Događaji

evo kako smo to postigli

Zadar postaje Europska točka za darovite učenike

Zadar postaje Europska točka za darovite učenike

Kako bi što ranije otkrili darovitost kod djece i na ostalim područjima, poput likovnog i glazbenog, Grad Zadar planira već u travnju započeti primjenom novog instrumentarija za sve učenike prvih razreda kako bi što prije prepoznali darovite učenike i omogućili im dodatno usavršavanje

Europska mreža za podršku darovitih (European Talent Support Network (ETSN)) prihvatila je prijavu Grada Zadra za proglašenjem centara izvrsnosti za matematiku, fiziku i informatiku  Europskim točkama za darovite – European Talent Point (ETP), a priznanje će im biti uručeno u ožujku u Varaždinu, javlja servis Gradonačelnik.hr.

Europska mreža za podršku darovitima okuplja 25 centara za darovite te gotovo 400 točaka darovitosti iz 44 zemlje širom svijeta: od europskih zemalja poput Austrije, Belgije, Danske, Nizozemske, Njemačke, Turske, Švicarske do zemalja kao što su primjerice Peru, Saudijska Arabija, Ujedinjeni Arapski Emiratimi, Indija i druge.

Europski centri za darovite su središta Mreže, a Europske točke darovitosti, što postaju i Centri izvrsnosti Grada Zadra, su čvorovi u Mreži, kao jednakopravni članovi.

Grad Zadar jedan je od prvih u Hrvatskoj koji su prepoznali važnost ulaganja i dodatnog poticanja I rada s darovitim učenicima, te su još prije osam godina pokrenuli prve Centre izvrsnosti – iz matematike, a potom iz fizike i informatike. Ove godine, pak, kreću s Centrom izvrsnosti iz hrvatskog jezika, a planiraju otvaranje centara I iz drugih područja.

"Grad Zadar odavno je prepoznao potrebu za dodatno ulaganje u nadarenost i one koji žele učiti više od onog što se traži propisanim programom, zbog toga je prve Centre izvrsnosti pokrenuo već prije 8 godina. Za tu namjenu ove je godine u proračunu osigurao 160.000,00 kuna. Naime, s obzirom da sustav do sada nije mogao dovoljno pažnje posvetiti darovitoj djeci, za njih smo osmislili dodatne programe. Iznimno je važno razvijati i poticati nadarenost, kako zbog same djece tako i zbog napretka naše zemlje u cjelini budući da napredak pokreću inovacije i izvrsnost. Ulaskom u veliku Europsku mrežu za podršku darovitih,  otvara se prostor za suradnju s brojnim europskim sredinama u kojima također ulažu u darovite kroz projekte, učeničke razmjene, sudjelovanje u sajmovima i manifestacijama, natjecanjima, seminarima, radionicama kao i učenjima na primjerima dobre prakse", kaže za Gradonačelnik.hr Branko Dukić.

Ističe kako je Grad Zadar sebi postavio cilj i zadatak osigurati nadarenim učenicima potrebne uvjete za rad na razvijanju iskazane nadarenosti na određenom području, kao i stvaranje okruženja u kojem pomoć dobivaju od posvećenih mentora kako bi širili svoje interese i znanje na području za koje su zainteresirani.

Prvi Centar izvrsnosti za osnovne škole Grada Zadra osnovan je, tako, tijekom školske 2012./2013. godine kao dodatni poticaj dijelu zvanja koja spadaju u STEM područja. Zajedno s Matematičkim društvom Zadar, za učenike osnovnih škola kojima je osnivač, pokrenuo je pilot projekt osnivanja Centra izvrsnosti za matematiku.   Danas Centar okuplja oko 35 učenika koji pokazuju nadarenost i interes za matematiku, te sudjeluju u školskim natjecanjima u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje. Program realiziraju učitelji članovi Matematičkog društva Zadar, a provodi se u prostorijama osnovne škole Šime Budinića.

