Događaji

simbol londona

Londonski Tower Bridge proslavio 125. rođendan

Londonski Tower Bridge proslavio 125. rođendan

Londonski Tower Bridge, svjetski poznata znamenitost britanske prijestolnice koja se podiže za brodove koji plove Temzom i spušta kad na red dođu pješaci i automobili, proslavio je u nedjelju 125. rođendan.

No sve je moglo izgledati puno drugačije. Bajkovito remek-djelo nalik na dvorac bilo je samo je jedno od 50 predloženih rješenja za gradnju novog mosta koji je Londonu bio nužan, ali je morao omogućiti da veliki brodovi i dalje uplovljavaju u tada najprometniju svjetsku luku. 

"Bilo je divnih i šašavih, stvarno kreativnih ideja", kaže današnji upravitelj Tower Bridgea Chris Earlie.

"Nudili su spiralne ceste, kakve danas viđate na parkiralištima s više etaža, sa svake strane rijeke i onda stvarno visoki most", rekao je Earlie. 

"Jedan dizajn, koji je daleko dogurao u razmatranju, predvidio je vrlo visoki most s vrlo dugom pristupnom cestom. Problem je bio u tome što bi se konji koji vuku kočije umorili prije nego što bi stigli do vrha", objasnio je. 

Inženjer John Wolfe Barry i arhitekt Horace Jones bili su autori pobjedničkog dizajna, mosta koji se otvara po sredini, s dvije goleme komore u podnožju svakog tornja kako bi bilo mjesta za protutežu koja se spušta kad se dijelovi mosta podižu.

Most se gradio osam godina. Otvorili su ga 30. lipnja 1894. budući kralj Edvard VII. i kraljica Aleksandra. 

Tada je koštao 1,6 milijuna funti, što bi bilo 200 milijuna funti po današnjoj vrijednosti (milijardu i 650 milijuna kuna). 

Kritičari su frktali nosom, pišući da je most u stilu viktorijanske gotike neambiciozna imitacija, no bez obzira na to, most je brzo postao obožavana znamenitost.

U prvoj godini, tada na parni pogon, most je podignut više od 6000 puta. Danas, kada mu je pogon na struju, otvara se 850 puta godišnje, uglavnom za turističke brodice koje o prolasku moraju obavijestiti 24 sata unaprijed. Visok 65 metara i dug 244, most dnevno prijeđe 40 tisuća pješaka i više od 20 tisuća vozila. 

"I dalje ne postoji nešto slično u svijetu. To su tri vrste mosta u jednom, viseći, nosivi i pokretni", kaže Earlie. 

Često ga zamijene za Londonski most, njegova uzvodnog susjeda, bezlične betonske konstrukcije, ali tu pogrešku Tower Bridge uzima kao kompliment, smije se Earlie. 


Reci što misliš!