#koronavirus
HZJZ izdao detaljne upute za vrtiće, osnovne i srednje škole
U ponedjeljak, 7. rujna 2020. je započela nova školska godina 2020./2021. Prema trenutnim podacima Ministarstva, u školske klupe sjeda ukupno 459.800 učenika, a nastava će se, ovisno o epidemiološkoj situaciji, provoditi prema tri modela koja je izradilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja (MZO).
Model A predviđa odvijanje nastave u školi uz pridržavanje epidemioloških uputa HZJZ-a, Model B je mješoviti oblik nastave (u školi i na daljinu), a Model C je nastava na daljinu.
O primjeni pojedinoga modela odlučivat će škole u suradnji i uz suglasnost s osnivačem i nadležnim lokalnim stožerom, osim u slučaju lockdowna za cijelu državu, kada vlada donosi odluku o primjeni Modela C na nacionalnoj razini.
Upute Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo
U svim objektima važno je provoditi i poštovati opće mjere sprječavanja širenja zaraze.
Fizičko udaljavanje
Rad ustanove neophodno je organizirati na način da se osigura
koliko je moguće socijalno distanciranje (fizički razmak).
Neophodno je poticati fizički razmak, kao i pojačanu osobnu
higijenu djece/učenika. Ipak, treba očekivati da će kod djece
mlađe dobi (rana i predškolska dob i niži razredi osnovne škole)
biti određenih odstupanja u provedbi uslijed specifičnosti i
potreba pojedinih odgojno-obrazovnih procesa, njege djeteta te
razvojnih značajki pojedinih dobi kao što su:
− istraživanje prostora i predmeta koji okružuju dijete (u
određenoj dobi stavljanje u usta ruku i predmeta),
− znatiželja u odnosu na druge osobe/drugu djecu,
− motorička nespretnost i nedoraslost,
− potreba za kretanjem.
Higijena ruku
Važno je omogućiti i uvesti u rutinu redovito pranje ruku tekućom
vodom i sapunom. Ruke se peru prije ulaska u svoju
skupinu/učionicu, prije i nakon pripreme hrane, prije jela, nakon
korištenja toaleta, nakon dolaska izvana, nakon čišćenja nosa i
kada ruke izgledaju prljavo. Za pranje ruku treba koristiti
tekuću vodu i sapun.
Pri pranju ruku potrebno je pridržavati se naputaka za pravilno
pranje ruku: https://bit.ly/2ThY08M.
Uz navedeno, prema potrebi može se organizirati pranje ruku prema
unaprijed utvrđenom rasporedu najmanje dva puta dnevno po
odgojno-obrazovnim skupinama/razrednim odjelima, bez međusobnog
kontakta pojedinih skupina/razrednih odjela.
Nakon pranja ruku sapunom i vodom, ruke treba osušiti papirnatim
ručnikom za jednokratnu upotrebu koji se nakon korištenja baca u
koš za otpad s poklopcem.
Dezinfekcija ruku
Prednost se daje pranju ruku tekućom vodom i sapunom.
Dezinficijense ne koriste djeca rane i predškolske dobi, niti
učenici koji imaju promjene na koži ruku ili ako dezinficijens
kod njih izaziva nelagodu. Također, upotrebu dezinficijensa kod
učenika svakako treba nastojati ograničiti na dezinfekciju kod
ulaska u školu te se nikako ne treba primijeniti više od dva-tri
puta dnevno za učenike od 1.-4. razreda osnovne škole. Na ulazu u
vrtić i školu te u školi na nekoliko lako dostupnih mjesta treba
postaviti dozatore s dezinficijensom za dezinfekciju ruku učenika
i odraslih s uputom za korištenje. Djeca rane i predškolske dobi
ne dezinficiraju ruke, nego ih češće peru sapunom i vodom, a i
kod učenika osnovne škole prednost ima pranje ruku. Za učenike od
5.-8. razreda osnovne škole te u srednjim školama se preporučuje
osigurati dezinficijens za ruke u svakoj učionici koja nema
tekuću vodu.
Sredstvo za dezinfekciju treba u količini od 1 do 2 ml nanijeti na suhe i čiste dlanove (obično jedan potisak, ili prema uputama proizvođača).
Dlanove i područje između prstiju treba protrljati dok se ne osuše, a sredstvo nije potrebno isprati.
Treba paziti na dostatnu količinu dezinficijensa za ruke te obavezno javiti nadređenom u slučaju da je u dozatoru preostala manja količina sredstva za dezinfekciju kako bi se osigurao novi.