Potom je, zajedno s Udrugom mladih matematičara i fizičara Zadar, za učenike osnovnih škola kojima je osnivač Grad Zadar pokrenuo sljedeći pilot projekt Centra izvrsnosti za fiziku. Centar je okupio 55 učenika koji pokazuju nadarenost i interes za fiziku, te također sudjeluju u školskim natjecanjima, a program realiziraju učitelji članovi Udruge mladih matematičara i fizičara Zadar u prostorijama osnovne škole Šimuna Kožičića Benje.

Od drugog polugodišta školske 2016./2017. godine Grad Zadar je u suradnji s Društvom informatičara Zadar pokrenuo i Centar izvrsnosti za informatiku. Program provode učitelji osnovnih škola Grada Zadra u prostorijama osnovne škole Šimuna Kožičića Benje, a Centar okuplja 60 zainteresiranih učenika. O počecima centara ispričao nam je pročelnik Upravnog odjela za odgoj i školstvo Joso Nekić.

Centri su uglavnom usmjereni na pripremu učenika za natjecanja, ali ih osim toga, nastavnici učenike  pripremaju za daljnje produbljivanje interesa za određeno područje kao i čitavo obrazovanje te konkurentnost na tržištu rada. Učenici i mentori dodatno dobivaju tehničku podršku, računala i druge potrebne instrumente, kažu nam u gradskoj upravi.

Polaznici Centra za matematiku redovito, tako, sudjeluju na Festivalu matematike u Splitu i više puta su  zauzeli prva mjesta. 2019. godine na Festivalu matematike Krapinsko–zagorske županije, u ekipnom natjecanju osvojili su 2. i 3. mjesto. U  osnovnoškolskoj ekipi koja predstavlja Hrvatsku na Juniorskoj balkanskoj matematičkoj olimpijadi bilo je dvoje Zadrana koji su i osvojili broncu. Kroz Centar izvrsnosti prošlo je do danas gotovo 200 učenika, a pojedini više godina predstavljaju Hrvatsku na međunarodnim natjecanjima.

Centar izvrsnosti za fiziku pohađalo  je također više od 200 učenika. Mladi fizičari isto redovito odlaze na državna natjecanja te predstavljaju Hrvatsku i na međunarodnim natjecanjima. 2019. na državnom natjecanju od četiri polaznika koja su sudjelovala,  jedan je osvojio 2. nagradu i dobio poziv za međunarodno natjecanje. Centar izvrsnosti sudjeluje na Festivalu znanosti s predavanjima i radionicama. Pokrenuo je Znanstveni dan u sklopu Festivala znanosti gdje učenici nižih razreda prezentiraju svoje pokuse i projekte. 2017. godine, a s Gradskom knjižnicom, pokrenut projekt Mali znanstvenici radi popularizacije znanosti kod najmlađih.

Kroz radionice Centar izvrsnosti za informatiku svake godine prođe oko 40 učenika. Na županijskim natjecanjima u kategoriji Programiranje LOGO polaznici redovito osvajaju jedno od prva 3 mjesta, a nerijetko i sva 3 prva mjesta dok su dvije godine za redom, na državnom su natjecanju, imali predstavnike među prvih 10 plasiranih u toj istoj kategoriji. Na robotičkom natjecanju “Croatian Makers Liga”, u organizaciji Instituta za razvoj i inovativnost mladih, također dvije godine za redom bili su finalisti natjecanja. Na državnom natjecanju iz Tehničke kulture, u kategoriji Robotika, 4 godine za redom polaznik Centra  osvajao je jedno od prva 3 mjesta.

Ove, pak, godine, planiraju osnivanje novog centara izvrsnosti, prije svega Centra izvrsnosti za hrvatski jezik koji kreće sljedeće školske godine, dakle rujan/listopad 2020. Također, u planu je i osnivanje centra izvrsnosti za poduzetništvo koji bi okupio učeničke zadruge osnovnih škola Grada Zadra koje su se, već drugu godinu zaredom, a na poziv Veleposlanstva RH u Mađarskoj, predstavile na Diplomatskom sajmu u Budimpešti, na štandu Republike Hrvatske. Mreža centara izvrsnosti osnovnih škola širit će se i na druga područja.

