe. Mnoga djeca koja imaju
ADHD nikada zapravo ne prerastu ADHD kako se prije smatralo, a
također znamo da se mozak razvija do adolescencije – i mi sa 20
godina možemo na neki način dobiti ADHD.“
Koji su simptomi ADHD-a, autorica knjige kaže:
„Najčešći simptomi su hiperaktivnost, impulzivnost i nepažnja.
Hiperaktivnost znači motorički nemir, nevoljke pokrete. Ne možemo
gledati jedno dijete s ADHD-om i njegovu motoriku kao i nekakvog
vrlo uspješnog sportaša koji je stalno u pokretu. Motorika kod
ADHD-a je nesvrsishodna -trčat će okolo, penjati se posvuda,
dirat će sve, ako neće moći ništa, makar će cupkat nogama, micati
rukama. Ti pokreti nisu svrsishodni, ali tijelo ima stalnu
potrebu za pokretom. Impulzivnost znači da ne može čekati na red,
kada diže ruku u školi istovremeno i kaže odgovor, ne može čuti
pitanje do kraja i već misli da zna pa odgovara itd. Jedno
pomanjkanje strpljenja i opće kontrole nad samim sobom. Imamo
nepažnju za koju smatram da je to nedostatak održavane pažnje i
nedostatak kontrole nad vlastitom pažnjom. Svako to dijete ima
jako dobru pažnju. Međutim, njihova pažnja usmjerena je na
sadržaj koji njih zanimaju, a ne na sadržaj koji se očekuje da
bude u fokusu njihove pažnje (...).“
Na pitanje je li cijelo vrijeme intenzitet simptoma jednak ili se
događa u intervalima, Hercigonja-Novković kaže:
„ADHD kada se dijagnosticira se dijagnosticira u suradnji s
roditeljima i s okolinom djeteta. Više manje je prisutan u svim
sredinama funkcioniranja osobe. Pod sredine mislim na socijalnu
sredinu, obiteljsku sredinu i na školsku. Kod odraslih ljudi tu
školsku zamjenjuje radna sredina. U svim sredinama je on manje
više prisutan i on je prisutan u svakom danu, ali nije prisutan u
svakom trenutku jednakog intenziteta. (...).
Psihoterapeutkinja kaže da sva istraživanja kažu da je ADHD
visoko nasljedan te dodaje:
„Nasljednost možemo gledati u dva smjera. Jedno je sama genetika,
dakle roditelj ima ADHD ili ne mora čak ići s roditelja na
dijete. Kod mog djeteta konkretno, ja nemam ADHD, ali moj brat
ima. Dakle, po toj liniji može ići i široj obitelji. Može biti
nasljedno i imitacijom. Imam iskustvo u kojemu najstarije dijete
ili srednje dijete u obitelji ima ADHD, a mlađe nema, ali ima
obrazac ponašanja koje je pokupilo od starijeg djeteta ili od
roditelja.“
Komplikacije koje ADHD može izazvati često idu, ističe
psihoterapeutkinja, s komorbidnim poteškoćama.
„To su dodatne poteškoće, dodatni poremećaji (...). Kod ADHD-a to
su najčešće, gledajući po rasponu godina, poteškoće u učenju i
poremećaj u ponašanju kod mlađe djece, a onda što oni idu stariji
imamo psihičke tegobe kao što su nisko samopouzdanje,
anksioznost, depresija, loša slika o sebi. (...)“, rekla je
Hercigonja–Novković.