Organizacija rada s djecom/učenicima
Boravak u vrtićima i školama preporučljivo je organizirati na
sljedeći način:
• u odgojno-obrazovni rad neophodno je uključiti svu
djecu/učenike
• kod osnivanja novih odgojno-obrazovnih skupina/razrednih odjela
(primjerice 1. razred OŠ i 1. razred SŠ te uvijek kada je to
moguće) predlaže se osnovati odgojno-obrazovnu skupinu/razredni
odjel približno jednake veličine (sukladno važećim propisima) te
sa što manjim brojem djece/učenika
• kod većih odgojno-obrazovnih skupina/razrednih odjela treba
razmotriti mogućnost organiziranja rada u odgovarajućoj
prostoriji veće površine
• u slučaju potrebe povećanja broja odgojno-obrazovnih skupina u
vrtiću, ravnatelj je dužan obratiti se osnivaču radi pronalaženja
odgovarajućega prostora te u skladu s propisima od nadležnog
ministarstva zatražiti odobrenje za rad u promijenjenim
uvjetima
• u slučaju nedovoljnog broja učionica (prostorija), ravnatelj
škole dužan je obratiti se osnivaču radi pronalaženja
odgovarajućega prostora te u skladu s propisima od nadležnog
ministarstva zatražiti odobrenje za rad u promijenjenim
uvjetima
• za pomoć u rješavanju specifičnih organizacijskih pitanja
pojedinih okruženja vezanih uz razvoj epidemiološke situacije,
ustanova se treba javiti nadležnom Stožeru civilne zaštite.
Koliko god je to moguće, neophodno je smanjiti fizički kontakt
(bliski kontakt):
– djece/učenika i odgojitelja/učitelja/nastavnika iz jedne
odgojno-obrazovne skupine/razrednog odjela s djecom/učenicima i
odgojiteljima/nastavnicima drugih skupina/razrednih odjela
– roditelja djece/učenika i djelatnika ustanove
– kod putovanja u/iz ustanove
– prilikom ulaska i izlaska iz ustanove
– tijekom cjelokupnog boravka u ustanovi.
Svaka odgojno-obrazovna skupina/razredni odjel boravi u jednoj prostoriji (učenici ne mijenjaju učionicu niti u predmetnoj nastavi).
Preporučuje se u svakoj pojedinoj ustanovi kada je god to nužno i moguće kako bi se osigurala što veća socijalna distanca sljedeće:
• tijekom radnoga dana smanjiti koliko je moguće broj
učitelja/nastavnika/djelatnika (npr. izvođenjem nastave u
dvosatu/trosatu ili izvođenjem nastave u jednom tjednu, pri čemu
se nastava određenoga nastavnog predmeta drugi tjedan ne održava
za učenike toga razrednog odjela)
• za škole koje su do sada radile u jednoj smjeni, rad u dvije
smjene (to se ne odnosi na škole s vrlo malim brojem učenika u
odnosu na prostorne mogućnosti škole, kao i one koje mogu
osigurati preporučenu socijalnu distancu)
• na početku ili na kraju svake smjene potrebno je svakodnevno
primjereno čišćenje prostorija sukladno uputama (vidjeti na kraju
dokumenta)
• ako je moguće potrebno je organizirati nastavu na način da ona
za sve učenike ne počinje i ne završava u isto vrijeme (npr.
izraditi protokol početka i završetka nastave, kao i odmora za
razredne odjele s razmakom od 15 minuta ili 30 minuta između
odjela) kako bi se rasteretio javni prijevoz, omogućio ograničen
broj učenika u organiziranom prijevozu te smanjilo grupiranje
učenika prilikom ulaska i izlaska iz škole, kao i kod pranja ruku
u toaletu prije početka nastave; navedeno je potrebno
organizirati na način da se uvaže objektivne okolnosti u dolasku
i odlasku pojedinih učenika putnika u školu u najboljem interesu
učenika (primjerice potrebno je uvažiti postojanje ograničenog
broja autobusnih linija zbog čega pojedini učenici mogu doći u
školu samo u određeno vrijeme i sl.). Gdje god je to moguće,
osnivač ili drugi organizator prijevoza treba osigurati povećan
broj vozila i veću frekvenciju vožnje u javnom prijevozu i
organiziranom prijevozu učenika
• organizirati odmore u različito vrijeme, odnosno ukinuti
školsko zvono, na način da učenici ne dolaze u kontakt s
učenicima iz drugih razrednih odjela te se kreću izvan učionice
samo koliko je nužno
• izbjegavati fizički kontakt djece i učenika iz različitih
odgojno-obrazovnih skupina/razrednih odjela u dječjim vrtićima
pri izvođenju kraćih programa s djecom predškolske dobi te u
školama tijekom izvođenja izborne nastave, nastave stranih
jezika, fakultativne nastave, dodatne i dopunske nastave,
programa produženog boravka, programa produženog stručnog
postupka, nastave jezika i kulture nacionalnih manjina po Modelu
C, pripremne i dopunske nastave hrvatskoga jezika za djecu koja
ne znaju ili nedovoljno znaju hrvatski jezik i slično.