Osim toga, Grad Zadar je u partnerstvu s osnovnom školom Bartula Kašića, kroz projekt ZadarZaDar (Zadar za darovite)  uspostavio Online platformu „Online centar Zadar za darovite“ (http://zadar-za-dar.eu/), kreiran je inovativni instrumentarij i postupci za identifikaciju potencijalno darovitih učenika, inovativni školski planovi i programi, priručnici i digitalni nastavni materijali za njihov optimalan razvoj u redovnom razrednom odjeljenju,  a kroz projekt „InovA@skola“, također u partnerstvu s OŠ Bartula Kašića, opremljeno je 7 osnovnih škola specijaliziranom didaktičkom opremom u radu s darovitim učenicima na području prirodoslovlja i STEM područja, ali i za razvoj informacijske pismenosti (digitalna, čitalačka, jezična i dr.).

Kako bi što ranije otkrili darovitost kod djece i na ostalim područjima, poput likovnog i glazbenog, Grad Zadar planira već u travnju započeti  primjenom novog instrumentarija na svim učenicima prvih razreda koji pohađaju osnovnu školu kojima je Grad Zadar osnivač. Strateški plan je u sljedećih pet školskih godina omogućiti stručnim suradnicima i učiteljima da na vrijeme prepoznaju više od  20-30% darovitih učenika, te da se primjena instrumentarija proširi i na županijske odnosno hrvatske osnovne škole.

Također, u smislu podrške i poticaja području inovacija i modernih tehnologija u učenju i poučavanju Grad Zadar, u suradnji s partnerima (osnovnim školama Grada Zadra, Centrima izvrsnosti i udrugama) organizira STEM tjedan koji će se održati od 20. – 26. travnja 2020. godine. Projekt obuhvaća pripremu i realizaciju međunarodne manifestacije promoviranja, prezentiranja i implementiranja SteAm vještina, inovacija i popularizacije znanosti i inovativnih načina poučavanja u obrazovanju.  Kroz radionice, izložbe, panel diskusije, radne sastanke i druge aktivnosti izradit će se  smjernice za buduću suradnju lokalnih, nacionalnih i međunarodnih dionika . Krajnji cilj je obogatiti odgojno – obrazovnu ponudu izvannastavnih aktivnosti osnovnim školama u Gradu Zadru, kao i potaknuti komplementarni doprinos ostalih ustanova na uspostavi i razvoju „Maker“ kulture.

Prvi dio programa provodi Udruga za robotiku, inovativnost i kreativnost “ROBOTIC” i sklopu njega planira realizirati aktivnosti „Mini Maker Faire Zadar“ te „SteAm za najmlađe i one starije“. Drugi dio programa provodi partnerska udruga, “Zadar developers Hub” koja će biti odgovorna za realizaciju aktivnosti „Vulca 2020“ te „Innovation in Education“. FabLab Zagreb – udruga za digitalnu fabrikaciju je partner navedenim udrugama.

Ciljne skupine su djeca predškolske dobi, učenici osnovnih škola (predmetne i razredne nastave), odgojitelji te učitelji predmetne i razredne nastave, ravnatelji osnovnih škola, sveučilišni profesori, članovi organizacija civilnog društva, volonteri, nastavnici srednjih škola koji pokrivaju SteAm područje  i prirodoslovlje, roditelji, predstavnici kreatora obrazovnih politika i donositelja odluka ispred Grada Zadra te šira stručna javnost i zainteresirano građanstvo.

Pred sam kraj školske godine, kao kruna cjelogodišnjeg rada i svojevrsna „fešta od nadarenosti“ su Dani izvannastavnih aktivnosti gdje se osnovne škole Grada Zadra predstavljaju javnosti na gradskim trgovima i ulicama i pokazuju sve ono što se radilo kroz godinu, a u sklopu izvannastavnih aktivnosti u školama. Svečanost završava nagrađivanjem onih učenika koji su osvojili jedno od prva tri mjesta na županijskim i državnim natjecanjima.


Reci što misliš!