Događaji

zbog koronavirusa

Divjak: Škole se trebaju spremiti za online nastavu

Divjak: Škole se trebaju spremiti za online nastavu
Goran Stanzl/PIXSELL

Nakon što su u susjednoj Italiji zatvorili škole zbog širenja koronavirusa, ministrica obrazovanja Blaženka Divjak izjavila je danas da postoji plan ako se isto bude moralo napraviti i u Hrvatskoj, naravno ako se situacija s koronavirusom pogorša.

"U stalnom sam kontaktu s ministrom Berošem, jučer sam ga izvijestila da ćemo u slučaju aktiviranja scenarija, ako bi se to dogodilo, nastavu voditi online. Pripreme su u tijeku, imamo nekoliko scenarija kako možemo odgovoriti. Sustav mora funkcionirati, a mi smo spremni", rekla je ministrica Divjak novinarima na Fakultetu elektrotehnike i računarstva.

Potom se oglasila i putem Facebooka.

Ministarstvo ne otkriva detalje online nastave, ima li ih uopće?

"U proteklih tjedan dana razradili smo nekoliko mogućih scenarija po pitanju održavanja nastave u slučaju da koronavirus uzme većeg maha. Iako ta situacija trenutno nije izgledna, na nju moramo biti spremni, stoga sam jučer obavijestila ministra Beroša da su u tijeku pripreme za mogućnost izvođenja nastave online. Iako ne očekujemo da će se takav scenarij dogoditi naša je dužnost da brinemo o funkcioniranju sustava, da imamo spremne različite opcije koje se mogu aktivirati ako bi to bilo potrebno", napisala je ministrica Divjak.

Kontaktirali smo Ministarstvo i pitali ih na koji način će se nastava održavati online, jesu li svi pripremljeni za to, no u Ministarstvu su nam kazali kako zasad neće izlaziti s detaljima.

Petina Hrvatske bez interneta

Postavlja se pitanje je li tako nešto izvedivo kod nas i bi li sva djeca mogla tim putem biti uključena u nastavu budući da petina kućanstava u Hrvatskoj uopće nema internet. Naime, podaci Državnog zavoda za statistiku (DZS) iz prosinca 2019. godine pokazuju da od ukupnog broja anketiranih kućanstava 19% ih nema internetski priključak.

"Rezultati istraživanja pokazali su da je najčešći razlog tomu nepostojanje potrebe za upotrebom interneta te nedostatno znanje za njegovu upotrebu. Znatan broj ispitanika istaknuo je da su previsoke cijene usluga i potrebne opreme jedan od bitnijih razloga zbog kojih kućanstvo nema internetski priključak. Premda je udio kućanstava s mobilnim pristupom internetu porastao za 4% u odnosu na 2018., udio kućanstava s fiksnim pristupom internetu nešto je manji", navodi se u izvješću DZS-a.

A da dosta stanovništva nema računala niti internet, rekao nam je i stručnjak izuzetno dobro upućen u tematiku školstva, koji je htio ostati anoniman.

Kazao je kako Ministarstvo nema kapaciteta za online nastavu jer je tu sve do ključnog korisnika.

"Što je sa siromašnijom djecom koja nemaju ni računala ni internet? Nije pametno davati ovakve izjave bez detalja", rekao je.

Baketa: Siromašnija djeca bi se dovela u situaciju da budu isključena s dijela nastave

Razgovarali smo i s Nikolom Baketom s Instituta za društvena istraživanja koji kaže da trenutna situacija nije takva da bi se moralo razmišljati o prekidu nastave u školama, pogotovo ne svima.

"Ako je žarište u nekom mjestu, ne trebaju se zato zatvoriti sve škole u Hrvatskoj, a tu je i pitanje koliko se može propustiti nastave kad smo imali štrajk u školama. Iako je na prvom mjestu sigurnost i zdravlje učenika, neozbiljno je izlaziti s informacijama da će se nastava održavati online, a da potom nisu dali detalje o tome na koji način će se to izvoditi", rekao je Baketa.

Navodi kako imamo mjesta u ruralnim sredinama i na otocima koja nisu dobro pokrivena internetskom mrežom.

"Zatim su tu i oni učenici koji su u lošijoj socijalno-ekonomskoj situaciji i nemaju doma računala, a po istraživanjima siromašnija djeca ionako imaju slabije rezultate u školi, tako da bi ih se na ovaj način dovelo u situaciju da budu isključeni s dijela nastave. Što bi oni trebali, putovati u prvi grad i loviti wi-fi, pod uvjetom da imaju tablet ili mobitel. Teško je govoriti o tome kad nismo čuli detaljan plan", rekao nam je Baketa.

Smatra kako je tu puno pitanja na koja ministrica Divjak treba odgovoriti. Od toga o dostupnosti određenom dijelu populacije, do toga otkud bi nastavnici radili, iz škole ili od doma, hoće li se osposobiti škole za takvo što.

"Ako se već izlazilo s informacijom o online nastavi, onda se trebao objaviti i detaljan plan. Ok je da Ministarstvo razmišlja o tome, ali treba detaljniji i razrađeniji plan. Bolje da se radi na tome da se uspostavi mreža da se to može izvesti pa onda pričati o tome", zaključio je Baketa.

Neven Budak: Nisam siguran da je Ministarstvo spremno za ovo

Profesor Neven Budak smatra pak da Ministarstvo nije spremno za izvođenje online nastave.

"Pretpostavka je da sva djeca imaju kompjutore jer mobiteli nisu dovoljni i prikladni za online nastavu. Dakle, svi učenici bi morali imati računala ili barem tablete. Isto tako nisam siguran i jesu li pripremljeni neki izvedbeni planovi za takvu nastavu. To nije jednostavno za pripremiti jer to treba biti prilagođeno i metodički i sadržajno. Sve u svemu, nisam siguran da je Ministarstvo spremno. Mislim da se tako brzo nisu mogli pripremiti", kazao nam je Budak.

Na kraju je dodao kako smatra da Ministarstvo nije imalo puno izbora kako reagirati na pitanje ako se zatvore škole jer, dodaje, moramo biti svjesni da se zaraza širi te ako se jako proširi, da je jedna od nužnih mjera i zatvaranje škola.

"O tome bi trebali razmišljati kao o potencijalnoj opasnosti bez obzira hoće li se dogoditi ili ne", kazao je.


Reci što misliš!