• Vezano za zajedničke prostorije preporučuje se:
– prolazak skratiti na minimum
– da u vremenu prolaska djece/učenika i
odgojitelja/učitelja/nastavnika iz jedne odgojno-obrazovne
skupine/razrednoga odjela tim prostorijama, druge skupine/odjeli
ne prolaze
– da djeca i učenici prilikom prolaska nepotrebno ne dodiruju
površine ili predmete
– da djeca i učenici prolaze po najkraćoj mogućoj unaprijed
utvrđenoj/označenoj ruti kretanja (primjerice od ulaza do
sobe/učionice, pri čemu je potrebno unaprijed utvrditi/označiti
rutu kretanja)
– ako je moguće kroz hodnike organizirati kretanje u jednom
smjeru ili označiti put kretanja
• odgojitelj/učitelj/nastavnik s djecom/učenicima provodi što je
moguće više vremena na otvorenom (npr. izvođenje nastave na
otvorenom)
• krevetići za dnevni odmor djece, stolovi za jelo i školske
klupe razmiču se tako da djeca u dječjem vrtiću i ustanovama s
posebnim programima za djecu/učenike s teškoćama u razvoju leže,
odnosno u školi sjede na što većoj udaljenosti u prostoriji
(približno 1,5 m, a po mogućnosti 2 m) jer svako smanjenje
razmaka povećava razinu transmisije bolesti u populaciji, ali
opet tako da sva djeca budu uključena u ustanovu. Preporučuje se
da učenici sjede jedan iza drugoga ili jedan pored drugoga, a ne
licem u lice uz primjeren razmak (što je više moguće s obzirom na
broj učenika i veličinu razreda). U iznimnim situacijama u kojima
nije moguće osigurati adekvatan razmak moguće je predvidjeti
uvođenje pregrade na stolovima.
• učenici od 5. razreda OŠ nadalje, učitelji predmetne
nastave/nastavnici te stručni suradnici, ako se radi o ustanovi u
kojoj je razmak u učionicama između učenika manji od 1,5 m,
moraju nositi maske; učenici i nastavnici srednjih škola ako se
radi o ustanovi u kojoj je razmak u učionicama između učenika
manji od približno 2 m, moraju nositi maske;
• iznimno od ove točke, za razredne odjele od 5. do 8. razreda
osnovne škole u kojima nije moguće osigurati fizički razmak od
1,5 m u učionicama, te za srednje škole u kojima nije moguće
osigurati fizički razmak od oko 2 m u učionicama između svih
osoba (učenika i nastavnika), ako je moguće s obzirom na nastavni
proces, preporučuje se organizirati turnuse na način da se
određeni razredni odjel podjeli na dvije grupe učenika te u školu
naizmjenično dolazi jedna pa druga grupa učenika (turnusi u
trajanju od 1 tjedan ili režimu 3+2/2+3 dana). Grupe učenika po
turnusima trebaju biti stalne (nepromjenjive). Ovaj prijedlog
nije kompatibilan s osnovnom pedagoškom smjernicom da se nastava
održava za sve učenike istovremeno i u smislu dobrobiti djece je
najnepovoljniji. Organizacija nastave iz ove točke primjenjuje se
iznimno u slučaju kada drugim predloženim mjerama (primjerice
različiti termini početka nastave i sl.) nije moguće osigurati
razmak između učenika u razredu veći od 1,5 m. U slučaju povoljne
epidemiološke situacije nadležni lokalni stožer, na prijedlog
ustanove i suglasnost osnivača, može odlučiti da se za pojedinu
školu navedeni oblici nastave ne moraju provoditi.
Organizacija prostora
Preporučene značajke prostorije u kojoj boravi jedna
odgojno-obrazovna skupina djece/učenika jednog razrednog
odjela:
• prostorija što veće površine i visine, prozračna i osunčana
(odgovarajući izvor dnevnog svjetla)
• prostorija je vratima odvojena od prostorija u kojima borave
druge skupine
• prostorija se može dobro provjetriti vanjskim zrakom
• prehranu organizirati u prostoriji u kojoj borave djeca/učenici
na način da se hrana unaprijed podijeli u porcije ili kao
pakirane obroke
• prehranu je iznimno moguće organizirati u blagovaonici
(preporučuje se pridržavanje preporuka za ugostiteljske objekte,
vidjeti na kraju dokumenta, uz naznaku da razmak između
djece/učenika treba biti dva metra ili najveći moguć s obzirom na
broj djece/učenika i veličinu blagovaonice; moguće je
postavljanje pregrade na stolovima između djece/učenika
• preporučuje se da se boravak u blagovaonici, sportskoj dvorani,
knjižnici i drugim zajedničkim prostorijama organizira po
skupinama, po mogućnosti da se jasno na vidnom mjestu naznači
maksimalan broj osoba koje u isto vrijeme mogu boraviti u tim
prostorima
• izbjegava se ulazak drugih osoba (primjerice zbog čišćenja,
popravka ili donošenja hrane) u prostoriju sve dok djeca/učenici
borave u njoj
• korištenje toaleta treba organizirati na način da se jasno
odredi i na vratima naznači maksimalan broj korisnika, označi
mjesto za red (po mogućnosti vani), put kretanja i dostupne
umivaonike (poštujući fizički razmak); važno je da se pojedino
dijete/učenik drži na udaljenosti koliko je moguće većoj od druge
djece/učenika (primjerice, ako je toalet manje površine dijete
može pričekati izvan toaleta da drugo dijete izađe); također je
potrebno poticati djecu/učenike na redovito pranje ruku tekućom
vodom i sapunom nakon korištenja toaleta.
