Događaji

nakon strašne poplave 2017. godine

Ninski mostovi od sljedeće godine ponovno spajaju

Ninski mostovi od sljedeće godine ponovno spajaju

Prije nešto više od godinu dana katastrofalna poplava potopila je gotovo polovinu stare gradske jezgre Nina. Uništene su i poznate pješčane plaže. Najveću štetu pretrpjeli su povijesni mostovi. Podivljala bujica srušila je oba. Nakon dugotrajnih priprema, počeli su radovi. Mostovi bi novim sjajem trebali zasjati za godinu dana.

Na donjem ninskome mostu u tijeku je učvršćivanje podloge. Izmještaju se i betonski dijelovi porušeni u poplavi. Piloti koji nose svodove postavit će se i na gornji most kao i armirano - betonska konstrukcija koje dosad nije bilo. Radovi ni ove godine neće omesti turističku sezonu.

Svi radovi odvijaju se pod budnim okom konzervatora. Vizura današnjih mostova koji su zajedno s ostacima fortifikacija upisani u registar kulturnih dobara ostavština je Venecije. No oduvijek je otočić na kojem je smještena stara gradska jezgra bio povezan s kopnom, a ninske mostove kroz povijest prate urušavanja i obnove.

vlcsnap_Eli-2019-01-27-15h44m53s600.jpg.- Naselje Nin već u svojoj prapovijesti ima neku svoju konekciju s kopnom jer tada se prolazilo preko Ričine koja je u prapovijesti bila rijeka. Liburni su imali drveni prijelaz dok Rimljani grade tu u ovom prostoru kameni most - ispričao je konzervator Ivan Matković.

Sve do dolaska Mlečana, a riječ je o periodu od 900 godina, kameni most se urušava, a stanovnici u prirodnoj želji da održe komunikaciju grade nasip. Velika količina vode zbog toga se akumulira, stvaraju se bare i močvare. Pojavila se i malarija koja desetkuje stanovništvo. Mlečani uklanjaju nasip, grade obrambeni zid i dva mosta.

No, niti 100 godina nakon gradnje i jednog i drugog ponovno je rijeka pokazala svoju ćud. Novi podaci donose 1778. novu obnovu ozbiljno stradalih mostova pred poplavama i bujicama.

Austrijska vlast odlučila se suočiti s rijekom Ričinom. Provode veliki projekt izmještanja njezinoga korita, grade nasip, isušuju močvare, istrebljuju malariju. Obnovljenim mostovima u novije se vrijeme kreću i ljudi i automobili, a i rijeka ponovno pronalazi put.

vlcsnap_Eli-2019-01-27-15h44m59s486.jpg.Marijana Ramov, viša savjetnica za kulturu Grada Nina:

- '86 godine pod bujicom koja je srušila austrijski nasip ispod izvora Boljkovac ruši donji ninski most... Obnavlja se do '88.

Domovinski rat donosi mostovima nove izazove. Kako kaže Šime Grbić, to je žila kucavica koja povezuje sjever i jug. Tolika je bila frekvencija prometa da je bilo nezamislivo bez ovog mosta. Sav promet je išao kroz Nin, autobusi, šleperi. Od '92 je promet prebačen na zaobilaznicu.

- Sreća što je na samome početku kod donjeg mosta izgrađen ponton pa donji nije toliko stradao ali gornji uslijed preopterećenja doživio je znatna oštećenja. Obnova gornjeg mosta nakon tog stradanja počela je 2007., završava se 2010. I kada se mislilo da je s tom obnovom stavljena točka na i obnove ninskih mostova, događa se rujan 2017. - ispričala je Marijana Ramov, viša savjetnica za kulturu Grada Nina.

Ovom posljednjom obnovom, vjeruju Ninjani, ta će točka na i konačno biti i stavljena.


Reci što misliš!