Događaji

nema štednje

"Blagdansko ludilo": Evo koliko će Hrvati potrošiti ove godine

Bojan Bogdanić

Police trgovina već se pune blagdanskim asortimanom, a reklame se vrte na ekranima.

Blagdanska potrošnja u prosincu 2017. dosegnula je čak 13,5 milijardi kuna, milijardu više nego što se očekivalo, a milijardu i pol kuna više nego u prosincu 2016. Porast te potrošnje u skladu je s rastom prometa u trgovini na malo.

Kako navode u u Hrvatskoj gospodarskoj komori, pozivajući se na podatke Državnog zavoda za statistiku, realan je promet u maloprodaji u rujnu ove godine, prema kalendarski prilagođenim podacima, bio je 3,9 posto veći u odnosu na rujan 2017. Tim rastom nastavljen je uzlazni godišnji trend koji kontinuirano traje od rujna 2014.

U Nezavisnim hrvatskim sindikatima (NHS) procjenjuju da će ovogodišnja blagdanska potrošnja zasigurno biti na lanjskoj razini, a vrlo je vjerojatno, za Glas Slavonije kaže predsjednik NHS-a Krešimir Sever, i veća: "Upućuje na to više stavki poput doznaka iz inozemstva naših ljudi na radu izvan zemlje, bilo da će obitelji slati sredstva zarađena u inozemstvu ili i sami doći ovamo za blagdane i trošiti", kaže Sever.

Prema podacima Eurostata, iznos doznaka iz inozemstva, odnosno "osobnih transfera i kompenzacija zaposlenih" iz godine u godinu raste, pa je njihov iznos za 2017. iznosio milijardu i 55,7 milijuna eura, preklani milijardu, a 2015. godine 958,7 milijuna. Međutim, rast tih doznaka potvrđuje i rast broja iseljenih građana.

"Nadalje, na djelu je pravi zamašnjak adventskih događanja po gradovima poput Zagreba. Ti organizirani gradski adventi potrošnja su nad potrošnjom, svi ti sadržaji, prehrambena ponuda, božićni ugođaj jednostavno mame na potrošnju, a onda tu uskoče i trgovci s pojeftinjenjima jer su shvatili da je bolje ranije krenuti s tim zato što je prosinac izdašniji za trošenje nego siječanj, kada nastupa potrošačko triježnjenje", kaže Sever. Slijevanje čitave rijeke građana na gradske advente čelnik NHS-a nazvao je "traženjem adventskog utočišta gdje ljudi pobjegnu od sivila doma i svakodnevice".

"Prosinac je prema tradiciji mjesec trgovine i blagdana i važan je za obitelj. Tada građani slave i troše više nego obično. Prilagođenom ponudom trgovci daju svoj doprinos nudeći proizvode koji cijenom odgovaraju i kvaliteti, prilagođavajući se potrebama kupaca i prateći svjetske trgovačke trendove u trgovini pred kraj kalendarske godine", navode u HGK-u. Najudarniji dani prosinačke kupnje vikend je prije samog Božića, tj. razdoblje od 19. do 24. prosinca. 

U NHS-u podsjećaju da blagdanskoj potrošnji pridonose i božićnice. "No, ne zaboravimo, prosinačka potrošnja nije samo potrošnja naših građana, nego i turista", podsjeća Sever, dok u HGK-u pozivaju da potrošnja u prosincu bude prigoda za kupnju domaćih proizvoda, čime se podupire hrvatsko gospodarstvo.


Reci što misliš!