Djelatnici i učenici s kroničnim bolestima
Djelatnicima s kroničnim bolestima koje možebitno predstavljaju
veći rizik za razvoj težih oblika bolesti COVID-19 (djelatnici s
respiratornim, kardiovaskularnim, malignim bolestima,
dijabetesom, imunodeficijencijama) preporučuje se nošenje maske.
S obzirom da se rizik od zaraze u dječjem vrtiću za odgojitelje
te školi za učitelje nije do sada pokazao većim od rizika od
zaraze na bilo kojem drugom radnom mjestu ili u zajednici, smatra
se da samo izrazito vulnerabilne (osjetljive) osobe ne smiju
raditi u dječjem vrtiću i školi, dok osobe s većinom kroničnih
bolesti mogu raditi u dječjem vrtiću i školi jednako kao i na
drugim radnim mjestima. Za svaku izrazito vulnerabilnu osobu
(djelatnik i dijete/učenik) ili osobu koja dijeli kućanstvo s
izrazito vulnerabilnom osobom, potrebno je pojedinačno razmotriti
situaciju uzimajući u obzir aktualnu epidemiološku situaciju.
Odluku o tome donosi liječnik primarne zdravstvene zaštite kao i
o eventualnim drugim posebnim mjerama zaštite poput nošenja maske
i sl. (pedijatar, liječnik obiteljske medicine, te za učenike kod
izostanaka duljih od mjesec dana liječnik školske medicine). U
kućanstvu u odnosu na vulnerabilnog člana preporučuje se
izbjegavati bliski kontakt, nositi masku kada je primjereno i
provoditi druge preventivne mjere. Popis izrazito vulnerabilnih
skupina bolesti i zdravstvenih stanja i uvjeti za njihov boravak
u školi sukladan je pravilima liječničke struke.
Ulazak i izlazak iz dječjeg vrtića i škola
Ulazak i izlazak
Ustanova vodi evidenciju ulaska/izlaska bilo da je riječ o
ovlaštenom ili neovlaštenom osoblju (ovlašteno osoblje uključuje:
djecu/učenike, osoblje, pomoćno i administrativno osoblje, ostalo
osoblje kojem je odobren ulazak; neovlašteno osoblje uključuje:
roditelje/skrbnike, neupisanu braću/sestre djecu/učenike,
drugo osoblje koje nije nužno za rad ustanove). Evidencija
ulazaka i izlazaka mora se obaviti na adekvatan način da se ne
stvaraju grupiranja na ulazu, npr. za učenike se evidencija
obavlja u razredu.
Ovlaštena osoba ulazi u ustanove na način da održava razmak od
najmanje 1,5 m u odnosu na sve druge osobe (po mogućnosti prema
oznaci na podu), dezinficira ruke na ulazu te izbjegava
zadržavanje i grupiranje. Ulazak/izlazak se odvija u fazama prema
protokolu koji izrađuje ustanova.
Do daljnjeg su zabranjeni svi posjeti ustanovama (primjerice
izvođenje kazališne predstave i sl.).
Neophodno je osigurati protok/dolazak što manjeg broja osoba,
kako na ulazu u ustanovu, tako i u unutarnjim prostorima
ustanove.
Navedeno ograničenje treba primjenjivati vezano uz medijske upite
te se predlaže snimanje medijskih priloga na otvorenom, odnosno u
dvorištu dječjega vrtića i škola.
U dijelu uputa koji se odnosi na uključivanje djece i mladih s
teškoćama u razvoju u ustanovama koje provode posebne programe za
djecu/učenike s teškoćama u razvoju, predviđen je nastavak
rehabilitacijskih i drugih terapijskih postupaka/usluga iz
sustava socijalne skrbi sukladno odgovarajućim preporukama
(navedeno kasnije). Iste preporuke treba primijeniti i kod
rehabilitacijskih i terapijskih postupaka s vanjskim suradnicima
u prostorima dječjih vrtića i škola koje je moguće nastaviti ako
su se provodili u ustanovi prije epidemije te ako je moguće
osigurati dosljednu provedbu odgovarajućih epidemioloških
preporuka.
Oprema
Djecu i učenike treba poučiti da, koliko je to moguće i
primjereno dobi, ne dijele svoj pribor i stvari s drugom
djecom/učenicima.
Ulazak roditelja u dječje vrtiće, školu (1. razred osnovne škole)
kao i roditelja djece s teškoćama u razvoju
U školu učenici dolaze i odlaze sami, organiziranim prijevozom
ili u pratnji roditelja, ovisno o odluci roditelja, kao što bi
dolazili i odlazili da nema epidemije. Kada dovodi i odvodi
dijete, roditelj ili druga osoba u pratnji djeteta može ući u
dječji vrtić te iznimno u školu ukoliko se radi o učeniku
1. razreda osnovne škole (u skladu s odlukom ravnatelja npr.
prvog dana škole) ili o učeniku s teškoćama u razvoju.