O tome je li ADHD danas češći u populaciji nego ikad prije,
autorica knjige kaže:
„Nisam sigurna imam li točan odgovor za vas, ali mogu vam reći
moje mišljenje, a moje mišljenje je samo moje mišljenje. Možda i
nemamo više ADHD-a danas, toliko više koliko se to čini, ali
imamo stresan način života i imamo sve više djece koja imaju
slabu pažnju. Sama slaba pažnja ili poneki element ADHD-a ne čine
dijagnozu ADHD-a. (...). A ovo što ste drugo pitali prestiž,
odnosno zanimljivost takve jedne dijagnoze je, mogu laički reći,
da je ADHD in. Ne znam do kada će biti in, ali trenutno
je in. Svatko bi želio imati ADHD. Na neki način kad shvatim
da nisam funkcionalna, kad shvatim da često mislim da sam glupa
ili tupa ili nesposobna i netko mi kaže - možda imaš ADHD i
primim se za to. To je kao nekakva isprika za moju
nefunkcionalnost.“
Psihoterapeutkinja ima i savjet kako educirati dijete koje ima
ADHD:
„(...). Treba s djecom razgovarati o tome. Ne to stavljati u
patologiziranje tipa -ti si bolesna, nisi normalna, ne možeš ili
nećeš nikada moći. Sve možeš! Dijagnoza ADHD-a u stvari stavlja
manji pritisak na dijete, a puno veći pritisak na roditelje.
(...) O roditelju ne ovisi hoće li dijete dobiti ADHD, ali
itekako ovisi prognoza djeteta s ADHD-om“, rekla je Hercigonja –
Novković.
O tome kada je najsigurnije postaviti dijagnozu, autorica knjige
kaže:
„Što se tiče nas stručnjaka, najsigurnije možemo postaviti
dijagnozu s polaskom u školu. U vrtiću se svatko razvija nekim
svojim tempom. Neka djeca su više razigrana, a neka nisu. Tek kad
dođu u školu, tek tada su pred svako dijete postavljeni
jedinstveni zahtjevi. (...) Sada svi oni moraju odsjediti 45
minuta, pratiti, pisati, zapisivati, čuvati svoje stvari. Tu se
negdje vidi tko ispada iz toga, a tko ne.“
U svijetu je, ističe psihoterapeutkinja, broj jedan farmakološka
terapija.
„U Hrvatskoj to nije uopće toliko uvriježeno. Uvijek znamo da
postoje lijekovi za to, ali oni su samo nekakva podrška ako je to
zaista potrebno. Većina roditelja bira ne izložiti dijete
farmakološkoj terapiji već - pod brojem jedan je psihoedukacija,
edukacija roditelja, edukacija nastavnika, modifikacija
ponašanja, (...). Postoji paradoks kod ADHD-a – oni izgledaju
jako nabrijano i jako ubrzano, međutim, njihova motorika je
ubrzana, a njihova kognicija je mrvicu usporena. Oni zapravo
trebaju usporiti da bi se spojila njihova kognicija i njihova
motorika.(...)“, rekla je Hercigonja - Novković te
dodaje:
„Farmakološku terapiju uglavnom traže kada dođu na faks i ne
ovise više o roditeljima te bi ju oni sada htjeli jer je obujam
gradiva i pritisak puno veći.“
Listopad je mjesec posvećen upravo svjesnosti o ADHD-u. O tome
kako kao društvo možemo doprinijeti većoj toleranciji i
vidljivosti ADHD-a, autorica knjige kaže:
„To će biti neminovno jer se sve više priča o tome, ne samo u
listopadu, nego generalno. Sve više ljudi gugla i kaže
– imam ADHD. Mislim da se samim time s jedne strane širi
svjesnost, a s druge strane se na neki način trivijalizira sam
poremećaj, jer upravo ono što sam rekla na početku - ne,
nije sve što izgleda kao ADHD - ADHD. (...)“
Izdvojeno
-
Djelomice sunčano uz više oblaka u prvom dijelu dana, osobito ujutro na jugu Jadrana gdje će još mjestimice padati kiša.
-
Topla čokolada jedan je od omiljenijih toplih napitaka diljem svijeta, posebno u hladnim zimskim mjesecima. Bogatog, kremastog okusa i intenzivnog mirisa čokolade, ovaj napitak pruža utjehu i toplinu te budi osjećaj nostalgije i zadovoljstva.
-
Jeste za šah i pivo? Red izazova i red opuštanja uz pivo u pogonu pivovare? Poklonite sebi i svojima jedan 'Christmas chess challenge' i zaigrajte šah s bivšim prvakom Hrvatske!
-
U petak, 13. prosinca, Zimski park na Višnjiku zasjao je u blagdanskom duhu uz dolazak Kamiona Djeda Mraza u organizaciji Auto Hrvatske.
Reci što misliš!