Događaji

Zašto se ne pita stručnjaka za mišljenje?

General Anton Tus: 'Ne može se raditi o kaznenoj odgovornosti pilota'

General Anton Tus: 'Ne može se raditi o kaznenoj odgovornosti pilota'

"Mora se raditi razlika između vojnog letenja borbenih zrakoplova i i regularnog zrakoplovnog prometa", rekao je general Tus

General Anton Tus zgrožen je istragom Državnog odvjetništva protiv pilota dva MIG-a, koji su se u rujnu prošle godine srušili kod Plaškog tijekom vježbe na poligonu Eugen Kvaternik.

"Mora se raditi razlika između vojnog letenja borbenih zrakoplova i i regularnog zrakoplovnog prometa. Civilni zakoni koji se odnose na istražni postupak i sudske odluke sasvim su drugačiji prema posadama putničkih zrakoplova i prema vojnim pilotima ratnog zrakoplovstva", kaže general Tus. 

"Piloti vojnih zrakoplova tijekom izvršavanja svojih zadataka izlažu se životnoj opasnosti, i to  neprekidno, od polijetanja do slijetanja, i u manevru i tijekom letenja u grupi. Iz letačkih nesreća vojnih zrakoplova uzimamo pouke za daljnju obuku, a ne provodimo sudske postupke. Drugo je kad pilot namjerno uzme avion i zabije se u neku zgradu. Ovo je ipak bila obuka. U manevrima je došlo do letačkih grešaka, ali to nema veze sa namjerom. Redovni su slučajevi da dolazi do određenih oštećenja, udesa, problema sa naoružanjem... Može, recimo, raketa ili bomba ispod krila eksplodirati", pojašnjava general Tus.   

Unatoč tome pilote MIG-ova, satnika Igora Trošelja i natporučnika Marijana Kudlika, Državno odvjetništvo u Karlovcu tereti za manevre koji nisu bili planirani, što je kvalificirano kao kazneno djelo opće opasne radnje.

"To se utvrđuje kroz postupak analize udesa. Normalno je da se u letenju vojnim zrakoplovima  izvode nagli manevri prilikom izvlačenja iz napada. U ovom slučaju bilo je grešaka koje su uvjetovale kontakt zrakoplova, ali ponavljam, to nije bila ničija namjera pa se nikako ne može raditi o kaznenoj odgovornosti pilota, već o letačkim zaštitnim mjerama poput premještanja na neki drugi avion, dakako, ako je krivica takve težine, ali to nije bio slučaj ovdje", drži general Tus. 

Kaže kako se nesreće događaju i iz njih treba izvući pouke: "Imamo sreće da su naši piloti ostali živi da mogu da mogu drugima prenijeti svoja iskustva iz nesreće. Greške vojnih pilota u udesima i katastrofama podliježu čisto pravilima letačke službe, a ne kaznenog zakona, ako se ne radi, recimo, o odlaženju sa zadatka i narušavanju civilnih zakona poput udaranja u civilni objekat i sličnog."

"Ima stručne odgovornosti, koja se poduzima prema posadi, onima koji su rukovodili vježbom, a ne kaznene. Može se, recimo, raditi o zabrani letenja dok se ne ispita slučaj ili o svođenju na niži tip obuke i manje zahtjevne zrakoplove. U svakom slučaju, nema ni govora o kažnjavanju, oduzimanju letačkog zvanja. Unutar letenja sve završava, sve su to dragocjena iskustva i tako treba to tretirati", uvjeren je general Tus.

U svojoj bogatoj letačkoj karijeri general Tus letio je s MIG-om 21, ali i naprednim zrakoplovima zapadne proizvodnje. Razlike postoje. 

"MIG 21 proizveden je prije 40 godina i takva je njegova konstrukcija. Ima dosta zatvorenih površina oko kabine, mali je prostor za promatranje, mala vidljivost. Opasniji je u grupnim letenjima od zrakoplova novije generacije", kaže general Tus. 

O pokretanju kaznenog postupka doznao je iz medija. "Po novinama se piše o mogućoj kazni od 10 godina zatvora?! To mi je naprosto nevjerojatno. Zašto nitko nije pitao nekog stručnjaka o čemu se tu radi? Pa i civilni piloti znaju da su u vojnom letenju rizične situacije česte. Piloti se znaju sudariti, nisu rijetke ni nesreće u kojima pogine i više pilota. I što sad? Da idu u zatvor?", pita se general Tus. 

Djeluje kako država pokretanjem kaznenog postupka odgovornost za naknadu štete želi prebaciti na pilote. Mariji Klipi, koju su teško ozlijedile krhotine rakete ispaljene s jednog od dva MIG-a nakon sudara u zraku, MORH će navodno ponuditi odštetu. Ukoliko bi se dokazala kaznena odgovornost pilota, naknada štete išla bi na njihov račun.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.