U ustanovu može ući roditelj ili druga osoba u pratnji, kada dovodi i odvodi dijete s teškoćama, posebno ako zdravstveno stanje djeteta/učenika to zahtjeva te ako dijete/učenik s teškoćama u razvoju nema osiguranu podršku pomoćnika u nastavi ili stručnog komunikacijskog posrednika koji umjesto roditelja uvodi dijete/učenika u ustanovu. Roditelj ili druga osoba u pratnji dovodi dijete do garderobe pred prostorijom u kojoj dijete boravi.
Roditelj ili druga osoba u pratnji djeteta ulazi u vrtić na način
da održava razmak od najmanje 1,5 m a po mogućnosti 2 m u odnosu
na sve druge osobe, dezinficira ruke na ulazu te izbjegava
zadržavanje i grupiranje u ustanovi. Malo duže zadržavanje (oko
15 minuta) moguće je samo kod prilagodbe djeteta na novu sredinu
na početku uključivanja u ustanovu. Međusobni razmak ne trebaju
držati osobe iz istog kućanstva. U pratnji djeteta/učenika uvijek
je samo jedna odrasla osoba. Roditelj ili druga osoba u pratnji
djeteta/učenika obavezno u ustanovi nosi masku te bez maske ne
može ući u ustanovu već dijete/učenika preuzima djelatnik ispred
ulaza u ustanovu.
Postupanje djece/učenika po ulasku u vrtić ili školu. Dijete
i učenik osnovne škole ulazi tako da odlazi do garderobe, obuva
papuče, skida jaknu te pere ruke sapunom i vodom prije ulaska u
sobu/učionicu. U srednjoj školi nisu nužne papuče.
Organizacija rada ustanova
Ulazak i dostava u vrtić ili školu
Ulazna vrata otvaraju se na poziv telefonom ili zvonom tijekom
radnog vremena i dežurstva. Vikendom/blagdanom/radnim danom i
poslijepodne vrata otvara dežurni djelatnik.
Dostavu za potrebe ustanove preuzimaju nadležni radnici ustanove
na vanjskim vratima, a ulaz je dozvoljen iznimno serviserima i
ostalim službama čije usluge su neophodne (što uključuje
dosljednu provedbu preventivnih i protuepidemijskih mjera poput
provjere vode za ljudsku potrošnju, zdravstvene ispravnosti hrane
i sl.) uz obveznu mjeru dezinfekcije ruku i po potrebi nošenja
zaštitne maske i zamjenske obuće ili jednokratnih nazuvaka.
Spremačice i čišćenje
Spremačica iz jutarnje smjene prva ulazi u ustanovu. Zadnja osoba
koja izlazi iz ustanove je spremačica iz poslijepodnevne smjene
koja dezinficira sve korištene površine. Ako se na kraju dana
koriste uređaji za dezinfekciju zamagljivanjem koju provodi
ovlaštena stručna ekipa, školu zadnji napušta djelatnik škole
koji je određen od uprave za davanje pristupa stručnoj ekipi.
Provjetravanje prostorija
Prostorije u ustanovi obvezno je provjetravati više puta dnevno,
svakako prije dolaska i nakon odlaska djece/učenika, i to u
trajanju od najmanje pola sata te pod odmorima ili na način, ako
to vremenske prilike dopuštaju, da se ostavi otvoren prozor. Kad
je lijepo vrijeme, preporučuje se ostaviti otvorene prozore
tijekom odgojno-obrazovnoga rada (npr. jedan sprijeda, jedan
straga). Ako prozori ne mogu biti stalno otvoreni, prostoriju je
potrebno redovito provjetravati tijekom odmora i bar jednom na 5
minuta tijekom sata. Ako postoje prozori na kip na vrhu prozora,
isti stalno trebaju biti otvoreni. Na vratima sobe/učionice
poželjno je imati dio s rešetkom radi ulaska/izlaska zraka.
Preporučuje se razmotriti mogućnost ugradnje ventilacije na
stropu koja izvlači zrak iz sobe/učionice i izbacuje van uz
osiguran dovod svježeg vanjskog zraka u prostoriju u kojoj borave
djeca/učenici.
Čišćenje prostora
Dodirne površine kao što su kvake, ručke na prozorima, radne
površine, tipkovnice, konzole, slavine u toaletima i kuhinjama,
tipke vodokotlića, daljinski upravljači, prekidači za struju,
zvona na vratima, ploče dizala te druge dodirne površine koje
koristi veći broj osoba neophodno je dezinficirati prebrisavanjem
više puta (na početku i na kraju svake smjene te najmanje jednom
tijekom smjene). Preporuča se izbjegavanje korištenja
klimatizacijskih i ventilacijskih uređaja koji izazivaju
kovitlanje zraka.
Čišćenje se provodi u vrijeme kada su djeca u dvorištu ili nakon
njihovog odlaska. Neophodno je pojačano čišćenje WC-a,
umivaonika, kvaka u WC-ima, prekidača za svjetlo, tipki na
vodokotlićima, površina koje se često dodiruju i to nakon svakog
odmora.
Posebna radna obuća
Na samom ulazu u prostor smještaja treba osigurati zaseban
prostor za obuvanje radne obuće svim zaposlenicima dječjih
vrtića. Ustanove, posebno dječji vrtići koji imaju pozitivno
iskustvo s dezbarijerama u proteklom razdoblju (dezinfekcija
potplata), mogu nastaviti s navedenom praksom.
Maske za lice
Maske su obavezne u sljedećim situacijama (mogu se koristiti
platnene maske osim pod točkom 1.):
1. medicinske maske i viziri su potrebni
odgojiteljima/učiteljima/nastavnicima samo ako dijete/učenik
razvije znakove bolesti tijekom boravka u ustanovi, dok je
oboljelom djetetu/učeniku potrebno osigurati masku (ako narušeno
zdravstveno stanje djeteta/učenika omogućuje nošenje maske). U
tom slučaju se to dijete/učenik/ izolira u zasebnoj prostoriji
dok po njega ne dođe roditelj/staratelj, a
odgojitelj/učitelj/nastavnik koji nadzire dijete/učenika treba
koristiti vizir, masku i jednokratnu pregaču. Po odlasku djeteta
iz dječjega vrtića, odnosno učenika iz škole, dezinficira se
prostorija u kojoj je dijete/učenik bilo izoliran/o, zaštitna
oprema se zbrinjava na odgovarajući način, a ruke se operu vodom
i sapunom ili dezinficiraju, s time da se prednost daje pranju
ruku vodom i sapunom. Unaprijed je potrebno odrediti prostor za
izolaciju bolesnog djeteta/učenika te odgojno-obrazovnog radnika
koji će biti s njim do dolaska roditelja
2. kod potrebe za intimnom njegom djeteta/učenika
3. kod komunikacije djelatnika (iako se preporučuje komunikacija
između djelatnika prvenstveno na daljinu)
4. za roditelje i druge osobe kada je njihov ulazak u ustanovu
nužan (preporučuje se da se roditeljski sastanci održavaju
prvenstveno na daljinu)
5. u javnom prijevozu, uključujući organizirani prijevoz
6. za učitelje i nastavnike koji provode nastavu u kući
učenika
7. za pomoćnike u nastavi, njegovatelje i zdravstvene radnike u
ustanovama s posebnim programima za učenike s teškoćama u
razvoju
8. za trećeg odgojitelja u predškolskoj ustanovi koji obavlja
poslove pomoćnika djetetu s teškoćama u razvoju, pomoćnoga
djelatnika za njegu, skrb i pratnju djeteta rane i predškolske
dobi te zdravstvenu voditeljicu
9. učenicima od 5. razreda OŠ nadalje, učiteljima predmetne
nastave/nastavnicima te stručnim suradnicima, ako se radi o
ustanovi u kojoj je razmak u učionicama između svih osoba
(učenika, nastavnika i dr.) manji od 1,5 m*
10. učenicima i nastavnicima srednjih škola ako se radi o
ustanovi u kojoj je razmak u učionicama između svih osoba
(učenika, nastavnika i dr.) manji od približno 2 m*
*u slučaju povoljne epidemiološke situacije nadležni lokalni
stožer, na prijedlog ustanove i suglasnost osnivača, može
odlučiti da za pojedinu školu učenici ne moraju nositi maske te
da nastavnici u učionici ne trebaju nositi masku iako je razmak
manji od navedenog, kao i obavezu nošenja maski čak i kod
navedenih razmaka u učionici u slučaju nepovoljne epidemiološke
situacije.
11. učiteljima ostalih predmeta u razrednoj nastavi
12. odgojiteljima/učiteljima/nastavnicima i svim drugim
djelatnicima škole kod prolaska hodnikom i sl. 13. učiteljima
predmetne nastave/nastavnicima te stručnim suradnicima i drugim
djelatnicima škole u vrijeme kontakata s odraslim osobama.
Maske se preporučuju svim drugim djelatnicima škole s kroničnim
bolestima koje mogu dovesti do težih oblika bolesti COVID-19 ako
im zdravstveno stanje omogućuje nošenje maske.
Ako se maske nose u ovim ustanovama, neophodno ih je nositi
pravilno na način da cijelo vrijeme prekrivaju nos i usta.
Djeca rane i predškolske dobi, učenici do četvrtog razreda
osnovne škole (uključujući četvrti razred), kao i učenici s
teškoćama u razvoju koji svladavaju posebne programe, ne nose
zaštitne maske.
Rukavice
Rukavice nose ona zanimanja u kojima su se iste nosile i prije
epidemije (kao higijenski standard).
Mjerenje temperature i praćenje pojave simptoma
Djelatnici:
Dnevno mjerenje temperature.
Svi djelatnici obavezni su mjeriti tjelesnu temperaturu svaki dan
prije dolaska na posao te u slučaju povećane tjelesne temperature
ne dolaze na posao, već se javljaju telefonom ravnatelju i
izabranom liječniku obiteljske medicine kako je navedeno u
nastavku.
Kod dolaska i odlaska s posla, svim se djelatnicima preporučuje svakodnevno mjerenje tjelesne temperature beskontaktnim toplomjerom, kao i utvrđivanje imaju li respiratornih simptoma ili znakove drugih zaraznih bolesti. Kod osobe s povišenom temperaturom izmjerenom beskontaktnim toplomjerom (37,3oC i veća, ovisno na specifikaciji beskontaktnog toplomjera) preporučuje se mjerenje temperature i standardnim toplomjerom pod pazuhom te se povišena temperatura utvrđuje na temelju takvog mjerenja.
Evidencijska knjiga
Vodi se evidencija o vrijednostima izmjerene tjelesne temperature
i eventualnom postojanju respiratornih simptoma.
Postupanje s febrilnim djelatnikom, odnosno osobama
s drugim simptomima zarazne bolesti
S povišenom tjelesnom temperaturom, respiratornim simptomima i
drugim simptomima zarazne bolesti nije dozvoljeno raditi, brinuti
se o djeci, niti dolaziti u prostor poslodavca, odnosno ustanove,
što je i inače nužno u radu ovakvih ustanova. Djelatnici s
povišenom tjelesnom temperaturom i/ili respiratornim simptomima
odmah napuštaju radna mjesta. Ravnatelj treba imati unaprijed
organiziranu zamjenu za takav slučaj.
Djeca/učenici
Roditelji su dužni izmjeriti tjelesnu temperaturu djetetu svaki
dan prije dolaska u ustanovu te u slučaju povišene tjelesne
temperature ne smiju dovoditi dijete u ustanovu, već se javljaju
ravnatelju ustanove i izabranom pedijatru/liječniku obiteljske
medicine radi odluke o testiranju i liječenju djeteta. Učenici
starije dobi sami mjere temperaturu. Učenici viših razreda a
posebno punoljetni učenici mogu samostalno mjeriti tjelesnu
temperaturu.
Djeci rane i predškolske dobi, učenicima od 1. do 4. razreda OŠ,
kao i učenicima s teškoćama u razvoju koji svladavaju posebne
programe preporuka je da svaki dan prije odlaska u ustanovu
roditelj u djetetovu bilježnicu upiše vrijednost izmjerene
temperature kod djeteta. Bilježnicu roditelj/dijete donosi sa
sobom u ustanovu, a odgojitelj/učitelj svakodnevno
provjerava.
Kod sumnje na povišenu tjelesnu temperaturu te kod pojave akutnih
simptoma zarazne bolesti (npr. kašalj, poteškoće u disanju,
poremećaj osjeta njuha i okusa, proljev, povraćanje) neophodno je
djetetu u dječjem vrtiću ili školi izmjeriti tjelesnu
temperaturu. Ako djeca/učenici razviju simptome COVID-19 tijekom
boravka u ustanovi, odgojitelji/učitelji odmah obavještavaju
roditelje/staratelja, koji u najkraćem roku trebaju doći po
dijete.
Sumnja na COVID-19
Znakovi koji upućuju na moguću zarazu COVID-19:
• povišena tjelesna temperatura (po pazuhom > 37,2)
• simptomi respiratorne bolesti – kašalj, poteškoće u disanju,
grlobolja
• poremećaj osjeta njuha i okusa
• gastrointestinalne smetnje (proljev, povraćanje i bol u trbuhu,
posebno kod manje djece).
Djeca/učenici sa znakovima svih drugih zaraznih bolesti koje se prenose uobičajenim socijalnim kontaktom također ne dolaze u ustanovu.
Postupanje u slučaju sumnje na zarazu
Kod pojave navedenih znakova bolesti dijete/učenik ili djelatnik
ostaje kod kuće, javlja se najprije telefonom izabranom liječniku
obiteljske medicine, odnosno pedijatru koji odlučuje o testiranju
prema liječničkoj indikaciji. O navedenom roditelj ili djelatnik
telefonom obavještava ustanovu.
Ako se znakovi bolesti jave tijekom boravka u ustanovi, odmah
treba pozvati roditelja te dijete/učenika izolirati u prikladnoj
prostoriji do dolaska roditelja. Oboljeli djelatnik odmah napušta
ustanovu.
Ravnatelj odmah javlja nadležnom epidemiologu/školskom
liječniku:
• svako grupiranje osoba sa sumnjom na COVID-19 (dva
i više djelatnika i/ili
djece/učenika sa sumnjom iz iste
sobe/učionice/hodnika i sl.)* kao što se to radi i u slučaju
drugih zaraznih bolesti koje se obavezno prijavljuju u Republici
Hrvatskoj, a prema Listi zaraznih bolesti čije je sprečavanje i
suzbijanje od interesa za Republiku Hrvatsku
• svaku pojedinačnu potvrđenu infekciju COVID-19 koju djelatnik,
odnosno roditelj imaju obavezu žurno javiti ravnatelju ustanove.
Kod pojedinačnog slučaja pojave simptoma koji mogu upućivati na
zarazu COVID-19, odgojnoobrazovna skupina/razredni odjel u
pravilu nastavlja dalje s odgojno-obrazovnim radom, dok se kod
grupiranja osoba sa znakovima bolesti* postupa sukladno mišljenju
liječnika.
Kada se kod djeteta/učenika ili djelatnika utvrdi zaraza
COVID-19, postupa se sukladno odluci nadležnog epidemiologa što,
između ostalog, znači da se za sve osobe kod kojih se utvrdi da
su bile u bliskom kontaktu sa zaraženom osobom u vrijeme kada je
osoba mogla biti zarazna izriče mjera aktivnoga zdravstvenog
nadzora u samoizolaciji.
Putovanje u školu javnim ili organiziranim prijevozom
U javnom prijevozu učenici se trebaju pridržavati mjera propisanih za javni prijevoz (nošenje maske u javnom prijevozu i održavanje fizičke distance).
Ako je moguće potrebno je organizirati nastavu na način da sva djeca/učenici ne dolaze u isto vrijeme u školu niti u isto vrijeme napuštaju školu (kao što je ranije opisano), kako bi se rasteretio javni prijevoz te kako bi učenici putovali u javnom prijevozu u vrijeme manjih gužvi.
Tamo gdje je moguće, predlaže se da osnivač/organizator prijevoza
poveća frekvenciju reda vožnje.
Kod organiziranog prijevoza neophodno je pridržavati se
propisanih uputa za javni prijevoz te koliko je moguće grupirati
učenike prema razrednim odjelima/odgojno-obrazovnim skupinama.
Djeca
Dodirivanje lica
Djecu/učenike treba učiti i podsjećati da ne dodiruju usta, nos,
oči i lice te da ne stavljaju ruke i predmete u usta; u skladu s
njihovom razvojnom dobi.
Kihanje i kašljanje
Djecu/učenike treba poticati da kada kašlju i kišu prekriju usta
i nos laktom ili papirnatom maramicom koju poslije trebaju baciti
u koš za otpad s poklopcem te oprati ruke. Pri kašljanju i
kihanju trebaju okrenuti lice od drugih osoba te izbjegavati
dodirivanje lica, usta i očiju.
Pribor za jelo
Izbjegavati dijeljenje čaša, šalica, posuđa i pribora za jelo s
drugim osobama.
Didaktička oprema i igračke
Opremu glatkih, tvrdih površina koja se lako opere deterdžentom i
vodom, potrebno je redovito oprati te kada je moguće izložiti da
se osuši na suncu. Didaktičku opremu i igračke koju je nemoguće
oprati, a lako je zamijeniti (uzimajući u obzir cijenu,
dostupnost i sl.), predlaže se povremeno zamijeniti novom.
Tjelesne aktivnosti i glazbena kultura
Ustanove trebaju obratiti posebnu pozornost na fizičke
aktivnosti djece/učenika. Djecu i učenike potrebno je poticati na
bavljenje sportom zbog očuvanja dobrobiti i vlastitog zdravlja.
Nastava tjelesne i zdravstvene kulture treba se održavati koliko
god je moguće na otvorenom. Ne preporučuju se sportske igre te se
u epidemiološkom smislu na zatvorenom primjenjuju Preporuke
za treninge i sportsko-rekreativne aktivnosti u zatvorenim
sportskim objektima.
Vanjski prostor je podijeljen i njegova je upotreba vremenski podijeljena prema razrednim odjelima, odnosno odgojno-obrazovnim skupinama za učenike s teškoćama u razvoju.
Razredni odjeli, odnosno odgojno-obrazovne skupine za učenike s teškoćama u razvoju ne smiju se spajati na nastavi tjelesne i zdravstvene kulture, niti u svlačionici, niti u dvorani.
Djecu i učenike treba poticati na sudjelovanje u kulturnim aktivnostima kako bi izrazili svoju kreativnost. Aktivnosti vezane uz kulturu koje su dio kurikuluma kao što je glazbena kultura, poželjno je provoditi. Tijekom glazbenih aktivnosti u dječjem vrtiću te na satovima glazbene kulture, kod pjevanja, djecu/ učenike treba pozicionirati tako da nisu licem okrenuti jedan u drugog (male grupe i veća distanca kod pjevanja). Glazbeni instrumenti koji se mogu lako dezinficirati slobodno se mogu koristiti, poruka je iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, povodom početka odvijanja nastave u novoj školskoj 2020./21. godini.
Izdvojeno
-
Odjel za pedagogiju i Studentsko savjetovalište danas su u Svečanoj dvorani Sveučilišta u Zadru, u povodu Međunarodnog dana osoba s invaliditetom i Međunarodnog dana ljudskih prava, priredili predavanje izv. prof. dr. sc. Matilde Karamatić Brčić “Inkluzivno obrazovanje kao pretpostavka osiguravanja jednakih mogućnosti”.
-
MK Beštije sutra, na blagdan svete Luce dolazi 20. put u DV Laticu.
-
Hrvatska diskografska udruga (HDU) u suradnji s radijskim voditeljem, glazbenim kritičarem i urednikom (HR2), Zlatkom Turkaljem Turkijem, donosi još jedan intervju u nizu u sklopu glazbenog projekta Diskografska spajalica. Ovoga puta, u našem društvu bio je jedan od najpopularnijih i najutjecajnijih repera ovih prostora Edo Maajka.
-
Iz zadarske Elektre stiže obavijest o privremenom prekidu u opskrbi električnom energijom zbog radova prema sljedećem rasporedu
Reci što misliš!